Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må man ha sertifikat for å bli vernepleier?

Anonymkode: 53323...b88

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer vel an på hvor man skal jobbe og med hva

Anonymkode: a26ec...b0c

AnonymBruker
Skrevet

Nei, ikke for å få autorisasjon. Men ulike jobber vil nok kreve det ja, kommer helt ann på, i boliger tror jeg ikke de krever det. 

Anonymkode: a9a72...967

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingen krav om sertifikat for å utdanne seg til vernepleier, men mulig at arbeidsgiver ønsker/krever at du har det. 

Anonymkode: c24fc...55e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, ikke for å få autorisasjon. Men ulike jobber vil nok kreve det ja, kommer helt ann på, i boliger tror jeg ikke de krever det. 

Anonymkode: a9a72...967

Kan være brukere som bor i bolig og har egen bil. Men at personalet kjører da.

Anonymkode: fcf6e...1f6

AnonymBruker
Skrevet

Ekstremt sjeldent vi lyser ut stillinger uten krav om førerkort kl B.

Men til spørsmålet, nei du trenger ikke førerkort for å bli autorisert vernepleier.

Anonymkode: 6fa6f...2d4

• Nyttig 1
Skrevet

Nei  men lurt om du ønsker medleverturnus.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2022 den 22.21):

Må man ha sertifikat for å bli vernepleier?

Nei, ikke for å bestå utdanningen og få autorisasjonen. Men det er ofte en stor fordel  i en del jobber da PU-pasienter skal kjøres hit og dit. Og hvis f.eks. en kommune har to søkere til en ledig stilling, der begge har autorisasjon som vernepleiere og den ene ikke har lappen, så kan det hende at de velger den med lappen av praktiske årsaker.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke ett krav å ha serfikat for å bli vernepleier. Men mange arb.givere ser helst at man har det. Jeg jobber på bolig selv, og her er det ett krav av man har førerkort på stillinger som blir utlyst. Er noen få vikarer som ikke har serfikat, og det merkes veldig godt. 

Her jeg jobber er det mange brukere med egne biler som personalet skal kjøre. Det er blant annet til legetimer, frisør o.l. Mange har også en del aktiviteter på ettermiddag som krever at man må kjøre ett stykke. 

Anonymkode: 78a59...d6a

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det må du ikke. Jeg jobbet lenge i bolig uten å ha lappen. Men der hadde heller ikke noen av brukerne bil, og enheten hadde ikke bil, så det var ingen som kjørte ifm jobben.

Anonymkode: b316c...6a3

Skrevet

Jeg er ikke vernepleier, men helsefagarbeider og der jeg jobber ( bofellesskap for PUH)  er det ikke krav om førerkort verken for vernepleiere/sykepleiere,  sosionomer, helsefagarbeidere eller assistenter.  Jeg hadde jobbet der i et halvt år før jeg fikk førerkortet. Men det finnes mange jobber der det er et krav ( ambulerende psyk, miljøtjenesten, beboer som har egen bil og er avhengig av sjåfør) 

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...