Gå til innhold

Fortjener slemme mennesker å ha et godt liv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min svoger er tidligere kriminell og ex junkie, har vært mye i klammeri med politiet og skuffet mange mennesker .

Han er notorisk utro, og det har han vært med alle kjærestene sine.

I det siste forholdet har han bedratt kjæresten sin emosjonelt eller fysisk med mange forskjellige damer.

Jeg tror hun vet om litt av det men siden han er en veldig pen og sjarmerende mann, så henger hun seg fast og tør ikke å konfrontere han med det fordi hun er redd for å være alene.

Jeg har kommentert flere ganger at jeg synes det han holder på med er forferdelig umoralsk og vemmelig, og at det er bedre at han er singel istedenfor å knuser alle damehjerter.

I fjor fikk han en alvorlig sykdom som slår ut de fleste og mange blir enda dårligere av behandlingen de får. Han har flaks her også, og er i veldig god form til tross for at han har denne sykdommen.

Han er supersprek, puler rundt og legene sier han er en superpasient.

Så har du andre som har denne sykdommen som har vært gode mennesker hele livet og vært trofast og snill, som blir helt avmagret, ikke tåler behandling og ikke klarer å være fysisk aktiv eller spise og som dør til slutt.

Jeg tror på karma og tenker at man får som fortjent, men akkurat her slår karmaen brister.

Måtte bare ventilere meg.

Anonymkode: 920d0...4b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må si jeg syntes du har en ekstremt kvalmende holdning, TS. Man kaller ikke rusavhengige for "junkie" - det er bare dømmende og nedlatende. Og sier mye om deg som person. 

At han ha misbrukt rusmidler har faktisk ingenting med saken å gjøre heller. Så kanskje du skal prøve å endre synet ditt på mennesker istedenfor? At han er notorisk utro handler ikke om fortiden hans med rusmidler eller kriminalitet, at han er notorisk utro handler om helt andre ting. Det finnes mange mennesker der ute som er notorisk utro, og fleste parten av de har nok ikke en bakgrunn med rusavhengighet og kriminalitet. 

Jeg forstår at du syntes det er ekkelt og irriterende at han oppfører seg sånn, men det har heller ingenting med deg å gjøre. Du får heller si ifra til partneren hans at han driver på, så får du se hvordan det går. 

Anonymkode: 48e4c...d16

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det at han tydeligvis tåler denne sykdommen og ser ut til å overleve, er han sin karma. Jeg tror også på karma, men her er det tydelig at du ikke evner å reflektere rundt alle sider av en sak. 

Det at han oppfører seg som han gjør kommer til å slå tilbake på han, men at han tåler denne sykdommen er også karma. Så det er tydelig at han fortjener å leve, du kan ikke gå rundt å bestemme hvordan karma skal påføres på folk - du klarer jo ikke å se helheten engang. Dette blir for dumt, prøv å utvid tankegangen din og verdensbildet ditt - så kanskje du begynner å forstå litt mer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Må si jeg syntes du har en ekstremt kvalmende holdning, TS. Man kaller ikke rusavhengige for "junkie" - det er bare dømmende og nedlatende. Og sier mye om deg som person. 

At han ha misbrukt rusmidler har faktisk ingenting med saken å gjøre heller. Så kanskje du skal prøve å endre synet ditt på mennesker istedenfor? At han er notorisk utro handler ikke om fortiden hans med rusmidler eller kriminalitet, at han er notorisk utro handler om helt andre ting. Det finnes mange mennesker der ute som er notorisk utro, og fleste parten av de har nok ikke en bakgrunn med rusavhengighet og kriminalitet. 

Jeg forstår at du syntes det er ekkelt og irriterende at han oppfører seg sånn, men det har heller ingenting med deg å gjøre. Du får heller si ifra til partneren hans at han driver på, så får du se hvordan det går. 

Nå har du hengt deg opp i at jeg skrev at han var ex-kriminell og ex-sprøytenarkoman.

Grunnen til at jeg tok med hans fortid er at han har skuffet mange, og fortsetter å skuffe mange fremdeles.

Han bruker fremdeles narkotika men ikke sprøyter, og han er i arbeid.

Ts

Skrevet

Det lønner seg ikke å være snill og trofast. Ikke for menn.

Dessverre er det de som på kynisk vis tar for seg av livets goder som oppnår mest her i livet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det at han tydeligvis tåler denne sykdommen og ser ut til å overleve, er han sin karma. Jeg tror også på karma, men her er det tydelig at du ikke evner å reflektere rundt alle sider av en sak. 

Det at han oppfører seg som han gjør kommer til å slå tilbake på han, men at han tåler denne sykdommen er også karma. Så det er tydelig at han fortjener å leve, du kan ikke gå rundt å bestemme hvordan karma skal påføres på folk - du klarer jo ikke å se helheten engang. Dette blir for dumt, prøv å utvid tankegangen din og verdensbildet ditt - så kanskje du begynner å forstå litt mer. 

Jeg er klar over at denne alvorlige sykdommen er hans karma, men synes det er urettferdig at snille og trofaste mennesker også får denne sykdommen og blir dårligere enn han og dør til slutt.

Har skjønt at livet ikke er rettferdig.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror på karma og tenker at man får som fortjent, men akkurat her slår karmaen brister.

Når jeg ser på verden og samfunnet så kan ikke jeg fatte og begripe at noen tror på karma. Mener det ikke frekt.

Anonymkode: 5982f...9fe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker motsatt - både rusmisbruk og utroskap handler om manglende impulskontroll. Han oppfører seg ufint overfor andre mennesker bl a som følge av denne mangelen på impulskontroll og manglende sosiale grenser.

Om det gjør han til en slem person, er en helt annen diskusjon. Slår du ungene dine hver dag, nekter de mat og nye klær, og mater deg selv før ungene - da er du en slem person.

Vil heller si at han er en person det sikkert er vanskelig å like. Om det betyr at sykdommen skal ramme han hardere enn en person man liker, det blir å dra det vel lang. Da er man selv på grensen av å være slem.

Anonymkode: ee1db...c04

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når jeg ser på verden og samfunnet så kan ikke jeg fatte og begripe at noen tror på karma. Mener det ikke frekt.

Anonymkode: 5982f...9fe

Ja, enig. Hva har barn som dør at sult og krigsskader gjort for å fortjene det?

Blir som kristne som møte enhver motbør med "Jeg legger det i Guds hender". 

Jeg er ikke min skyld - det er karma.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du faktisk tror på karma så tror du jo ikke at livet er urettferdig? Karma... lol tulling as

Anonymkode: 18512...3b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenker motsatt - både rusmisbruk og utroskap handler om manglende impulskontroll. Han oppfører seg ufint overfor andre mennesker bl a som følge av denne mangelen på impulskontroll og manglende sosiale grenser.

Om det gjør han til en slem person, er en helt annen diskusjon. Slår du ungene dine hver dag, nekter de mat og nye klær, og mater deg selv før ungene - da er du en slem person.

Vil heller si at han er en person det sikkert er vanskelig å like. Om det betyr at sykdommen skal ramme han hardere enn en person man liker, det blir å dra det vel lang. Da er man selv på grensen av å være slem.

Det er faktisk omvendt, de fleste liker han fordi han er sjarmerende og han får omtrent alle damer han prøver seg på.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du faktisk tror på karma så tror du jo ikke at livet er urettferdig? Karma... lol tulling as

Anonymkode: 18512...3b2

Jeg tror på karma i visse situasjoner slik som i dette tilfellet.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Så ifølge deg, sorterer "karma" mellom gode og onde mennesker og at alle får som fortjent?

Så i hvilken kategori sorterer det deg selv som sitter her og gjør sorteringsarbeidet og dømmer folk?

Det du skriver om damen her, sier meg at hun har gjort et valg. Du dømmer det også?

Anonymkode: 9d9ca...2f0

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje han hjelper de rundt seg med å lære seg å sette grenser? Hvis de godtar relasjonen som de er og ikke forlater ham, så er de jo en del av det.

Uansett, jeg tror ikke det finnes slemme mennesker. Bare mennesker som er mer eller mindre bevisst. Handlinger kan være onde. Vi gjør alle onskapsfulle handlinger i forskjellig grad.

Anonymkode: a9370...189

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er faktisk omvendt, de fleste liker han fordi han er sjarmerende og han får omtrent alle damer han prøver seg på.

Ts

Tror du blander misunnelse og "omtanke" for disse damene. Kanskje ditt liv ikke er ti på topp, du er ikke likt av alle og enhver, fordi om du tydeligvis mener at du er bedre enn denne mannen. Og så blomstrer misunnelsen. Mot alle odds får han det bedre til enn deg her i livet.

Så hvorfor er skjebnen så fæl mot deg da? Siden du tror på karma, må du ha gjort et eller annet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så ifølge deg, sorterer "karma" mellom gode og onde mennesker og at alle får som fortjent?

Så i hvilken kategori sorterer det deg selv som sitter her og gjør sorteringsarbeidet og dømmer folk?

Det du skriver om damen her, sier meg at hun har gjort et valg. Du dømmer det også?

Så man har ikke lov å dømme folk som knuller alt som har puls, mens de har partner hjemme som passer hus og barn? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tror du blander misunnelse og "omtanke" for disse damene. Kanskje ditt liv ikke er ti på topp, du er ikke likt av alle og enhver, fordi om du tydeligvis mener at du er bedre enn denne mannen. Og så blomstrer misunnelsen. Mot alle odds får han det bedre til enn deg her i livet.

Så hvorfor er skjebnen så fæl mot deg da? Siden du tror på karma, må du ha gjort et eller annet?

Nei jeg misunner han ikke for en dag smeller det skikkelig for han, og da har ikke jeg lyst å være i hans sko.

Han er onkel til mine barn og jeg ser hvordan han sårer folk rundt seg, derfor bryr jeg meg om hvordan han er.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Nei, men strengt tatt blir ikke livet sånn som noen fortjener. Kjenner ingen direkte slemme, men vet om flere nydelige personer som har hatt maks uflaks - og slett ikke har gjort seg fortjent til det i det hele tatt.

Karma gjelder forresten ikke innenfor ett liv, men handlinger nå påvirker hvordan det neste livet blir. Hvis du tror på karma, da. Det gjør ikke jeg.

Anonymkode: 45fe9...591

Skrevet

Tenker at dette er en sak med mange sider. Vil jo på en måte tro at han ikke er tvers igjennom ond, så han fortjener da godt i livet han også. Mennesker som havner i rusmiljøet har jo ofte sine egne demoner å kjempe mot - demoner du antakelig vet svært lite om.

Jeg tror også på karma, og det høres jo ut som han har hatt et ublidt møte med henne i form av alvorlig sykdom. Det at han takler sykdommen godt kan jo på sin side være karma som gir han et mildere forløp på grunn av at han åpenbart ikke har det godt med seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Så man har ikke lov å dømme folk som knuller alt som har puls, mens de har partner hjemme som passer hus og barn? 

Ts

Er ikke moralens høyborg nei, men hvorfor skal du bry deg om hvordan folk lever livet sitt?

Livet har aldri vært rettferdig og kommer aldri til å bli det. Ikke hold pusten mens du venter på "karma"

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...