Gå til innhold

Betaler noen av dere for privat psykolog?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har begynt å innse at jeg trenger å snakke med noen, men jeg tror ikke at jeg faller i noen av de "kategoriene" som får dette dekket av staten. Har behandlingsforsikring, men tror ikke mitt tilfelle dekkes der heller. Har som alle andre mindre traumer fra barndommen, akkurat nå går jeg også gjennom et brudd med en jeg har vært i forhold med i ca. ett år. Med andre ord hverdagsproblemer som alle sliter med fra tid til tid. Tror det kan være godt for meg å få ryddet i litt tanker. Tror også jeg har litt tilknytningsproblemer, som kanskje gikk utover forholdet jeg akkurat var i. Trenger bare samtaler for å få sett på dette, over en viss tid kanskje.

Er det noen her inne som betaler for privat psykolog? Er det fordi dere ikke får det dekket kommunalt/statlig? Ser at prisene for privat er stive, men kanskje det noen ganger bare er noe man bør gjøre for egen psykiske helse?

Anonymkode: a88c3...acf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det i lengre tid, men avsluttet for et par år siden (fordi jeg følte meg ferdig). Jeg har ikke problemer som gjør at jeg får dekket det av staten, men var utbrent i forrige jobb, pluss hadde med meg litt rusk og rask fra barndommen (som sikkert alle har), som gjorde at jeg hadde lav selvfølelse og tok dårlig valg for min egen del. Det er det beste jeg har gjort. Livet mitt er mye mer i orden, jeg har funnet en herlig mann og vi venter barn. Tror ikke jeg hadde kommet hit uten hjelp. Jeg har god økonomi, ikke noe problem å ta meg råd til det, vet alle ikke er så heldige. 

Anonymkode: 6b2f4...fe6

Skrevet

Jeg gikk privat først. Hadde stort utbytte av det. Han vurderte meg som så syk at han hjalp meg inn i det offentlige.

Jeg har aldri angret på at jeg brukte de pengene.

Men hatt du undersøkt om kommunen din har et lavterskeltilbud? I mange kommuner har de nå noe som heter Rask Psykisk Helsehjelp. Det kan være til god hjelp.

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør det. Er såpass sikker på at jeg ikke kvalifiserer for henvisning at jeg ikke har spurt. Ser det som en investering i et lykkeligere liv. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg går til privat da jeg  ikke stoler på offentlige 

Går til en i byen min og har en i onlinepsykologene på siden når jeg trenger ekstra

Anonymkode: 00272...e6f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det da jeg var sykmeldt. Evinnelig lange ventetider i det offentlige, og helt ærlig hadde jeg trolig blitt ufør om jeg ikke fikk hjelp fort. Den offentlige psykiatrien i Norge er en vits 💔

Anonymkode: 8aa3e...fff

AnonymBruker
Skrevet

Hei - takk for alle svar! Har funnet en privat psykolog nå som jeg tenker å ta noen timer med. Stor takk!

Anonymkode: a88c3...acf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler det. Hvis du går til offentlig kommer det i offentlige dokumenter. Fordel å ikke ha dersom det blir en legal sak eller annet 

Anonymkode: 30aea...7c4

Skrevet

Jeg går privat og synes det er verdt hver krone. Skulle jeg gått offentlig, hadde jeg sannsynligvis havnet nederst på alle prioriteringslister, nå fikk jeg time med en gang da jeg følte ar behovet og motivasjonen var der, og har tryggheten i at vi kan holde på så lenge jeg (og han) synes jeg har utbytte av det.

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (12 minutter siden):

Jeg går privat og synes det er verdt hver krone. Skulle jeg gått offentlig, hadde jeg sannsynligvis havnet nederst på alle prioriteringslister, nå fikk jeg time med en gang da jeg følte ar behovet og motivasjonen var der, og har tryggheten i at vi kan holde på så lenge jeg (og han) synes jeg har utbytte av det.

Ja, det som er så fint med privat at man får time så fort. Jeg var så langt nede at hadde jeg ikke gått dit så hadde jeg ikke levd idag for jeg hadde ikke klart å vente i flere måneder på offentlig. 

Anonymkode: 00272...e6f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde endel timer privat hos psykolog for en god del år tilbake nå, jeg var veldig langt nede og stod på venteliste til det offentlige men helsen gjorde det slik at jeg gikk privat i mellomtiden, det var noen måneder. For min del var det vel verdt det.

Gikk mye lenger i det offentlige, mange år etterpå.

Anonymkode: a6d9c...3e1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går privat, synes ikke jeg er syk nok til å belaste det offentlige, men trenger noen å snakke med. Det er verdt det for min del, skulle begynt med det for lenge siden.

Anonymkode: e521f...271

AnonymBruker
Skrevet

Gikk på DPS noen ganger for noen år siden (raskere tilbake pga utbrent), og det var poengløst. Bare skjemaer og krysse av på det ene og det andre. Ung, udugelig psykolog også. Så jeg går privat, anbefalt av en venninne som er psykolog. Veldig fornøyd, men det koster jo! 
Jeg har PTSD og trenger traumeterapi, så jeg hadde vel fått behandling i det offentlige. 

Anonymkode: cbc93...4c9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...