Gå til innhold

Skolestreik til høsten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei som begynner i 1 klasse til høsten og virkelig gleder seg! Og så får jeg høre at det blir mest sannsynlig streik i skolene i Norge. Noen som har hørt noe om det? Blir fryktelig dumt for de som faktisk gleder seg til skolestart!

Anonymkode: 8a6c1...df4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jepp. Veldig dumt. Er liksom det som er greia. Vi har hatt nedgang i reallønnsvekst de siste tre årene. Vi har stått i stormen under pandemi uten så mye som munnbind til å forsvare oss med. Høyere lønn nå! 

Anonymkode: 08f28...7eb

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jepp. Veldig dumt. Er liksom det som er greia. Vi har hatt nedgang i reallønnsvekst de siste tre årene. Vi har stått i stormen under pandemi uten så mye som munnbind til å forsvare oss med. Høyere lønn nå! 

Men gjelder det absolutt alle barneskoler også? 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det skolestreik til høsten og ikke i juni som det pleier?

Anonymkode: 2cfbd...9a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvorfor er det skolestreik til høsten og ikke i juni som det pleier?

Anonymkode: 2cfbd...9a3

Det er allerede streik, men det er foreløpig bare 40'ish personer som streiker. Lite fornuftig å ta ut flere nå i arbeidsfri periode og ferie, så opptrappingen av streiken skjer til skolestart.

Anonymkode: df3fa...56f

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Men gjelder det absolutt alle barneskoler også? 

Nei, ikke i Oslo. UNIO takket ja til lønnsrammen de fikk. De fikk et bedre tilbud enn KS.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det ikke alle som er tatt ut i streik, her jeg bor er det ungdomsskolen som er rammet. Tipper førsteklassen skjermes om det blir streik til høsten igjen. Lærere har for øvrig mer i lønn enn andre med samme utdanningslengde, så de er de tikke syns på. Jeg har utdanning tilsvarende lektor med opprykk, men tjener under 100 000 av det en lektor med opprykk gjør i skolen, og vi er begge ansatt i det offentlige. Ingen sympati herfra. 

Anonymkode: 41c3c...266

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det ikke alle som er tatt ut i streik, her jeg bor er det ungdomsskolen som er rammet. Tipper førsteklassen skjermes om det blir streik til høsten igjen. Lærere har for øvrig mer i lønn enn andre med samme utdanningslengde, så de er de tikke syns på. Jeg har utdanning tilsvarende lektor med opprykk, men tjener under 100 000 av det en lektor med opprykk gjør i skolen, og vi er begge ansatt i det offentlige. Ingen sympati herfra. 

Vel, det er stor lærermangel og ca 20% av alle lærerne i Norge er uten pedagogutdanning. Så bare å bytte yrke. Vi kunne trengt en surmaget en som deg👍😅 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så fordi du tjener dårligere så støtter du ikke streiken? Vi tjener dårligere enn mange andre og støtter allikevel reallønnsveksten deres. Hvis ikke du får kake skal ingen få kake liksom?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Men da er det jo for sånne som deg også at de streiker. UNIO godtok tilbudet, men Utdanningsforbundet godtok ikke. Tilbudet var bra for de med kort utdanning, ikke for deg. 

Til ts: skjønner at det er kjipt med streik for førsteklassingen. Som noen over her nevnte fikk de en annen avtale i Oslo og godtok, så om du bor der blir det ikke streik. Ellers blir det jo en opptrapping, alle tas ikke ut med en gang, så du får krysse fingrene for at ikke dere Rammes med en gang 😊 dessverre er det sånn at for at en streik skal fungere må den merkes og i skolen er det dessverre elever og foresatte som sitter med konsekvensen. 

Anonymkode: 580f4...da7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...