AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #21 Skrevet 23. juni 2022 Det virker som om det er mange feilinformerte mennesker her inne. Barnehagelærer gir faktisk ett godt grunnlag for videre utdanning, som for eksempel; spesialpedagog, miljøterapeut, familieterapeut, logoped eller barneskolelærer 1-4 trinnet. Jeg har selv søkt denne utdanningen til høsten, nettopp fordi jeg ønsker å videreutdanne meg på sikt. Jeg vil utdanne meg som det fordi jeg er garantert jobb og lønnen er faktisk ikke så gale, i mnd etter skatt er ca 25 000 og oppover, kommer an på hvor mye man jobber men detter er med en 80-100% stilling. man kan være ute i løpet av dagen(slippe og råtne inne på ett kontor hele dagen), man har greie arbeidstider, mye latter og ja sikkert slitsomt også men hvilken jobb er ikke det? Anonymkode: 030a7...f2b 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #22 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det virker som om det er mange feilinformerte mennesker her inne. Barnehagelærer gir faktisk ett godt grunnlag for videre utdanning, som for eksempel; spesialpedagog, miljøterapeut, familieterapeut, logoped eller barneskolelærer 1-4 trinnet. Jeg har selv søkt denne utdanningen til høsten, nettopp fordi jeg ønsker å videreutdanne meg på sikt. Jeg vil utdanne meg som det fordi jeg er garantert jobb og lønnen er faktisk ikke så gale, i mnd etter skatt er ca 25 000 og oppover, kommer an på hvor mye man jobber men detter er med en 80-100% stilling. man kan være ute i løpet av dagen(slippe og råtne inne på ett kontor hele dagen), man har greie arbeidstider, mye latter og ja sikkert slitsomt også men hvilken jobb er ikke det? Anonymkode: 030a7...f2b Lykke til Anonymkode: 334d9...8e0 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #23 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det virker som om det er mange feilinformerte mennesker her inne. Barnehagelærer gir faktisk ett godt grunnlag for videre utdanning, som for eksempel; spesialpedagog, miljøterapeut, familieterapeut, logoped eller barneskolelærer 1-4 trinnet. Jeg har selv søkt denne utdanningen til høsten, nettopp fordi jeg ønsker å videreutdanne meg på sikt. Jeg vil utdanne meg som det fordi jeg er garantert jobb og lønnen er faktisk ikke så gale, i mnd etter skatt er ca 25 000 og oppover, kommer an på hvor mye man jobber men detter er med en 80-100% stilling. man kan være ute i løpet av dagen(slippe og råtne inne på ett kontor hele dagen), man har greie arbeidstider, mye latter og ja sikkert slitsomt også men hvilken jobb er ikke det? Anonymkode: 030a7...f2b Hvilken utdanning har du søkt og hvor skal du ta den? Med mindre man er fast ansatt i skolen er det ikke mulig å ta det ekstra året for å bli lærer for 1. til 4. klasse lenger såvidt jeg vet. Jeg har tatt 60 vekttall spes.ped. og jobber nå i skolen som spesialpedagog. Har vært heldig da de aller fleste skoler/ rektorer ønsker seg undervisningskompetanse i tillegg til spes.ped og det har ikke jeg. Tar man master - i logopedi, spes.ped ol får man ny jobb men da har man jo 7 års utdannelse å komme gjennom. Jeg opplever bhg.lærerutdannelsen som smal og begrensende men fint at du opplever det annerledes. Anonymkode: 3f819...b77 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #24 Skrevet 23. juni 2022 Nei, nei og atter nei, styr unna!! Mest bortkasta utdannelsen som finnes. Lønna er et hån for den jobben man gjør og hvor belastende det er. Råder deg på det aller sterkeste til å holde deg unna! Jeg har tatt 2 år videreutdanning med master for å komme meg vekk fra yrket. Aldri mer barnehage!!! Anonymkode: 10ebb...617 7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #25 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tjener ikke en barnehagelærer minst 600 000? Det er jo ikke kjempemye, men veldig lavt er det vel ikke? Anonymkode: 97159...720 Gøy utsagn 😆 Jeg startet på 360.000 som nyutdannet bhglærer i 2013. Sa opp jobben i 2020 og da hadde jeg ikke mer enn 428.000. Nå etter å ha tatt master innen spesped, har jeg endelig kommet noe som begynner å nærme seg 600.000... Anonymkode: 10ebb...617
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #26 Skrevet 23. juni 2022 Så trist å lese dette. Så nesten bedre med ingen utdanning da enn å gå barnehagelærer? Eneste jeg kommer inn på tror jeg…. Anonymkode: 030a7...f2b
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #27 Skrevet 23. juni 2022 On 6/20/2022 at 10:46 PM, AnonymBruker said: Vil aldri anbefale noen å bli barnehagelærer eller grunnskolelærer i dag. Det er mulig det ikke er et yrke for deg, men det er jo veldig mange som liker det. Det handler om å finne noe som passer deg selv, uavhengig av hva andre måtte synes om yrket. For ts som vurderer barnehagelærer er det kanskje naturlig å tenke på hvilke andre yrker som kan passe. Hva med sykepleier, yrkesmilitær, programmerer, anleggsarbeider, skogsarbeider, fisker, håndverker, lastebilsjåfør etc etc? Er det noe som frister mer så gå for det. Men ikke innbill deg at akkurat ditt yrke er så grusomt og du har det så mye vanskeligere enn alle andre. For det har du ikke. Og hvis du oppriktig tror det så bytt jobb. Anonymkode: 311b9...5c4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #28 Skrevet 23. juni 2022 Etter mange år som fagarbeider tok jeg barnehagelærerutdannelsen, men jobbet bare 3 år som barnehagelærer for jeg ikke orket mer av alle dokumentasjonskrav og alt annet som er påkrevd men tiden ikke strekker til å få gjort. Vet ikke hvor mange kvelder og helger jeg har jobbet for å få unna alt. Til slutt orket jeg ikke ha lederansvaret mer, men ville tilbake til der jeg trivdes. For det er barna jeg vil bruke min tid med på jobb, og faktisk ha fri i helger og kvelder. Det siste året har jeg jobbet som barne og ungdomsarbeider, og har endelig funnet igjen gleden av å jobbe i barnehage. Men jeg vil ikke si at jeg angrer på utdanningen. Kunnskapen jeg har fått fra utdanningen gjør at jeg har en bedre forståelse av hvordan jeg kan støtte barn i utviklingen deres, erfaringen fra de årene jeg jobbet som barnehagelærer gjør at jeg har større respekt for jobben min nærmeste leder gjør og jeg er ufattelig glad for at jeg nå "bare" kan være sammen med barna. Jeg slippe å konstant ha dårlig samvittighet for jeg ikke får tid til språkgruppe med "Kari og Sandra" eller "Kim" som jeg vet at trenger støtte for å komme inn lek, fordi jeg må på ped.ledermøte og etterpå skrive dagsrapport og rapporten barnevenet har bedt om angående "Lise". Jeg slipper å unnskylde meg til og ha dårlig samvittighet fordi resten av personalet på avdelingen måtte være en halvtime lenger underbemannet pga styrer ville bare ha et "lite" ord med meg etter møtet egentlig var ferdig. All ære til de barnehagelærere/ ped.ledere for år etter år står på for at tilfredstille behov og krav fra barna, foreldre, fagarbeidere/ assistenter, ledelsen og offentlige instanser ( bup, barnevern, ppt osv..). Før jeg tok utdanningen tenkte jeg mitt når ped.leder måtte en liten tur innom kontoret og ble vekke lengre enn avtalt eller over alle møtene de måtte delta på. Men jeg vet nå at det er ikke noe som kan velges bort, og ped.leder er gjerne like frustrert om ikke mer over at alle ting ikke kan utsettes, men som stjeler tid fra det viktigste personene i barnehagen, nemlig barna. Anonymkode: 43d5a...cdf 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #29 Skrevet 23. juni 2022 Jeg er barne- og ungdomsarbeider. Jeg kan jobbe i barneskole og ungdomsskole med elever som trenger ekstra hjelp i timene, på SFO og gå på tur og spille fotball med dem i gymsalen, eller hjelpe de med datamaskin. Jeg kan også jobbe en til en med barn/ungdom med diagnoser, feks adhd,autisme. Jeg kan jobbe med alder 0 - 18 år. jeg har erfaring fra skole, diagnoser og sfo, men jobber i barnehage nå. Jeg stortrives med min jobb i barnehage, jeg blir så glad i de skjønne barna som utvikler seg fort med språk og fysikk. Det er så herlig når den stille bollen på 0 år plutselig begynner å prate, lærer å gå. Det er helt fantastisk å se den utviklingen. Jeg får masse masse kos av de skjønne små gullene. Om sommeren er vi masse ute i nydelig vær og går spennende turer. Jeg kan spille gitar for dem å synge, jeg er en superhelt for barna og de ser opp til meg, og jeg lærer de ting. Barna får meg til å le skikkelig, spesielt 3 åringene. Det er magisk å jobbe med barn, og de som er negativ, de MÅ bytte jobb, jeg misliker å se kollegaer som faktisk ikke liker barn eller jobben, og er i en barnehage, hvorfor ikke finne noe annet med bedre lønn? Jeg jobber i barnehage fordi jeg ELSKER jobben. Hadde det vært lønn jeg var ute etter, hadde jeg seff valgt noe annet. Jeg ser for meg at dette vil være en veldig sund jobb å ha når jeg blir eldre, bra for den psykiske helsen og være sammen med barn og kjenne tilhørighet. Det er verre å sitte gammel og skrukkete med stiv rygg på ett kontor. Jeg går flere skritt om dagen og barnehage er en bra resitasjon etter trening på fritiden😁 såklart er det travelt, folk blir syke, lite bemanning, utfordrende foreldre/barn. Men det er jo en jobb! Det handler ikke hvordan du har det, men hvordan du tar det. Om jeg i nøden må være alene med mange barn, da samler jeg de for en samlingsstund og synger og leser eventyr. Det handler om å være kreativ, oppfinnsom og løsningsorientert. Anonymkode: cd70f...737 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #30 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Gøy utsagn 😆 Jeg startet på 360.000 som nyutdannet bhglærer i 2013. Sa opp jobben i 2020 og da hadde jeg ikke mer enn 428.000. Nå etter å ha tatt master innen spesped, har jeg endelig kommet noe som begynner å nærme seg 600.000... Anonymkode: 10ebb...617 Jeg hadde 523.000 da jeg la inn årene for to år siden, så det er jo ikke lavtlønnet, hvert fall! Ei venninne av meg har ca 570.000 (samme, private bhg, men hun har litt spes.ped ved siden av). Gikk vel også opp litt i år. Anonymkode: 52ea2...e3d
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #31 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det virker som om det er mange feilinformerte mennesker her inne. Barnehagelærer gir faktisk ett godt grunnlag for videre utdanning, som for eksempel; spesialpedagog, miljøterapeut, familieterapeut, logoped eller barneskolelærer 1-4 trinnet. Jeg har selv søkt denne utdanningen til høsten, nettopp fordi jeg ønsker å videreutdanne meg på sikt. Jeg vil utdanne meg som det fordi jeg er garantert jobb og lønnen er faktisk ikke så gale, i mnd etter skatt er ca 25 000 og oppover, kommer an på hvor mye man jobber men detter er med en 80-100% stilling. man kan være ute i løpet av dagen(slippe og råtne inne på ett kontor hele dagen), man har greie arbeidstider, mye latter og ja sikkert slitsomt også men hvilken jobb er ikke det? Anonymkode: 030a7...f2b Signerer denne, jeg er i samme løpet! Bruker bhg lærer utd, som et springbrett for master i ettertid! Anonymkode: 6e052...e26 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #32 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så trist å lese dette. Så nesten bedre med ingen utdanning da enn å gå barnehagelærer? Eneste jeg kommer inn på tror jeg…. Anonymkode: 030a7...f2b Bhglærer er jo bachelor! Mye bedre enn ingenting! Anonymkode: 6e052...e26
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2022 #33 Skrevet 23. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 20.6.2022 den 22.51): Jeg ville ALDRI valgt det igjen. Angrer bittert. Gjennom studiene lærer du mye, men pga konstante bemanningsproblemer vil du springe som et piska skinn hver dag, og du vil gå hjem med en følelse av at du ikke fikk gjort alt du burde. Det tar på psykisk når du må avvise en toåring, fordi du ikke har nok tid eller hender tilgjengelig. Det er STORE problemer i sektoren, og jeg tror ikke det kommer til å bli bedre. Lønna er elendig, jeg tjente bedre i jobber uten utdannelsen. Det positive er at du jobber på dagtid, aldri helg eller helligdager/julaften. Jeg ble ganske fort utbrent i jobben. Det drives rovdrift på de ansatte. Anonymkode: 42de0...b89 Helt enig, dessverre. Jeg har jobbet 20 år som ped.leder, jeg tar et år til, så leter jeg etter noe annet. Anonymkode: e4745...3c1 2
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #34 Skrevet 27. juni 2022 Tusen takk for svar! Anonymkode: 7d182...6dd
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #35 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 23.6.2022 den 17.17): Så trist å lese dette. Så nesten bedre med ingen utdanning da enn å gå barnehagelærer? Eneste jeg kommer inn på tror jeg…. Anonymkode: 030a7...f2b Svigerinnen min er bhglærer i Oslo på tiende året. Jeg synes hun tjener godt, 550,000, fine arbeidstider. Jeg skulle gjerne tatt utdannelsen selv men klarer ikke tunge løft etter en skade. Anonymkode: 84ab8...3cf
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2022 #36 Skrevet 27. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Svigerinnen min er bhglærer i Oslo på tiende året. Jeg synes hun tjener godt, 550,000, fine arbeidstider. Jeg skulle gjerne tatt utdannelsen selv men klarer ikke tunge løft etter en skade. Anonymkode: 84ab8...3cf Oslo er i en særposisjon. De strever med å få tak i pedagoger, så det er ekstra godt betalt der. Anonymkode: 334d9...8e0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå