Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har jobbet som vikar i en barnehage, men i september 2021  byttet jeg jobb og er vikar ut august.  Det er 100% vikar for en som er i permisjon. 

Denne bhg jeg jobber i nå har ikke stengt i sommer og lurer derfor på om jeg dropper ferie, at jeg får mer penger?

Lurer også på om jeg får feriepenger.

Har prøvd å finne svar overalt på dette, men klarer ikke finne svar. Håper noen vet dette😊🙏

Anonymkode: 55a83...c36

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du får mer penger.

Feriepenger opptjent 2021 får du i år (om du ikke allerede har fått dem nå, med trekk for 25 feriedager). I så fall vil du få utbetalt ubenyttede feriedager når du slutter i august. 

Anonymkode: 92ed1...323

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, du får mer penger.

Feriepenger opptjent 2021 får du i år (om du ikke allerede har fått dem nå, med trekk for 25 feriedager). I så fall vil du få utbetalt ubenyttede feriedager når du slutter i august. 

Tusen takk! Da vil jeg jobbe og tjene penger. Men hvordan blir det registrert at jeg ikke bruker mine uker med rett på ferie? Jeg får fast lønn den tiden jeg er vikar.

AnonymBruker
Skrevet

Alle bedrifter har et form for system som holder styr på feriedager, sykedager etc. 

AnonymBruker
Skrevet

ferieloven er et godt sted å starte. Den finnes på lovdata

Anonymkode: 29a2e...d2e

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har kun lov til å droppe ferie hvis du ikke har opptjent feriepenger. Hvis du har opptjent feriepenger fra fjorårets jobbing, du avvikle ferie. Hvis du bare jobbet deler av året, slik at du ikke har full opptjening, plikter du å ta ut ferien som blir «dekket opp» av feriepenger, resten kan du velge å jobbe.
Dette er din plikt som arbeidstaker, og arbeidsgiver har også plikt til å påse at arbeidstakerne avvikler ferie. 

Anonymkode: 5ab42...9c7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Du har kun lov til å droppe ferie hvis du ikke har opptjent feriepenger. Hvis du har opptjent feriepenger fra fjorårets jobbing, du avvikle ferie. Hvis du bare jobbet deler av året, slik at du ikke har full opptjening, plikter du å ta ut ferien som blir «dekket opp» av feriepenger, resten kan du velge å jobbe.
Dette er din plikt som arbeidstaker, og arbeidsgiver har også plikt til å påse at arbeidstakerne avvikler ferie. 

Hvis du er midlertidig ansatt og avslutter i august, MÅ du ikke det nei. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du er midlertidig ansatt og avslutter i august, MÅ du ikke det nei. 

Hvis man da går rett over i en annen jobb, må man ta ut ferie i løpet av året, jo. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man da går rett over i en annen jobb, må man ta ut ferie i løpet av året, jo. 

Hva skjer hvis jeg ikke tar ut ferie? Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bedriften som ikke sørger for at du har avviklet like mange dager ferie som du har opptjening for har brutt ferieloven. Tror ikke det skjer noe med mindre noen rapporterer dem til Arbeidstilsynet. 

Men du risikerer at ny arbeidsgiver er litt mer på og tvinger deg til å ta fem uker ferie i november/desember. Da uten lønn. Så ta for guds skyld vare på feriepengene!

Anonymkode: ba6f7...6dc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn jeg forstår det så er mange barnehager stengt i juli- det kan derfor være umulig å droppe ferie, men det får du snakke med dem om. Jeg er også barnehagevikar og veit ikke helt hvordan det blir i juli, men regner med at det blir noe tid jeg ikke får jobb. Sånn var det i påsken også. 

Anonymkode: 7ba86...a8a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2022 den 22.19):

Sånn jeg forstår det så er mange barnehager stengt i juli- det kan derfor være umulig å droppe ferie, men det får du snakke med dem om. Jeg er også barnehagevikar og veit ikke helt hvordan det blir i juli, men regner med at det blir noe tid jeg ikke får jobb. Sånn var det i påsken også. 

Anonymkode: 7ba86...a8a

Denne bhg har åpent hele året. Derfor kan jeg jobbe istedefor ferie og tjene mer penger😊👌Vil ikke ha ferie og kaste bort penger nå. Jeg skal spare til å kjøpe leilighet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2022 den 22.15):

Bedriften som ikke sørger for at du har avviklet like mange dager ferie som du har opptjening for har brutt ferieloven. Tror ikke det skjer noe med mindre noen rapporterer dem til Arbeidstilsynet. 

Men du risikerer at ny arbeidsgiver er litt mer på og tvinger deg til å ta fem uker ferie i november/desember. Da uten lønn. Så ta for guds skyld vare på feriepengene!

Jeg var sykmeldt hele svangerskapet og i permisjon resten av 2021. 

Fikk ny jobb nå i 2022 når permisjonen var over, jeg skal ikke ta ferie. Var jo fader meg hjemme hele året jo, jeg VIL jobbe. 

Må jeg ta ut ferie?! 

Anonymkode: e5a11...248

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg var sykmeldt hele svangerskapet og i permisjon resten av 2021. 

Fikk ny jobb nå i 2022 når permisjonen var over, jeg skal ikke ta ferie. Var jo fader meg hjemme hele året jo, jeg VIL jobbe. 

Må jeg ta ut ferie?! 

Fikk utbetalt feriepenger fra forrige arbeidsgiver + litt fra NAV. Glemte å legge ved det. 

Skrevet

Jobber du i privat eller kommunal barnehage? Du bør uansett undersøke dette med arbeidsgiver, så du får betalt for arbeidstimene dine og ikke blir trukket for ferie uten å ha ferie.

Hva skal du etter at vikariatet er over i august? Mulig å 'ta ut ferie' da?

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (6 timer siden):

Jobber du i privat eller kommunal barnehage? Du bør uansett undersøke dette med arbeidsgiver, så du får betalt for arbeidstimene dine og ikke blir trukket for ferie uten å ha ferie.

Hva skal du etter at vikariatet er over i august? Mulig å 'ta ut ferie' da?

Det har blitt trukket, men arbeidsgiver sa at hen skulle fikse det siden jeg ville droppe ferien. Så da regner jeg med at hen fikser sånn at jeg får lønn for de dagene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2022 den 22.15):

Tøv. Det finnes ikke noe felles register for avviklet ferie. Begynner man hos ny arbeidsgiver, spør de kanskje om du har avviklet ferie. Sier TS ja, finnes det ikke noen måte å dobbeltsjekke. 

Blir noe annet om TS vil ha ferie hos ny arbeidsgiver, det kan de ikke nekte henne. Men de har ikke ansvaret for at hun avvikler ferie når hun begynner i august, det er kun hennes ansvar. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tøv. Det finnes ikke noe felles register for avviklet ferie. Begynner man hos ny arbeidsgiver, spør de kanskje om du har avviklet ferie. Sier TS ja, finnes det ikke noen måte å dobbeltsjekke. 

Blir noe annet om TS vil ha ferie hos ny arbeidsgiver, det kan de ikke nekte henne. Men de har ikke ansvaret for at hun avvikler ferie når hun begynner i august, det er kun hennes ansvar. 

Det er da bare for ny arbeidsgiver å ringe forrige arbeidsgiver? Trenger ikke gjøre det så komplisert. En seriøs arbeidsgiver følger godt opp her.

"Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstakerne tar ferie. Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at arbeidstaker tar ut full ferie. Det er lovstridig om arbeidsgiver ikke sørger for at arbeidstaker tar ferie, og kan medføre erstatningsplikt."

Dette gjelder også ny arbeidsgiver. Der jeg jobber har de i alle fall stålkontroll på dette. 

"Arbeidstakere kan nekte å ta ferie hvis feriepengene de har opptjent hos nåværende og/eller tidligere arbeidsgiver, ikke dekker lønnsbortfallet under ferien."

Dette gjelder jo ikke TS, som har mottatt feriepenger. Muligens ikke for hele 2021 dog, pga. foreldrepermisjon.

"Du har både rett og plikt til å avvikle ferie selv om du begynner i ny jobb."

Så TS gjør også noe galt ved å ikke ta ut lovpålagt ferie. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/

I realiteten er det bare å overføre de ubrukte feriedagene til 2023, så lenge arbeidsgiver tillater det. Selv har jeg nesten 70 dager betalt ferie jeg ikke har fått tatt ut, ikke ideelt, men sånn blir det innimellom. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Det er da bare for ny arbeidsgiver å ringe forrige arbeidsgiver? Trenger ikke gjøre det så komplisert. En seriøs arbeidsgiver følger godt opp her.

"Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidstakerne tar ferie. Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at arbeidstaker tar ut full ferie. Det er lovstridig om arbeidsgiver ikke sørger for at arbeidstaker tar ferie, og kan medføre erstatningsplikt."

Dette gjelder også ny arbeidsgiver. Der jeg jobber har de i alle fall stålkontroll på dette. 

"Arbeidstakere kan nekte å ta ferie hvis feriepengene de har opptjent hos nåværende og/eller tidligere arbeidsgiver, ikke dekker lønnsbortfallet under ferien."

Dette gjelder jo ikke TS, som har mottatt feriepenger. Muligens ikke for hele 2021 dog, pga. foreldrepermisjon.

"Du har både rett og plikt til å avvikle ferie selv om du begynner i ny jobb."

Så TS gjør også noe galt ved å ikke ta ut lovpålagt ferie. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/

I realiteten er det bare å overføre de ubrukte feriedagene til 2023, så lenge arbeidsgiver tillater det. Selv har jeg nesten 70 dager betalt ferie jeg ikke har fått tatt ut, ikke ideelt, men sånn blir det innimellom. 

Jeg har ikke tatt noe foreldrepermisjon og har heller ikke barn😆Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2022 den 22.12):

Absolutt ingenting, normen er at ved bytte av arbeidsgiver betales opptjente feriepenger ut ved arbeidsforholdets slutt. De fleste arbeidsgivere er ryddige og sørger for at sine arbeidstagere tar ferie, men jeg har aldri hørt at de driver etterkontroll ved forrige arbeidsplass for å se om du faktisk tok ferien din, alle jeg vet om har bare antatt at man tok ferien sin i sommerferien som normale folk.

Teknisk sett etter loven er de nødt til å sørge for at du tar ferie da, men om ingen klager så skjer det nok ingenting, dette er jo tross alt en rettighet som er der for å ivareta deg, ikke arbeidsgiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...