Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har hørt hjertelyd hjemme med doppler i 1 trimester? Er gravid i uke 7 og har hørt å lest om gravide så finner den hjemme fra uke 9-10. Er det mulig? 

Anonymkode: 74c47...2f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skader vel ikke å prøve, men tenker det er veldig viktig at du ikke blir redd om du ikke finner hjertelyden selv. Egentlig skal det vel noe til før uke 15-16 eller der omkring?

Vil tro det også kommer an på morkakens plassering. Jeg er i uke 30 og har morkaken foran, jm «advarer» meg hver gang jeg er på kontroll enda om at det kan være hun må lete litt.

Anonymkode: 9efe1...edb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det skader vel ikke å prøve, men tenker det er veldig viktig at du ikke blir redd om du ikke finner hjertelyden selv. Egentlig skal det vel noe til før uke 15-16 eller der omkring?

Vil tro det også kommer an på morkakens plassering. Jeg er i uke 30 og har morkaken foran, jm «advarer» meg hver gang jeg er på kontroll enda om at det kan være hun må lete litt.

Anonymkode: 9efe1...edb

Takk for svar😊

Jeg vet ikke om jeg skal prøve selv altså, ble bare veldig nysgjerrig på om det var / er mulig. Veldig facinerende hvertfall😀

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hørte vel i uke 9 😊 150 slag i minutt - så det var ikke tvil 

Anonymkode: 7cda7...a22

AnonymBruker
Skrevet

Det er frarådet av de fostermedisinske fagmiljøene med doppler i første trimester, med mindre det er undersøkelse av helsemessigeårsaker av kyndig personell, pga studier som viser mulighet for varmeutvikling og dermed fosterskader.

Screenshot av kilde.

Screenshot_20220620-210745_Chrome.jpg

Anonymkode: 5cae6...7df

AnonymBruker
Skrevet

«Studier» viser ikke at det kan føre til varmeutvikling, nei. Det er en generell «føre var»-metode. Det er ikke mulig å forske på dette av etiske grunner, dermed ingen studier. 

Anonymkode: 89c7b...9b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hørte første gang i uke 9+0 med sistemann. På helt full blære, så livmora kom litt opp av bekkenet. Men må lete langt nede. Og er du førstegangs så tar det nok lenger tid å finne siden livmora fortsatt er liten da.

Anonymkode: 34f00...a1d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

«Studier» viser ikke at det kan føre til varmeutvikling, nei. Det er en generell «føre var»-metode. Det er ikke mulig å forske på dette av etiske grunner, dermed ingen studier. 

Anonymkode: 89c7b...9b0

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4547707/?report=reader

Åpenbart ikke studier på foster! Er jo flere andre måter å studere effekt av ultralyd på! Laboratoriestudier og teoretisk fysikk viser at det kan være en mulighet som man ikke kan utelukke kan skje i foster, derfor anbefales ikke doppler I første trimester.

Screenshot_20220621-061101_Chrome.jpg

Screenshot_20220621-061152_Chrome.jpg

Screenshot_20220621-061217_Chrome.jpg

Screenshot_20220621-061227_Chrome.jpg

Anonymkode: 5cae6...7df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke prøvd hjemme, men jordmor fant hjertelyden i uke 10. Måtte for øvrig nærmest signere kontrakt på at jeg lovet å ikke bli redd om hun ikke fant den, men hun hadde så lyst til å prøve. Hadde morkaken foran. :)

Anonymkode: 3f18a...737

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har ikke prøvd hjemme, men jordmor fant hjertelyden i uke 10. Måtte for øvrig nærmest signere kontrakt på at jeg lovet å ikke bli redd om hun ikke fant den, men hun hadde så lyst til å prøve. Hadde morkaken foran. :)

Anonymkode: 3f18a...737

Åh så gøy!🤩

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg hørte første gang i uke 9+0 med sistemann. På helt full blære, så livmora kom litt opp av bekkenet. Men må lete langt nede. Og er du førstegangs så tar det nok lenger tid å finne siden livmora fortsatt er liten da.

Anonymkode: 34f00...a1d

Oi så gøy! Blir barn nr 3, men aldri prøvd det hjemme før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...