Gjest Frysepinne Skrevet 20. juni 2022 #1 Skrevet 20. juni 2022 Jeg vet ikke hvem jeg skal henvende meg til for å forstå en juridisk tekst om skatt. Jeg har prøvd skatteetaten, men de sier at det de sier om spørsmålet mitt kan overprøves av skattekontoret, så da er jeg like langt. De sier jo på en måte både ja og nei på samme gang, syns jeg. Noen som har en idé om hvor jeg kan få hjelp til å forstå en tekst?
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #2 Skrevet 20. juni 2022 Det må bli en ekspert på innviklet, juridisk skattespråk; en skatteretts-advokat. Anonymkode: 46727...4ad
Gjest Frysepinne Skrevet 20. juni 2022 #3 Skrevet 20. juni 2022 Er det et tullesvar, eller er det sånn det er i virkeligheten?
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #4 Skrevet 20. juni 2022 Frysepinne skrev (1 time siden): Er det et tullesvar, eller er det sånn det er i virkeligheten? Tullesvar? Du ber om hjelp til å forstå "en juridisk tekst om skatt".... hva annet er det tipse deg om å gå til enn en jurist eller advokat med dette som arbeidsfelt? Søk på skatterett + advokat, så finner du haugevis av dem. Du kan jo prøve deg på jus-studentene på jussbussen. Mulig de har en student der som har begynt å peile seg inn på skatterett, og vil svare på spørsmålet ditt. Send en epost og spør. Anonymkode: 46727...4ad
Gjest Adobyen Skrevet 20. juni 2022 #5 Skrevet 20. juni 2022 Kan du gi et eksempel på vanskelig tekst?
Gjest Frysepinne Skrevet 20. juni 2022 #6 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Tullesvar? Du ber om hjelp til å forstå "en juridisk tekst om skatt".... hva annet er det tipse deg om å gå til enn en jurist eller advokat med dette som arbeidsfelt? Hvis det stemmer at jeg (en hvilken som helst borger i Norge) skal betale en advokat for å få hjelp til å forstå skatt som angår meg vil jeg påstå det er et demokratisk problem. Derfor spurte jeg om det var et tullesvar, jeg har rett og slett problem med å skjønne at det går an. Jeg takker for forslaget om jusstudent på jussbuss, jeg skal se om det er en retning å gå.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #7 Skrevet 20. juni 2022 Legg nå ut teksten slik at vi kan se på den? Anonymkode: 96e17...9b2
Gjest Adobyen Skrevet 20. juni 2022 #8 Skrevet 20. juni 2022 Vi kan ikke hjelpe om du ikke forteller hva du ikke forstår.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #9 Skrevet 20. juni 2022 Du kan be om en bindende forhåndsuttalelse, i hvert fall kunne man det før. Da gjelder svaret du har fått fra skatteetaten. Jeg ba om dette da jeg og eksen skulle selge felles bolig, for å unngå å skatte av gevinst, ville være sikker før vi ventet over ett år med å selge. Han ble boende en stund, hans botid gjaldt som min botid. Anonymkode: ee599...824
Gjest Frysepinne Skrevet 20. juni 2022 #10 Skrevet 20. juni 2022 Adobyen skrev (2 minutter siden): Vi kan ikke hjelpe om du ikke forteller hva du ikke forstår. Jeg tenkte egentlig ikke at det fantes noen her som kunne hjelpe meg direkte med å forstå teksten, derfor etterspurte jeg hvor jeg kunne tenkes å finne kompetansen. Så spørsmålet var litt annerledes enn det er blitt nå. Jeg skjønner egentlig veldig godt hvis ingen her kan hjelpe meg, tross alt driver de med det samme på Stortinget nå ... Konteksten er: Arbeidsgiver ga meg beskjed om å finne overnatting i annen by for å gjøre en jobb der, med en maks-grense. Noe jeg gjorde, fikk kontrakt, betalte husleie og så sendte jeg arbeidsgiver kontrakten og kopi av betalt husleie. Når jeg så får lønn er husleia regna som lønn og de trekker skatt på den. Da hadde jeg i forkant undersøkt dette med skatteetaten, og fått beskjed om: Helt eller delvis fri kost og/eller losji i arbeidsforhold er som hovedregel trekkpliktig og skattepliktig fordel og skattlegges etter satser som Skattedirektoratet fastsetter årlig. Satsen for fritt losji brukes der arbeidstaker bor i ett rom alene eller sammen med noen. Fordel ved å bo i mer enn ett rom, f.eks i leilighet eller hus, følger reglene om fri bolig og fordelen verdsettes i utgangspunktet til markedsleie. Og sånn som jeg leste denne teksten står det at så lenge jeg bor i ett rom aleine, er det skattefritt, men jeg har problemer med å skjønne hva "satsen for fritt losji" betyr. Jeg har ordna meg ett rom, men arbeidsgiver sier nei, jeg har misforstått, og skatteetaten har lagt med forbeholdet: Uttalelsen er ikke bindende. Det betyr at skattekontoret kan komme til annet resultat ved skattefastsettingen for inntektsåret og skattekontoret innenfor fristene i skatteforvaltningsloven § 12-6 kan ta opp fastsettingen til endring, jf. skatteforvaltningsloven § 12-1. Jeg trodde dette ville være en enkel affære, å ta jobben i en annen by, men når husleie skattelegges får jeg plutselig en helt annen lønn enn den jeg hadde beregna.
TBergh Skrevet 20. juni 2022 #11 Skrevet 20. juni 2022 Hei. Du kan forsøke å lete på skatteetatens nettbok om skatt. Det er en håndbok som ble skrevet til saksbehandlerne i skatteetaten, da selve lovteksten var for veldig mange meget vanskelig å tolke. https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/ Ad saksbehandlerens svar hos skatteetaten, så fikk de en gang beskjed om at de i utgangspunktet skulle være forsiktige med å gi svar pr tlf og ellers muntlig. Begrunnelsen var at før denne regeln kom inn så bandt saksbehandlers uttalelse skatteetaten opp i uttalelsen. Dette skjønte en del personer, deriblant advokater og snakket saksbehandlerne rundt, og bløffet med at saksbehandleren hadde sagt det og det, og derfor kunne ikke skatteyter lastes for det problem feiltolkning som oppstod. Skatteyter gikk da "fri" Derav kom denne regeln inn. Men det foreligger noen dommer, hvor retten har holdt saksbehandleren ansvarlig, og det hart vært i sker av spesielle karakter og som trengte ekstra god kunnskap om skatt. Spørsmålene det dreise seg kunne saksbehandleren lite om, og skulle ha vidresendt skyldner til de som hadde spesialkompetansse på det spesielle feltet, noe saksbehandleren ikek gjorde. Saksbehandleren opplyste heller ikke den skattepliktige om at saksbehandleren ikke hadde spesiell kompetanse på dette saksområdet. Den ene saken gjaldt skatteregler når man flyttet utenlandsk pga arbeid. Beklageligvis har jeg ingen av disse kjennelsene da de ligger utenfor det fagområdet jeg vanligvis arbeider med. Men er man ivrig nok kan en eller flere av disse kjennelsen finnes på nettet. Med vennlig hilsen TBergh 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #12 Skrevet 20. juni 2022 Dette har du klippet herfra: https://www.skatteetaten.no/satser/kost-og-losji---sats-for-fordelsbeskatning/ Jeg forstår informasjonen slik: Når arbeidsgiver sørger for gratis losji (dvs. betaler for at du får bo et sted), er det som hovedregel skattepliktig inntekt. Så kan ikke samfunnet betale for at folk fra Skatteetaten kan komme og vurdere nøyaktig hvor mye rommet/leiligheten er verdt, og da bruker de de satsene som er listet opp under teksten i lenken. Slik at om du f.eks. bor på ett rom, så er satsen 39 kroner dagen. Det betyr at du får et tillegg i inntekten din på 39 kr per dag du bor der. Om den vanlige lønnen din da er 50 000 i mnd, og du i tillegg får bo gratis i 10 dager på et rom av dem, blir inntekten din den måneden 50 390 kr. «Satsen for fritt losji» er altså hvor mye den skattepliktige fordelen anses å være verdt. Hvis du bor i en hel leilighet eller helt hus alene, må du se på reglene for fri bolig i arbeidsforhold. Og jeg skjønner jo også at kort og uformell veiledning på telefon ikke kan anses som bindende. Hvis ikke kunne jo hvem som helst påstått at de hadde fått beskjed om noe de ikke har fått beskjed om, og prøvd å snike seg unna på den måten. Anonymkode: 204bd...2ca
Gjest Adobyen Skrevet 20. juni 2022 #13 Skrevet 20. juni 2022 Jeg er ikke sikker, men ble behandlet noe tilsvarende en gang. Husker ikke helt.. jeg bodde på anlegg og måtte ikke legge ut for å overnatte. https://www.skatteetaten.no/satser/kost-og-losji/ Nederst under losji står at du får fradrag for reelle utgifter, altså ingenting siden arbeidsgiver har refundert husleia. At arbeidsgiver trekker skatt av husleia virker rart. Det kan være at du ikke har krav på skattefri bolig hvis du ikke er gift/samboer med dobbel boutgift hjemme+jobb. Det er når skatteetaten behandler skattemeldingen senere at de vurderer skatteplikt for dekning av husleie. På skattemeldingen må du føre merutgifter til kost og losji ved arbeidsoppdrag utenfor hjemmet. Du må også kreve fradrag for reiseutgifter.
Gjest Frysepinne Skrevet 20. juni 2022 #14 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dette har du klippet herfra: https://www.skatteetaten.no/satser/kost-og-losji---sats-for-fordelsbeskatning/ Slik at om du f.eks. bor på ett rom, så er satsen 39 kroner dagen. Det betyr at du får et tillegg i inntekten din på 39 kr per dag du bor der. Om den vanlige lønnen din da er 50 000 i mnd, og du i tillegg får bo gratis i 10 dager på et rom av dem, blir inntekten din den måneden 50 390 kr. «Satsen for fritt losji» er altså hvor mye den skattepliktige fordelen anses å være verdt. Nei, jeg har ikke klippet det derfra, brevet jeg fikk av skatteetaten har kopiert det derfra til meg. OK. Arbeidsgiver har altså valgt å legge hele husleia til grunn ("markedsverdi på bolig") på tross av at jeg har oppgitt ett rom ("losji"). Da er jeg i hvert fall litt klokere, jeg skal legge til 39 kr ekstra per døgn. Men sånn som du skriver det skal det legges til inntekt og så betales skatt på. Så siden jeg betaler 40 % skatt, blir en relle summen 16 kr? Eller mener 39 kr per døgn x 31 døgn = 1206 kr i utgifter i måneden på nettolønn? Uansett, dette blir jo bare teori når arbeidsgiver ikke ønsker dialog, men trekker skatt på full husleie.
Gjest Frysepinne Skrevet 2. juli 2022 #15 Skrevet 2. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 20.6.2022 den 19.59): Slik at om du f.eks. bor på ett rom, så er satsen 39 kroner dagen. Det betyr at du får et tillegg i inntekten din på 39 kr per dag du bor der. Om den vanlige lønnen din da er 50 000 i mnd, og du i tillegg får bo gratis i 10 dager på et rom av dem, blir inntekten din den måneden 50 390 kr. «Satsen for fritt losji» er altså hvor mye den skattepliktige fordelen anses å være verdt. Skatteetaten ringte meg (!) i tilfelle jeg hadde flere spørsmål, men svaret deres var at med losji menes "brakker". Han jeg snakket med var enig at teksten var uklar, og at jeg må betale skatt på bolig som er betalt av arbeidsgiver. Jeg lærte to ting av dette, og det andre er at KG nok ikke er stedet å spørre om uklare og kompliserte skattetekster 😂
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #16 Skrevet 2. juli 2022 Frysepinne skrev (2 timer siden): Skatteetaten ringte meg (!) i tilfelle jeg hadde flere spørsmål, men svaret deres var at med losji menes "brakker". Han jeg snakket med var enig at teksten var uklar, og at jeg må betale skatt på bolig som er betalt av arbeidsgiver. Jeg lærte to ting av dette, og det andre er at KG nok ikke er stedet å spørre om uklare og kompliserte skattetekster 😂 Det siste sier seg vel selv? Overraskende mange som spør om juridiske råd her, og som regel vises det lett av svarene at det er en dårlig idé. De er nemlig sjelden like. Anonymkode: d97f7...194
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2022 #17 Skrevet 2. juli 2022 Er satsen 39,- dagen skattefritt? Da vil det over 39,- dagen legges på lønna di og beregnes skatt av. Som med diettpenger. Disse skal dekke MERkostnaden av å jobbe borte. Det er en relativt lav sats, og om arbeidsgiver velger å gi deg mer en den skattefrie satsen skal det overskytende regnes som lønn og beregnes skatt av. Anonymkode: d36e9...098
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå