Gå til innhold

Hvordan hensyntar banken utbetalte feriepenger når de beregner låneevne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg fikk ikke utbetalt lønn i juni, pga jeg fikk feriepenger, har ganske variabel inntekt, mye overtid mv, og derfor vet jeg at banken vil hensynta totallønnen i stedet for. Er det da slik at det vil stå som at inntekten i juni = 0, eller vil feriepengene beregnes med i inntektsgrunnlaget for totallønnen de siste 6 månedene som banker legger til grunn?

Verdsetter raskt svar.

Anonymkode: df626...703

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bakken ser på årslønn pluss eventuelt bonuser og overtid, helt avhengig av hvor sikkert det er at disse pengene kommer inn. Feriepenger spiller ingen rolle i dette regnestykket. 

Anonymkode: 5ac57...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bakken ser på årslønn pluss eventuelt bonuser og overtid, helt avhengig av hvor sikkert det er at disse pengene kommer inn. Feriepenger spiller ingen rolle i dette regnestykket. 

Anonymkode: 5ac57...69a

Men jeg har jo ikke fått lønn i juni, bare feriepenger.... vil jeg stå med kr 0 i inntekt i juni da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men jeg har jo ikke fått lønn i juni, bare feriepenger.... vil jeg stå med kr 0 i inntekt i juni da?

Årslønn, ikke månedslønn.

Anonymkode: e50cf...295

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

feriepenger regnes også som lønn. Det er en del av din skattebareinntekt, som også  kommer på skattemeldingen. Så ja, bankene tar det med.

Anonymkode: fae77...750

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er årsinntekten de bryr seg om.

Anonymkode: 361d0...46f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vi beregner snittet av lønn de siste 6 mnd. Hvis du får feriepenger så regner vi snittet de siste 5 månedene. Bonuser skal dokumenteres over de siste 3 årene eller deles på 3 år, og overtid KAN vi regne med men da regner vi snittet de siste 6 mnd.

Anonymkode: cfc94...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi beregner snittet av lønn de siste 6 mnd. Hvis du får feriepenger så regner vi snittet de siste 5 månedene. Bonuser skal dokumenteres over de siste 3 årene eller deles på 3 år, og overtid KAN vi regne med men da regner vi snittet de siste 6 mnd.

Det hørtes rart ut… jobber du i bank? Så det du sier er hvis man søker om lån i september, så utelukker dere all inntekt i juni? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi? Hvem er vi?

Anonymkode: 1de68...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Jesh94 skrev (7 timer siden):

Det hørtes rart ut… jobber du i bank? Så det du sier er hvis man søker om lån i september, så utelukker dere all inntekt i juni? 

Jeg jobber I bank ja. Og jeg sa heller ikke at vi utelukker lønn i juni. Hvis en av månedene er feriepenger så utelukker vi den måneden og deler også snittet på en måned mindre. Vi fordeler 5 måneders inntekt på 5 måneder i stedet for å fordele 6 måneders inntekt på 6 måneder fordi junilønna ikke er representabel for snittet de siste 6 mnd.

Har du fastlønn derimot så ganger vi fastlønn en måned med 12 mnd. Bonus og overtid osv regner vi som sagt for seg.

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi? Hvem er vi?

Vi som jobber i banken.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg jobber I bank ja. Og jeg sa heller ikke at vi utelukker lønn i juni. Hvis en av månedene er feriepenger så utelukker vi den måneden og deler også snittet på en måned mindre. Vi fordeler 5 måneders inntekt på 5 måneder i stedet for å fordele 6 måneders inntekt på 6 måneder fordi junilønna ikke er representabel for snittet de siste 6 mnd.

Har du fastlønn derimot så ganger vi fastlønn en måned med 12 mnd. Bonus og overtid osv regner vi som sagt for seg.

Vi som jobber i banken.

Banken min baserte seg på de tre siste mnd. 

Anonymkode: 932a6...d61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi som jobber i banken.

Bare for å understreke, vi som jobber i banken hvor jeg jobber*

Godt mulig andre banker gjør det på andre måter, men det er nok ingen som beregner feriepenger som en del av gjennomsnitt de siste 6 mnd 😊

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi som jobber i banken.

Alle skjønne jo at det er banken du jobber i, men det hjelper da ikke TS om du sier hvilken bank det er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...