Gå til innhold

Opplysning om hjelpemidler - hvor mye kan vi som brukere forvente?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Activstolen min er helt flat i dekkene. Skjønner den - men hvem tar seg av pumpe/hjelpemiddel her? La være å kommenter dere som ikke er i situasjonen - det er overhodet ikke relevant.

Anonymkode: c8405...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du kontaktet hjelpemiddelsentralen? Regner med det er der du har fått produktet? Da skal de og ha sørvismuligheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du har fått stolen via NAV hjelpemiddelsentral, så kan du kontakte dem for å få veiledning om hva du skal gjøre. :) 

Anonymkode: dc3f7...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regner med at Hjelpemiddelsentralen er rette instans. 

Anonymkode: 53b7e...7d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Activstolen min er helt flat i dekkene. Skjønner den - men hvem tar seg av pumpe/hjelpemiddel her? La være å kommenter dere som ikke er i situasjonen - det er overhodet ikke relevant.

Du har fått den av hjelpemiddelsentralen? De har servismenn/kvinner som drar rundt og fikser og vedlikeholder hjelpemidler. 

Anonymkode: 6e65e...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (3 minutter siden):

Har du kontaktet hjelpemiddelsentralen? Regner med det er der du har fått produktet? Da skal de og ha sørvismuligheter. 

Ja - har selvfølgelig kontaktet hkelpemiddelsentalen først. En veldig hyggelig person, som, jeg er helt inneforstått med, ikke kan svare meg der og da. Har rapportert vedkommende som en oppegående, responsiv person...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja - har selvfølgelig kontaktet hkelpemiddelsentalen først. En veldig hyggelig person, som, jeg er helt inneforstått med, ikke kan svare meg der og da. Har rapportert vedkommende som en oppegående, responsiv person...

Men hva er da problemet? Du får vente på svar? Har du fått hjelpemiddelet der er det vel ikke annet å gjøre. Purr på i morgen om de ikke gir lyd fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De fleste kommuner har en eller flere personer, som har ansvar for hjelpemidler. Hva de kaller denne personen kan variere, men i min kommune heter det hjelpemiddelforvalter. Jeg ringer alltid dit, når det er noe med hjelpemidlene jeg har. De kan så vurdere om det er noe de skal reparere, eller om de må sende den inn til hjelpemiddelsentralen. 

Anonymkode: c3f65...146

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du har fått stolen via NAV hjelpemiddelsentral, så kan du kontakte dem for å få veiledning om hva du skal gjøre. :) 

Anonymkode: dc3f7...615

Takk for respons 😊 Var jo de jeg kontaktet først. De mottar meldinger/feil/avvik. Er ute etter noen som ev. kan svare meg konkret, iom hjelpemiddelsentralen, og overhodet ikke google kan svare meg på dette 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler deg å skaffe deg elektrisk pumpe. Det må du søke om som hjelpemiddel. Hvis du bruker active stol så har du kanskje grei armfunksjon så klarer pumpe opp dekkene selv med elektrisk pumpe? Hvis ikke har du kanskje noen andre som kan hjelpe til med det, for blir nesten umulig om du skal kontakte Hjelpemiddelsentralen hver gang dekkene begynner å bli slappe. 

Har du punktert fullstendig så må du søke om  nye dekk.

Anonymkode: 52e28...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jada  de er det - men de kan ikke svare på dette umiddelbart - sånn er systemet - og jeg har full forståelse for det - derfor jeg spør eksplisitt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jada  de er det - men de kan ikke svare på dette umiddelbart - sånn er systemet - og jeg har full forståelse for det - derfor jeg spør eksplisitt 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smeltemann

Nav kan ordne med både hånd pumpe og elektronisk pumpe for og fylle luft.  Om jeg ikke husker helt feil er det ca 10 bar som skal i en manuell stol. Det enkleste har vel vært og søkt om flere sett med hjul, de er jo enkle å ta av og sette på.  Alt dette er jo en søknadsprosess regner med du har en ergoterapeut som kan hjelpe deg med søknader. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Forglemmelse fra meg som ts -beklager til alle dere som har svart, og som jeg setter stor pris som støtte! ❤ Takk! 🥰 Det dreier seg bare om et svar - på et svar - på et hjelpemiddel 🙈😊

Takk til alle som har giddet å svare her - så langt! Ønsker dere alle en amazing (fordi vi alle fortjener det!): sommer! 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fått hjelp av vaktmester i kommunen de gangene jeg har punktert. Håper det er lik nok problemstilling til at jeg får lov til å svare. 😅

Anonymkode: 49b20...c67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er dekkene punktert kan du ringe kommunens servicemann og be om hjelp, de tar det videre om hjelpemiddelsentralen eller leverandøren av stolen må reparere dem. Er dekkene bare tomme for luft kan du fint pumpe dem opp selv, det er ditt ansvar å vedlikeholde stolen med slike småting som luft i dekkene, smøring av drivhjulene og hår i svinghjulene f.eks! Det finnes mange forskjellige, jeg har kjøpt håndholdt luftkompressor som går på batteri til 700kr på power, men det finnes både billigere og dyrere varianter! Du kan høre om du kan få en luftkompressor fra nav, men de er strenge på slike ting som hvermannsen har behov for.

Anonymkode: 6479a...166

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Anbefaler deg å skaffe deg elektrisk pumpe. Det må du søke om som hjelpemiddel. Hvis du bruker active stol så har du kanskje grei armfunksjon så klarer pumpe opp dekkene selv med elektrisk pumpe? Hvis ikke har du kanskje noen andre som kan hjelpe til med det, for blir nesten umulig om du skal kontakte Hjelpemiddelsentralen hver gang dekkene begynner å bli slappe. 

Har du punktert fullstendig så må du søke om  nye dekk.

Anonymkode: 52e28...838

Har 4 forskjellige rullestoler. Spørsmålet mitt gjaldt eksplisitt activstolen, som har 'sykkeldekk', og om noen har erfaring akkurat med dette 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
BobbySocks skrev (2 timer siden):

Har kontaktet ja - og vet det er rette instans, men var/er ute etter likesinnede her - vet vi er er del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De er absolutt det - var/er ute etter likesinnede her, som jeg vet det er en del av. Derfor spørsmål til brukere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Smeltemann skrev (2 timer siden):

Nav kan ordne med både hånd pumpe og elektronisk pumpe for og fylle luft.  Om jeg ikke husker helt feil er det ca 10 bar som skal i en manuell stol. Det enkleste har vel vært og søkt om flere sett med hjul, de er jo enkle å ta av og sette på.  Alt dette er jo en søknadsprosess regner med du har en ergoterapeut som kan hjelpe deg med søknader. 

10 bar?

Skal du sende henne til månen når dekket eksploderer? 

Anonymkode: cc1bf...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...