Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to barn, ei jente på 9år og en gutt på 6år. De krangler så busta fyker. De klorer hverandre, slår, hyler og roper fra morgen til kveld. Vi har forsøkt å inndra goder som for eksempel Tv, iPad, lørdagsgodt og lignende. Ingenting hjelper. Er dette normalt? 

Anonymkode: dc926...c7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi har to barn, ei jente på 9år og en gutt på 6år. De krangler så busta fyker. De klorer hverandre, slår, hyler og roper fra morgen til kveld. Vi har forsøkt å inndra goder som for eksempel Tv, iPad, lørdagsgodt og lignende. Ingenting hjelper. Er dette normalt? 

Ja

AnonymBruker
Skrevet

I stedet for å inndra goder, hvorfor ikke prøve å komme til bunns i hvorfor de hele tiden utagerer mot hverandre? 

Anonymkode: 93c41...15e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det har noen effekt å inndra goder. Du må heller forsøke å komme til bunns i problemet. Hvorfor oppstår kranglene, er det sterke personligheter, er det en som terger den andre, er det mangel på aktivitet, er det mangel på forståelse ovenfor de som krangler, har de verktøyene til å rydde opp i en konflikt osv.? 

Når det er sagt, så er det absolutt ikke unormalt at søsken krangler. Men det er jo slitsomt om det skjer hele tiden, og da kan det være greit å finne en måte å hjelpe de å ordne opp i en konflikt.

Anonymkode: ab58d...342

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror ikke det har noen effekt å inndra goder. Du må heller forsøke å komme til bunns i problemet. Hvorfor oppstår kranglene, er det sterke personligheter, er det en som terger den andre, er det mangel på aktivitet, er det mangel på forståelse ovenfor de som krangler, har de verktøyene til å rydde opp i en konflikt osv.? 

Når det er sagt, så er det absolutt ikke unormalt at søsken krangler. Men det er jo slitsomt om det skjer hele tiden, og da kan det være greit å finne en måte å hjelpe de å ordne opp i en konflikt.

Jeg vet hva grunnen er. De er sjalu på hverandre og er veldig var på at de skal få mest, for seg selv. Eldste terger, yngste terger. Vi har hatt utallige samtaler med de begge og hver for seg. Det fortsetter som før.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet hva grunnen er. De er sjalu på hverandre og er veldig var på at de skal få mest, for seg selv. Eldste terger, yngste terger. Vi har hatt utallige samtaler med de begge og hver for seg. Det fortsetter som før.

Da må dere kanskje se litt på hvordan dere som foreldre håndterer barna. Sjalusien kan komme av deres oppførsel desverre, selv om dere helt sikkert ikke mener å skape det. 

Ta kontakt med helsesykepleier i kommunen og spør om COS kurs. Det er gull verdt for alle foreldre, men spesielt for de som har diverse utfordringer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da må dere kanskje se litt på hvordan dere som foreldre håndterer barna. Sjalusien kan komme av deres oppførsel desverre, selv om dere helt sikkert ikke mener å skape det. 

Ta kontakt med helsesykepleier i kommunen og spør om COS kurs. Det er gull verdt for alle foreldre, men spesielt for de som har diverse utfordringer.

Vel. Eldste barnet har en sykdom. Jeg tror ikke et COS kurs hjelper på dette. Årsaken til sjalusien kommer til å være der så lenge de lever, og det er dessverre ikke noe vi får gjort noe med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skill dem ad. La dem oppholde seg i hvert sitt rom. 

Anonymkode: 60e9b...faa

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Vel. Eldste barnet har en sykdom. Jeg tror ikke et COS kurs hjelper på dette. Årsaken til sjalusien kommer til å være der så lenge de lever, og det er dessverre ikke noe vi får gjort noe med. 

Vet ikke om jeg kjøper at det er så enkelt. Sykt barn er sjalu på friskt barn fordi det er friskt og friskt barn er sjalu på sykt barn fordi det får mer oppmerksomhet? Det høres jo ut som noe dere kan jobbe med. Eller bommer jeg helt?

Anonymkode: e99fe...744

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vet ikke om jeg kjøper at det er så enkelt. Sykt barn er sjalu på friskt barn fordi det er friskt og friskt barn er sjalu på sykt barn fordi det får mer oppmerksomhet? Det høres jo ut som noe dere kan jobbe med. Eller bommer jeg helt?

Er koe å jobbe med, men ikke når innstillingen er:

«Årsaken til sjalusien kommer til å være der så lenge de lever, og det er dessverre ikke noe vi får gjort noe med.» 

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

«Årsaken til sjalusien kommer til å være der så lenge de lever, og det er dessverre ikke noe vi får gjort noe med.» 

Vi kan møte barna på en god måte, forsøke å tilrettelegge , tilbringe kvalitetstid med de hver for seg og eller sammen, ha gode samtaler og samtidig sette kjærlige grenser, lære de gode verdier og hva som er rett og galt. 

Jeg kjenner mine barn og har forsøkt det meste, det eneste jeg ikke har forsøkt er å adskille de på hvert sitt rom som det en person ovenfor skriver, eller rett og slett være veldig streng med de. Hittil har vi gått for en konsekvent type som etter alt å bedømme er ganske pedagogisk riktig. Det fungerer åpenbart ikke .

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så enkelt er det ikke, og COS-kurs er noe for alle foreldre. Du og pappaen burde melde dere på uavhengig om dere mener det skal hjelpe, gjør det for barna sin del å ha ett åpent sinn. Dere kommer garantert til å lære noe, akkurat som alle andre foreldre. Dette kurset skulle vært obligatorisk for alle foreldre. 

Anonymkode: ac820...97e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er helt feil innstilling å ha, synd at en forelder skal ta et så smertefullt valg for sitt barn. Anbefaler COS kurs jeg og, det skulle vært obligatorisk for alle foreldre da alle har noe å lære der. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Selvsagt kan dere gjøre noe med det. Det kan være det koster masse av dere, men det er utrolig sjelden foreldre ikke kan gjøre noe. Men ofte trenger man veiledning. Om ikke cos, hva med pmto?

Anonymkode: 2260e...669

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

helt vanlig at søsken krangler

Anonymkode: ea8c4...d3e

AnonymBruker
Skrevet

Så enkelt er det ikke, og COS-kurs er noe for alle foreldre. Du og pappaen burde melde dere på uavhengig om dere mener det skal hjelpe, gjør det for barna sin del å ha ett åpent sinn. Dere kommer garantert til å lære noe, akkurat som alle andre foreldre. Dette kurset skulle vært obligatorisk for alle foreldre. 

Regner med at både du og mannen har COS kurs?

Selvsagt kan dere gjøre noe med det. Det kan være det koster masse av dere, men det er utrolig sjelden foreldre ikke kan gjøre noe. Men ofte trenger man veiledning. Om ikke cos, hva med pmto?

Anonymkode: 2260e...669

Dere har COS kurs dere også?

AnonymBruker
Skrevet

Mine sloss selv etter at de gikk på ungdomsskolen… Nå er de 18 og 20, verdens beste venner 💙❤️

Anonymkode: c169a...5e8

AnonymBruker
Skrevet

Altså når jeg flyttet inn hos min mann som hadde barn 50/50 så kranglet de alltid. Det tok to mnd å få slutt på sjalusien. Der eldste har adhd og asberger, så trenger litt ekstra.

det hadlet ikke om å ta goder, eller gi oppmerksomhet når de krangler. Det handlet om å gi ros og oppmerksomhet de gangene de ikke kranglet. Fem min stillhet på kjøkkenbordet: «åj, se her! Nå er dere flinke som snakker fint med hverandre» osv. i ulike settinger. I bil, i aktivitet. Ros masse når de gjør noe bra, og ikke gi dårlig oppførsel oppmerksomhet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser forresten du spør flere om de har cos-kurs. Jeg har vell forsividt hatt det i den form at jeg har studert cos og hadde en del forelesninger om det.  Og jeg har brukt trygghetssirkelen til forklaring for mange. -og uansett hvor oppegående personer det er snakk om, så er det en veldig fint og lærerikt kurs, og man lærer så mye :) Enig over at dette burde være ett felles kurs alle foreldre burde ha mulighet til å velge under graviditeten for å ha best mulig grunnlag for å gi barnet sitt akkurat det de trenger :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok en naturlig del av et søskenforhold, og pleier å roe seg med årene. 

Anonymkode: ffe5c...6d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...