Gå til innhold

Hvorfor ikke ta antibiotika i ny og ne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg prøver å finne en forklaring på nettet på hvorfor man ikke kan ta antibiotika i ny og ne. 

Kjenner en som får vondt i halsen av og til, og han tar da en pencillin-tablett, som da fjerner smerten for en kort periode. 

Trodde ikke det var lurt å ta antibiotika på den måten. 

Noen som har greie på dette og som kan forklare grunnen til at dette ikke er lov og hva som er konsekvensen av det? 

Anonymkode: 41030...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Antibiotika virker bare på bakterieinfeksjoner, og man bør vite hvilken bakterie man behandler før man velger antibiotikatype. Forkjølelser og vondt i halsen er oftest virus, det trenger man ikke antibiotika for - det går over av seg selv. Google antibiotikaresistents, det er et massivt problem i utlandet, og økende i Norge. Pøser man på med antibiotika vil det ikke virke lenger og da dør man av en lungebetennelse når det blir ille nok. 

Anonymkode: 97863...f69

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man tar det av og til så kan bakteriene bli resistente fordi det er ikke så mye antibiotika, de rekker å slåss mot den, om du skjønner. Plutselig har man antibiotikaresistente bakterier og det er skrekken. Så neste gang du trenger antibiotika, er det ikke sikkert at den fungerer. 

Det er allerede sykdommer som gonoré som er antibiotika resistent, dvs ingen kur mot den. 

Anonymkode: ba55b...134

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For det første risikerer man å ødelegge tarmfloraen (og den kan være vanskelig å få på nett igjen), og for det andre skaper man resistente bakterier dersom man tar antibiotika uten å fullføre en hel kur.

Anonymkode: 282f6...e8e

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan utvikle antibiotikaresistens. Litt kjedelig kanskje, om sykdomsbakteriene blir immune mot penicillin da! Plutselig dør du av en liten bakterieinfeksjon. Jada, det finnes sterkere antibiotika å ta, men det er ikke uendelig av dem.

VELDIG dumt å ta en penicillin tablett i 'ny og ne'. Risikerer da LETT at bakteriene mye raskere blir resistente! Fordi de tøffeste bakteriene overlever, så for hver ny infeksjon blir sykdommen verre og verre.

Disse resistente bakteriene kan også smitte til andre. Takk skal du ha, liksom.

Anonymkode: c3ba5...dc0

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Clostridioides difficile tarminfeksjon

Tarminfeksjon forårsaket av bakterietypen Clostridioides difficile er en diarésykdom som kan oppstå etter bruk av antibiotika. 

Veldig kjipt  og kjedelig å måtte være i isolasjon  pga dette. Og vanskelig  å bli kvitt.

Anonymkode: 49ac7...2ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Antibiotika fungerer ikke på virus. Sår hals er som oftest virus. Den tabletten gir bare en placeboeffekt. Det er ikke ekte, lindrer og fjerner ingenting og det er med på å skape et stort problem. Nemlig antibiotikaresistens. 

Anonymkode: fa452...b0d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg prøver å finne en forklaring på nettet på hvorfor man ikke kan ta antibiotika i ny og ne. 

Kjenner en som får vondt i halsen av og til, og han tar da en pencillin-tablett, som da fjerner smerten for en kort periode. 

Noen som har greie på dette og som kan forklare grunnen til at dette ikke er lov og hva som er konsekvensen av det? 

Ny trolletråd. 1 pencilintablett hjelper kun mot hyponkondri. For ekte bakterier må du nok ta hele kuren. 

Antibiotika fungerer ikke på virus. Sår hals er som oftest virus. Den tabletten gir bare en placeboeffekt. Det er ikke ekte, lindrer og fjerner ingenting og det er med på å skape et stort problem. Nemlig antibiotikaresistens. 

Anonymkode: fa452...b0d

Jasså? Mykoplasma og streptokokker er da noe som skjer noen oftere enn andre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis du ikke tar riktig dose over en viss periode vil bakteriene kunne utvikle resistens mot antibiotika. 

Les deg opp på antibiotikaresistens. Trodde dette var veldig basic kunnskap...

Anonymkode: 582eb...6c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
theTitanic skrev (9 timer siden):

Hva mener du? Mykoplasma og streptokokker er jo bakterier. 

Jeg har hatt sepsis med muliresistent bakterie og det var veldig lite kult. 

Anonymkode: badc3...95d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Hva mener du? Mykoplasma og streptokokker er jo bakterier. 

Jeg har hatt sepsis med muliresistent bakterie og det var veldig lite kult. 

Anonymkode: badc3...95d

Netopp. Den jeg siterte mente på det var virus man fikk sår hals av, men det er det nødvendigvis ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fordi man vil IKKE har antibiotika resistente bakterier! Det begynner å bli et enormt problem. Spesielt i land der man ikke trenger resept, men kan gå rett i butikken og kjøpe. (og ikke minst i kjøtt og melkeproduksjon blir det brukt enorme mengder i enkelte land).

Hvis all antibiotika slutter å virke i fremtiden må man belage seg på å få 4 barn om man vil ha 2. Kjenner selv en person som aldri fullfører antibiotika kurer og heller sparer på resten av kuren så snart hn føler seg bedre. Og medisinerer seg selv når hn måtte føle for det på et senere tidspunkt. Da er man en yngleplass for resistente bakterier for å si det mildt. Folk burde være mer redde. 

Anonymkode: dc9a8...9bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
theTitanic skrev (15 timer siden):

Ny trolletråd. 1 pencilintablett hjelper kun mot hyponkondri. For ekte bakterier må du nok ta hele kuren. 

Sår hals er som oftest virus skrev brukeren, og det er helt riktig! 

Anonymkode: d1e6e...cba

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg slet veldig med uren hud og kviser tidligere, og en lege jeg var hos foreslo en antibiotika kur. Hadde aldri gått på antibiotika før, og sa til legen at jeg var bekymret for antibiotikaresistens. Han sa da at det ikke gjaldt den typen antibiotika det var snakk om her. Har aldri skjønt dette svaret, har alltid trodd at antibiotika er antibiotika og all bruk er like ille.

Endte meg at jeg ikke begynte på den antibiotikakuren da, av andre grunner. 

Anonymkode: a46c9...54f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg slet veldig med uren hud og kviser tidligere, og en lege jeg var hos foreslo en antibiotika kur. Hadde aldri gått på antibiotika før, og sa til legen at jeg var bekymret for antibiotikaresistens. Han sa da at det ikke gjaldt den typen antibiotika det var snakk om her. Har aldri skjønt dette svaret, har alltid trodd at antibiotika er antibiotika og all bruk er like ille.

Endte meg at jeg ikke begynte på den antibiotikakuren da, av andre grunner. 

Anonymkode: a46c9...54f

Nei det er en hel haug forskjellige antibiotika og noen er det betydelig større risiko for resistens rundt enn andre. Azitromycin er en de har blitt veldig forsiktige med å skrive ut av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tatt en antibiotika kur en gang og har hatt fordøyelsesproblemer ved visse type mat siden da. Før da kunne jeg spise alt det tok lang tid å bli bare litt bedre rett etter tålte jeg ingenting.

Anonymkode: 17f56...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibiotikaresistente bakterier kommer til å ta livet av menneskeheten en dag. Tror jeg. Det er dritskummelt at folk er så ignorante og lemfeldige. Og vi i Norge er ikke blant de verste, her må vi i alle fall til lege først, mens i noen land får man kjøpt antibiotika i kiosken, liksom. Grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...