Gå til innhold

Synes mannen er egoistisk - eller er det jeg som er rar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn på henholdsvis 6 måneder og 3 1/2 år. Litt frem i tid er vi invitert i et bryllup på et annet kontinent, der min mann har noe familie. Vi er kun invitert som par uten barn, og siden vi ikke har noe mulighet for barnevakt blir det til at mannen drar alene mens jeg blir hjemme med barna. Dette har vi blitt enige om er den beste løsningen og det er helt greit.

Siden babyen ble født har jeg vært mye sliten. Overgangen fra ett barn til to har vært tøff med mye nattevåk og en 3-åring som kan være både klengete og trassig. I tillegg gjør jeg alt av husarbeid og alt relatert til barna. Eneste vi deler på er levering og henting i barnehagen, ved at jeg leverer og han henter. Men sliten er jeg og det står ikke øverst på ønskelisten å dra bort på noe ferie nå i sommer. 

Mannen på sin side vil gjerne reise på ferie når eldste har fri fra barnehagen. Min mann er veldig aktiv og elsker et fullt ferieprogram med masse opplevelser så ofte som mulig. Dette kjenner jeg at jeg ikke orker nå. Nå som babyen endelig har begynt å sove natten igjennom foreslo jeg derfor at han kunne dra på en 4-5 dagers tur med eldstemann, så kunne jeg brukt tiden på å hvile ut litt her hjemme. Så for meg å treffe noen venninner, ta noen fine lange trilleturer, sove lenge (babyen sover gjerne til kl.09 om hun ikke blir vekket men det blir hun hver morgen siden jeg må ta 3-åringen til barnehagen og ha babyen med).  og ikke minst trene litt og komme litt ovenpå igjen. Jeg vet det hadde gjort meg godt, kjenner jeg er superstresset, sliten, sover dårlig og verker i leddene. Men nei. Han vil ikke dra noen steder uten meg. Jeg mistenker at dette skyldes at han synes det blir for mye stress å reise alene med barn, men sa det ikke. Han påstår det er fordi han ikke vil reise «uten hele familien sin». Jeg på min side synes dette er en egoistisk tankegang da han tross alt blir borte i 1 uke i forbindelse med bryllupet og jeg blir stående alene med alt. Sammen med andre bryllupsgjester fra familien vil han kunne hygge seg i en verdensmetropol med severdigheter og godt selskap i en hel uke, helt uten barn. Men når jeg ber om 4-5 dager til å hvile ut hjemme er han helt i mot det. Jeg føler dette er veldig egoistisk av ham. Eller er det jeg som er vrang? Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: a5dcf...95f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg,uten tvil!

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvorfor gjør du alt husarbeid og alt med barna??

• Liker 21
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
uglejenta skrev (1 minutt siden):

Hvorfor gjør du alt husarbeid og alt med barna??

Vi har en avtale om at jeg tar alt husarbeid mens han tar alt det andre. Dvs vedlikehold av hage,bil og ting relatert til huset.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. For en egofjomp du er med 

Anonymkode: e394b...322

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det urimelige er at du gjør alt. Alltid.

Anonymkode: 352f1...d45

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du sagt til han at du har behov for, og ønsker, noen dager til å hvile ut? At du generelt er veldig sliten og har tatt mye ansvar? 

Anonymkode: 375a0...f8e

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har en avtale om at jeg tar alt husarbeid mens han tar alt det andre. Dvs vedlikehold av hage,bil og ting relatert til huset.

ts

Tar virkelig slik arbeid like mye tid som husarbeid? Nei 

• Liker 26
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet

Men kan han ikke levere den eldste innimellom slik at du slipper vekke baby og deg selv??

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke tvil på deg selv, ts. Du bør heller stille deg spørsmålet om hvorfor du med en gang begynner å lure på om det er du som er vrang. Tror du han sitter og reflekterer over egen oppførsel akkurat nå? Er det ofte sånn at ting du anser som vanskelig eller problematisk i forholdet blir 100% ditt problem? Selv om det er han som skaper problemet?

Når det kommer til han høres han ut som en typisk egoist. Hvorfor i all verden gjør du alt hjemme? Hva gjør han? Jeg hadde krevd at han tok med eldste og ga meg den lille ferien jeg ønsket.

Anonymkode: ae231...277

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg er enig med deg. Ferie og bryllup til side; han må omstille seg til å bli en likeverdig forelder. Dvs at det skal falle ham like naturlig å ta eneansvar for barna som det er for ham å overlate dem til deg.

For at en skal ha alenetid, må den andre ta begge. Ved å insistere på enten familietid med dere alle, eller helt alene-tid, utnevner han seg selv til reserveforelder og deg som hovedansvarlig.

Det finnes ingen grunn til at han ikke kan ta treåringen med på noen opplevelser i sommer, annet enn at han må ta litt mer ansvar enn han hadde sett for seg. Det er dypt egoistisk å holde på at han vil ha bistand fra deg i enhver situasjon når du er på felgen og sårt trenger hvile. Ett barn klarer han å ta ansvar for i noen dager. Bare å bli vant til det, for snart er baby stor nok til at han kan ha begge to mens du drar på venninnetur. 

edit: Og den husarbeid vs utearbeid-avtalen dere har, er overmoden for en revidering nå når dere har barn.

Endret av Hactar
  • Liker 7
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

ts

Så du arbeider 24/7 mens han bytter dekk 2 ganger i året, klipper plen 1 gang hver uke og og maler huset hvert 12 år?

Hvordan mener du dette er en rettferdig fordeling?

Anonymkode: 6279b...9b7

• Liker 27
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

ts

Da er det på tide med en ny avtale.

Anonymkode: 352f1...d45

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så du arbeider 24/7 mens han bytter dekk 2 ganger i året, klipper plen 1 gang hver uke og og maler huset hvert 12 år?

Hvordan mener du dette er en rettferdig fordeling?

Anonymkode: 6279b...9b7

Jeg ser hva du mener og er enig. Han gjør litt mer enn det, slikt som innkjøp, fikser ting som skal fikses, legger 3-åringen nesten hver kveld  , sitter i FAU, i det siste har han vært den som har stilt opp på foreldremøter, tatt 3-åringen med i barnebursdager osv..,

ts

Skrevet

Kan du klare å hvile noe ut uten at han må reise bort? Tenker om han tar med eldste på aktiviteter/dagsturer. Blir selvsagt ikke det samme, tenkte bare om det kan føles litt som å bli kasta ut i loen dager. 

Hvordan hadde han stilt seg til at du tok med yngste og reiste til familie noen dager f.eks?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke tvil på deg selv, ts. Du bør heller stille deg spørsmålet om hvorfor du med en gang begynner å lure på om det er du som er vrang. Tror du han sitter og reflekterer over egen oppførsel akkurat nå? Er det ofte sånn at ting du anser som vanskelig eller problematisk i forholdet blir 100% ditt problem? Selv om det er han som skaper problemet?

Når det kommer til han høres han ut som en typisk egoist. Hvorfor i all verden gjør du alt hjemme? Hva gjør han? Jeg hadde krevd at han tok med eldste og ga meg den lille ferien jeg ønsket.

Anonymkode: ae231...277

Takk

Hactar skrev (5 minutter siden):

Jeg er enig med deg. Ferie og bryllup til side; han må omstille seg til å bli en likeverdig forelder. Dvs at det skal falle ham like naturlig å ta eneansvar for barna som det er for ham å overlate dem til deg.

For at en skal ha alenetid, må den andre ta begge. Ved å insistere på enten familietid med dere alle, eller helt alene-tid, utnevner han seg selv til reserveforelder og deg som hovedansvarlig.

Det finnes ingen grunn til at han ikke kan ta treåringen med på noen opplevelser i sommer, annet enn at han må ta litt mer ansvar enn han hadde sett for seg. Det er dypt egoistisk å holde på at han vil ha bistand fra deg i enhver situasjon når du er på felgen og sårt trenger hvile. Ett barn klarer han. Bare å bli vant til det, for snart er baby stor nok til at han kan ha begge to mens du drar på venninnetur. 

Takk 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Har du sagt til han at du har behov for, og ønsker, noen dager til å hvile ut? At du generelt er veldig sliten og har tatt mye ansvar? 

Anonymkode: 375a0...f8e

Ja,men virker som han ikke skjønner det. Han er en veldig ekstrovert type som henter energi fra å være aktiv og sosial mens jeg er mer en type som trenger litt tid alene for å lade batteriene. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Tar virkelig slik arbeid like mye tid som husarbeid? Nei 

Siden du ikke vet noe som helst om boforholdene til ts, så er antagelsene dine helt verdiløse. For alt du vet så er huset under oppussing og tomten har en enorm hage. 

Anonymkode: de428...827

AnonymBruker
Skrevet
MinniMusa skrev (17 minutter siden):

Men kan han ikke levere den eldste innimellom slik at du slipper vekke baby og deg selv??

Jo,det har han gjort innimellom. Det har hjulpet litt. Problemet er at han egentlig kommer for sent på jobb da, fordi han starter før barnehagen åpner. Men noen dager har det latt seg gjøre.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...