AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #1 Skrevet 20. juni 2022 https://www.dagbladet.no/nyheter/jordmor-krisa-rystende-forhold/76344795 Skikkelig nedslående lesning! Synes det er veldig skummelt å tenke på, blir betenkt angående å bli gravid igjen. Hvorfor er det så vanskelig å gjøre noe med? Føler dette har vært varslet i årevis. Men siden det ikke har vært noen stor økning i døde kvinner og barn (som jeg har fått med meg i alle fall) så kan vi fortsatt kalle oss verdens beste land å føde i? Anonymkode: 48e45...757
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #2 Skrevet 20. juni 2022 Det eneste som teller er antall døde eller levende barn. Hvordan ammingen går eller hvordan mor har det psykisk er irrelevant😳🙄 Anonymkode: 01748...5ed 5
Heisann1234 Skrevet 20. juni 2022 #3 Skrevet 20. juni 2022 Skremmende lesing. Det ser ut til å gå til helvete med helsenorge, og det går mest utover den eldre befolkningen og yngre kvinner. Kanskje på tide at offentlig sektor får konsekvenser for å bryte arbeidsmiljøloven? De slipper unna altfor lett dessverre. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #4 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det eneste som teller er antall døde eller levende barn. Hvordan ammingen går eller hvordan mor har det psykisk er irrelevant😳🙄 Anonymkode: 01748...5ed Ja, ikke sant? Hvor mange som blir skadet under fødselen, som får fødselsdepresjon, etc. og hvor mye dette koster både i kroner og i lidelse og tapt helse og livskvalitet, nei det er ikke så nøye. "Men bare være glad det gikk bra med baby, det er det viktigste 😌" Ja, det er superviktig. Men med de skremmende tallene nevnt i artikkelen så er det bare flaks at ikke flere babyer og mødre dør. Anonymkode: 48e45...757 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #5 Skrevet 21. juni 2022 Jeg syns ikke dette er rart i det hele tatt. Mange unge kvinner som føder i dag er ekstremt krevende, og har veldig lite realistisk syn på graviditet/føde/barsel. De har helt urealistiske forventninger som jordmødre skal leve opp til, det er ganske tung å stå i over tid. Folk er blitt skjøre blad av en bomullsoppvekst der alt er ordnet for dem. Ikke lenge siden det var en her inne som mente hun var dårlig behandlet og ville klage på jordmor/sykehus fordi det gjorde vondt å ha rier! Dessuten var det slik at tidligere hjalp venner og familie når det var noe, man spurte sin mor/tante/venninne om tips og råd, nå er det forventet at det offentlige skal stille med denne tjenesten. Og verre skal det bli, når tidlig UL skal bli tilgjengelig for alle så tar det jordmødre fra andre deler av jobben. Blir det tillatt med valgfri abort til uke 18 vet jeg om jordmødre som kommer til å slutte på sykehus, fordi de ikke orker å være med på at det skal fødes barn som legges til side for å dø (foster i uke 18 kan faktisk puste en stund etter at de kommer ut). Politikere og folk ellers må tenke over at valgene de tar og kravene de stiller får konsekvenser, og her ser man konsekvensene. For øvrig tror jeg det hadde vært lurt å ha jordmor tilgjengelig på alle helsestasjoner for samtale med mor (og evt far) etter fødsel. Da kunne hun sjekket sting og underliv der folk lurer på om alt er som det skal, hjulpet med amming, snakket om det folk har opplevd ifm fødsel og evt annet som har oppstått. Ellers så er det mangel på alle spesialsykepleiere innen fagene som ikke kan overtas av hvemsomhelst, foruten jordmor er både anestesi, intensiv og operasjonssykepleiere mangelvare. Dette er lange videreutdanninger, men det kompenseres på ingen måte lønnsmessig ifht vanlig sykepleier. Folk gidder rett og slett ikke å ta en videreutdanning på to år, ofte med lønnstap, for å tjene minimalt mer penger. Der jeg jobber er sykepleier med 30 og 120 stp videreutdanning lønnet likt, klart man da tar et halvt år på skolebenken fremfor to år for å stige i lønn. Også her ligger det politiske føringer som ender med konsekvenser i andre enden. Anonymkode: b13e2...205 1
Heisann1234 Skrevet 21. juni 2022 #6 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ellers så er det mangel på alle spesialsykepleiere innen fagene som ikke kan overtas av hvemsomhelst, foruten jordmor er både anestesi, intensiv og operasjonssykepleiere mangelvare. Dette er lange videreutdanninger, men det kompenseres på ingen måte lønnsmessig ifht vanlig sykepleier. Folk gidder rett og slett ikke å ta en videreutdanning på to år, ofte med lønnstap, for å tjene minimalt mer penger. Der jeg jobber er sykepleier med 30 og 120 stp videreutdanning lønnet likt, klart man da tar et halvt år på skolebenken fremfor to år for å stige i lønn. Også her ligger det politiske føringer som ender med konsekvenser i andre enden. Anonymkode: b13e2...205 Enig, men jeg lurer også på hvordan de skal klare å videreutdanne sykepleiere når sykepleiere knapt orker å stå i jobben, og man skal jobbe to år før man kan spesialisere seg. Det er tøft og j*vli å være sykepleier for tiden, noe som selvfølgelig også påvirker hvor mange som spesialiserer seg videre. En løsning kunne kanskje vært å ha egen jordmorutdannelse uavhengig av sykepleien. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #7 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Blir det tillatt med valgfri abort til uke 18 vet jeg om jordmødre som kommer til å slutte på sykehus, fordi de ikke orker å være med på at det skal fødes barn som legges til side for å dø (foster i uke 18 kan faktisk puste en stund etter at de kommer ut). Hele det forslaget med fri abort til uke 18 er å skyte spurv med kanoner. Problemet er abortnemdene, ikke at grensen er for lav. En god løsning er å fjerne nemdene, det bør holde at en lege på sykehuset underskriver papirene om at kriteriene for senabort er oppfylt slik de står i dag. De som har behov for senabort har jo vært gjennom en utredning på sykehuset, så hvis de bestemmer seg for senabort så bør det medisinske grunnlaget automatisk kunne bekreftes av behandlende lege. Helt uten at mor må møte hos noen nemd. Anonymkode: d5982...408 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå