Gå til innhold

Kan barn ha en god oppvekst i blokk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gir dere som bor i blokk eller annen lignende bolig gir ungene en god oppvekst? Jeg skjønner jo at kjærlighet og trygge rammer er viktigere, men det er jo mye annet man må lære når man er barn! Hvordan får ungene utfoldet seg fysisk, annet enn i barnehage/skole/organiserte aktiviteter? Hvordan får dere lært ungene om natur, dyr og andre ting dere ikke har nært? Er det ikke litt trist å være barn og ikke kunne gå rett ut i hagen, sandkassa, lekestativet, snøhaugen etc? 

Anonymkode: 7c93c...b68

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i blokk og 50 meter fra ytterdøra kan vi gå rett inn i en fredet skog, det er fotballbane rett utenfor, samt disse, sandkasse, skikkelig lekeplass😀

Anonymkode: 4f048...ea0

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor kan de ikke gå rett ut i hagen, skogen parken osv i blokk? Vokste opp i blokk og gjorde det. Bor i blokk nå og eldstemann på 7 gjør alt dette med venner, yngstemann må en av oss være med i 3 år til. Det høres ut som du med blokk mener bygård uten bakgård og med hovedgata rett utenfor. De aller fleste blokker ligger ikke sånn til. 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Eh, hæ..? 

Hvorfor kan ikke barn som bor i blokk gå rett ut i sandkassa/lekestativet/snøhaugen...? 

De som bor i blokkene rundt eneboligfeltet jeg bor i, har kortere vei til lekestativ enn hva vi har ;) Vi har ikke plass til et svært lekestativ i hagen, så vi går til lekeplassene utenfor blokkene når vi skal leke i lekestativ. Sandkasse har vi i hagen, men altså, det er like langt å gå rundt huset vårt til der sandkassen er, som det er å gå ned en etasje i en blokk og rett ut i sandkassen. Snøhauger er det utenfor blokker også? 

Hvilken verden er det du lever i, hvor du tror at unger i blokker ikke har tilgang på lekeapparater, sandkasser, snøhauger, blåbærlyng, osv like mye som dem i enebolig..? 

Venninnen min bor i blokk, og jeg er misunnelig på hvor gode uteområder hun har å tilby sitt barn vs hva vårt har. De bor i en blokk rett i skogkanten, så de trenger ikke krysse en eneste vei før de er ute i blåbærlyngen. De har trampoliner, klatrestativer, rusjebaner, store sandkasser, skatebane, rett utfor døren, mens vi har en liten sandkasse i hagen og fem hundre meter til nærmeste dissestativ. 

Anonymkode: 35700...f29

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

En som vil provosere her? Ikke bit på. Bare et bittelite troll.

Anonymkode: 1e6e3...c44

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Haha. Oi. Jeg vokste opp deler av barndommen i blokk, og bor nå selv i blokk. Leiligheten vår er over 110kvm, større enn mange av rekkehusene til salgs i området rundt. Vi har store grøntarealer rett utenfor døren vår, vi har en stor og god terrasse. Vi har plass til lek både ute og inne. Jeg ser absolutt ikke noe problem med å bo i blokk. 

Har venninner som er vokst opp midt i sentrum i en av Norges større byer, med asfalt rett utenfor ytterdøren og mindre leiligheter enn vi har nå. De har også hatt en super oppvekst, flere av de er også friluftsentusiaster nå. 

Anonymkode: 3b821...296

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

De fleste blokker har grøntarealer, lekeapparater mv i umiddelbar nærhet. 

Anonymkode: 329c1...7e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenk alle milioner bare i Norge som er oppvokst i blokk… svaret er ja

Anonymkode: d5aca...c21

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan gir dere som bor i blokk eller annen lignende bolig gir ungene en god oppvekst? Jeg skjønner jo at kjærlighet og trygge rammer er viktigere, men det er jo mye annet man må lære når man er barn! Hvordan får ungene utfoldet seg fysisk, annet enn i barnehage/skole/organiserte aktiviteter? Hvordan får dere lært ungene om natur, dyr og andre ting dere ikke har nært? Er det ikke litt trist å være barn og ikke kunne gå rett ut i hagen, sandkassa, lekestativet, snøhaugen etc? 

Man kan gå rett ut til sandkassen, lekestativet og snøhaugen ( sesongavhengig ) i blokk. Har man ikke dyr og natur nært? Vet ikke helt hva slags hage du har, men for og møte elg, hjort , og plukke sopp osv må vi bevege oss 10 minutter opp til skogen. For og fiske krabber/ fisk, bade og møte glassmaneter og slikt må vi kjøre 5 minutter til stranden. Gress, trær, blomster osv har vi rett utenfor inngangen. Mygg, veps og fluer møter vi på verandaen, og noen ganger inne i leiligheten. 

Anonymkode: 957fb...83d

• Liker 3
Skrevet (endret)

Vi bor i blokk, har 70kvm privat uteområde/terrasse der barna har klatrepark, vannspreder de kan løpe i og en liten trampoline. Her er det også nok plass å leke med sparkesykel og trehjulssykkel. I tillegg har vi hund. Jentungens første ord var "vovve". 

Rett utenfor terrassen (med direkte utgang fra terrassen) er det et bilfritt atrium der de kan huske, leke i sandkassa, leke med hengekøyer, spille fotball. Jenta på halvannet lærte seg akkurat å si marihøne som hun fant ute på plassen. 

Ja, og begge barna har selvsagt eget rom. 

Så poenget ditt var 😉

Endret av dyptvann
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Jeg har ikke vært i så mange blokker, og aldri en med lekestativ ute. Tenker liksom at man bare går rett ut og så er det asfalt og vei og biler som kjører og sånn, ikke at man har en slags felleshage. Det er jo veldig fint at det finnes. Så en på tv som sa han aldri hadde hatt hage, og synes det var så trist.

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er viktigere å lære de verdien av andre ting enn fasade og dyre store hus...

Anonymkode: a3aee...776

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Eg vokste opp i leilighet i blokk i et område med mange blokker.. Vi var vannvittig mange barn og lekeplasser på hvert eneste hjørne.. En trygg plass å vokse opp da dette var et tett nabolag der alle var venner.. Elsket å vokse opp slik ❤️ bor nå i rekkehus med barn, vet tidene har endra seg, men er ganske sikker på at jeg hadde en større og mer spennende verden da jeg vokste opp 😅

Anonymkode: 1e6ab...2d6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dauer... Det hjelper ikke å vokse opp i hus med hage, lekestativ, trær og sandkasse, hvis man ikke lærer mer om omgivelsene sine sine enn dette 🥴

Anonymkode: 79daa...b9e

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet

Du vet det finnes blokker som ligger nær skog og strand, med lekeplasser på hvert et hjørne, der man faktisk kan bo sentralt og allikevel ha tilgang til alt det andre og. :rolleyes: De aller fleste med barn velger å bosette seg i slike blokker, det man har tilgang til alt og i tillegg har et stort fellesområde.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svar. Jeg har ikke vært i så mange blokker, og aldri en med lekestativ ute. Tenker liksom at man bare går rett ut og så er det asfalt og vei og biler som kjører og sånn, ikke at man har en slags felleshage. Det er jo veldig fint at det finnes. Så en på tv som sa han aldri hadde hatt hage, og synes det var så trist.

TS

Så du har kun sett blokker midt i sentrum? Du vet det finnes blokker overalt? Med store grøntområder rundt/i mellom. Hvor tett i hode kan man være. Jeg vokste opp i blokk med sandkasser overalt, snøhauger overalt, 4 fotballbaner 5min gange unna, basketball baner, lekeplasser?  Bor i rekkehus nå men barna mine kommer nok til å tilbringe mer utenfor hagen. Herregud. Viktigere å ha opplyste foreldre enn direkte tilgang til hage tenker nå jeg.

Anonymkode: 5779d...f04

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er viktigere å lære de verdien av andre ting enn fasade og dyre store hus...

Anonymkode: a3aee...776

De fleste leiligheter i Oslo er mye dyrere enn de fleste eneboliger rundt om i Norge.

Anonymkode: ad644...83e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte en stor enebolig etter vi fikk barn. Den har 3 etg og god plass, mye uteareal og generelt mer enn man trenger. Nå er barna 2 og 4, og vi har nå rett og slett kjøpt oss leilighet igjen! Vi er så mye ute på farten, at det er ikke boligens areal og tomt som avgjør hva ungene opplever. Også har vi heller en mindre base å holde styr på hjemme. Funker for oss!

Anonymkode: 34cda...8e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

å bo på gård er heller ikke noe særlig altså! 

det blir raskt alt for langt mellom de jevnaldrende. I "blokkene" i byene er det i alle fall større sannsynlighet for å møte barn / ungdommer på samme alder, og dermed finne passende lekekamerater.         

Anonymkode: c33f8...16e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det blir ikke brae barn, herregud for et spørsmål

Anonymkode: 0ca3f...0db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...