AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #1 Skrevet 20. juni 2022 Hei. Kjæresten min bor og jobber i Sverige. Jeg bor i Norge, men nærme grensen, så reisetid mellom oss er ikke på mer enn et par timer. Vi tenker på å flytte sammen. Jeg har et barn fra før som begynner på skolen neste år. Barnet har samvær med far annenhver helg (fredag-søndag). Jeg har en stund nå tenkt tanken at det enkleste er om vi flytter til sverige, da jeg ikke har jobb og ikke eier hus/leilighet. Kjæresten min har fast jobb og eier hus, samt flere kjøretøy, hvor det ikke er aktuelt å selge huset pga arv og tilknytning til familien langt tilbake i tid. Samvær med barnefar vil fremdeles kunne gjennomføres som normalt, i tillegg til ferier som deles mellom oss. Det jeg lurer på er: Hvordan er det med spesialpedagogisk hjelp/undervisning i Sverige? Hvilke rettigheter har man når man har et barn med spesielle behov? Hvilke trygdeløsninger har de i Sverige, mtp sosialstønad etc? Får man stønader fra NAV som man allerede har tilgang til om man flytter (Hjelpestønad etc.)? Anonymkode: b9523...22b
HoppeMus Skrevet 11. august 2022 #2 Skrevet 11. august 2022 Hvis jeg var deg så ville jeg tenkt meg veldig godt om! Som vi vet så er jo ikke Sverige akkurat på nivå med oss, så jeg ville nok heller ha vurdert å ha fått kjæresten din en jobb i Norge istedenfor. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #3 Skrevet 11. august 2022 Står dårligere til i Sverige, ja. Har du luftet dette for barnefaren? Jeg ville ikke blitt glad om eksen tok med seg barna mine og flyttet over grensa😅 Anonymkode: c5ec9...9d5 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #4 Skrevet 11. august 2022 Du har ingen rettigheter i Sverige, du må ta med deg det du har opptjent i Norge til du har fått opptjent i Sverige. Inntektene er mye lavere i Sverige, huspriser er lavere og går nedover. Kan bli verre å selge igjen med gevinst når du vil tilbake til Notge. Har bare hatt barnehagebarn i Sverige og de hadde krav på norskundervisning (hemspråk), men får det kun om det er mange nok og behovet er stort nok. Varm mat i skole og barnehage Litt lengre arbeidsdager- jobber oftere til 17 (lengre lunsj) vi syntes spespedopplegget i barnehagen var bra. Fordi våre pratet norsk hjemme og svendk i bhg ble de litt senere med språk og det ble fulgt opp. Har ikke sett en eneste spespedlærer i norsk bhg eller skole. Veldig få assistenter i bhg, mange mange flere pedagoger, vil tro det blir lignende på skolen- flere lærere. Synes alt er mer profesjonalisert i skoleverket generelt. Bodde i Sverige i 12 år- 5 år med barn. Lønn, salv av bolig var det eneste negative. Vi bodde i byer hvor det var umulig å leie bolig så måtte kjøpe. Hadde blitt boende om ikke all familie var i Norge og avstanden ble for stor. Anonymkode: d01e7...0ea
AnonymBruker Skrevet 11. august 2022 #5 Skrevet 11. august 2022 AnonymBruker skrev (På 20.6.2022 den 20.59): Hei. Kjæresten min bor og jobber i Sverige. Jeg bor i Norge, men nærme grensen, så reisetid mellom oss er ikke på mer enn et par timer. Vi tenker på å flytte sammen. Jeg har et barn fra før som begynner på skolen neste år. Barnet har samvær med far annenhver helg (fredag-søndag). Jeg har en stund nå tenkt tanken at det enkleste er om vi flytter til sverige, da jeg ikke har jobb og ikke eier hus/leilighet. Kjæresten min har fast jobb og eier hus, samt flere kjøretøy, hvor det ikke er aktuelt å selge huset pga arv og tilknytning til familien langt tilbake i tid. Samvær med barnefar vil fremdeles kunne gjennomføres som normalt, i tillegg til ferier som deles mellom oss. Det jeg lurer på er: Hvordan er det med spesialpedagogisk hjelp/undervisning i Sverige? Hvilke rettigheter har man når man har et barn med spesielle behov? Hvilke trygdeløsninger har de i Sverige, mtp sosialstønad etc? Får man stønader fra NAV som man allerede har tilgang til om man flytter (Hjelpestønad etc.)? Anonymkode: b9523...22b Hvorfor i all verden fokuserer du ikke på å komme deg i arbeid i stedet for å være opptatt av hvilke stønader du kan ha krav på? Eller tenker og håper du på at så fort du flytter til Sverige så anses du som flyktning og derfor har krav på en hel del stønader? Anonymkode: f50cc...e4a 2
Furstina Skrevet 11. august 2022 #6 Skrevet 11. august 2022 Vi har stöd i Sverige också. Ganska många sorters stöd men som någon skrev ovan; du behöver kvalificera in för att få en del av dem. Lönerna är lägre men mat, el och drivstoff är billigare. Det låter också som ni kommer bo ganska billigt i och med att kärestan har hus redan. Arbetslöshetsersättning - har måste du jobba och vara med i en a-kassa (arbetslöshetskassa) för din typ av yrke. Jag tror det är 13 månader man behöver vara med och betala innan (full) ersättning betalas. barnbidrag - 1250 kr i månaden. Det får du direkt ni är skrivna i Sverige tror jag. kan du inte försörja dig så är det försörjningsstöd du ska söka. Det beräknas på levnadskostnader, antal barn och om du är ensamstående.. Du blir sambo och det påverkar. Beloppet skiljer sig åt beroende på alla dessa faktorer Bostadsbidrag - är nog inte aktuellt för din del. Studiebidrag- en del bidrag och en del lån kan du få om du studerar heltid Heltid på Högskola/Universitet är 3360 kr och 7728 kr för fyra veckor Plus att man kan söka extra om man har barn Det som skiljer sig åt är att vi inte har EN instans som NAV utan att de olika stöden ges av kommun, försäkringskassa, arbetslöshetskassa. Flyttar du till Sverige skulle jag be dig tänka på vilka jobb du kan söka eller om du kan studera något. 1
Furstina Skrevet 11. august 2022 #7 Skrevet 11. august 2022 Skola och förskola/barnehage eller Fritids/SFO. maxtak på avgiften på ca 1200-1500 kr i barnehage och då ingår allt. Blöjor, frukost, lagad varm lunch, dryck, mellanmål. Samma sak med skolan. Riktig lagad lunch. Ofta två alternativ varav ett är vegetarisk. Plus salladsbord och mjölk. Även allergikost ska de stå för. Det finns plikt för skola att ha stöd för barn med diagnoser och särskilda behov men oftast krävs en diagnos för att insatser ska sättas in. I vissa skolor/kommuner kan man som förälder behöva ligga på för att resurser ska fås, andra är det lättare. Det är ett fritt skolval och inga skolkretsar. I större städer finns ofta ett stort val av olika skolor med olika inriktning eller filosofi att välja på. Populära skolor har ofta en lång kö. Mindre orter är det ju färre elever och mindre utbud så klart 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå