Gjest Hel Skrevet 14. november 2005 #1 Skrevet 14. november 2005 Jeg er helt hekta på ferskeniste fra Tine. Det er det eneste jeg drikker omtrent. Men jeg har begynt å bli mer 'sunn' i det siste og lurer på hvor dårlig iste egentlig er.. Er det like ille som saft eller brus? Veldig mye sukker? Jeg drikker kanskje 3 om dagen og lurer på om jeg burde bytte det ut med vann.
Gjest GreenSky Skrevet 14. november 2005 #2 Skrevet 14. november 2005 Det er en del sukker i den, ja. Du drikker tre om dagen? Halvliter eller en liter? Hva om du kutter ned til en eller to (halvliter), og drikker i alle fall en liter med vann.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #3 Skrevet 14. november 2005 Fun light har tre gode iste-saft varianter, fersken, sitron og grønn te. De er sukkerfrie og blir mye billigere enn å kjøpe ferdigblanda tine-iste.
Søtpotita Skrevet 14. november 2005 #4 Skrevet 14. november 2005 Den isteen der er også min favoritt! Den er fantastisk god når ein er tørst!
Salt Skrevet 14. november 2005 #5 Skrevet 14. november 2005 Jeg er helt hekta på ferskeniste fra Tine. ← Du er ikke den eneste Har klart å begrense meg litt i det siste da, og gått over til Fun light, slik Gjest foreslo.
Iceglow Skrevet 14. november 2005 #6 Skrevet 14. november 2005 Om det er sunnhetsbevissthet og ikke sukkerbevissthet som er det avgjørende, så er jeg ikke sikker på hvor sunt det er med kunstige søtningsmidler. Hva med å lage egen iste og søte med så lite fruktose som du “klarer”?
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #7 Skrevet 14. november 2005 Kan du ikke lese på kartongen når du kjøper, og sammenligne sukkerinnhold med saft og brus ???????
Gjest Hel Skrevet 14. november 2005 #8 Skrevet 14. november 2005 Kan du ikke lese på kartongen når du kjøper, og sammenligne sukkerinnhold med saft og brus ??????? ← Jøsses, ro deg ned. :icon_neutral: Nei, det kan jeg faktisk ikke for det står ikke hvor mye sukker det er i isteen på boksen.
Gjest Gjesta Skrevet 14. november 2005 #9 Skrevet 14. november 2005 (endret) *edit: Her surret jeg litt* Endret 15. november 2005 av Elphaba
Gjest Hel Skrevet 14. november 2005 #10 Skrevet 14. november 2005 Det er en del sukker i den, ja. Du drikker tre om dagen? Halvliter eller en liter? Hva om du kutter ned til en eller to (halvliter), og drikker i alle fall en liter med vann. ← Tre halvlitere. Det er verst om morgenen for jeg liker ikke vann rett etter jeg har stått opp så da tar jeg alltid en iste isteden. Kanskje en ide å kutte ned til en ihvertfall, ja.. og heller drikke vann resten av dagen?
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #11 Skrevet 14. november 2005 Vet at det ikke blir helt svaret på spørsmålet, men ser at noen kommer med forslag til å lage iste selv. Jeg pleier å lage iste av fruktteen som de har på helsekosten. Heter London Fruit & herb company. Lager en liter/halvannen i slengen og har i masse isbiter når den drikkes. Jeg er en skikkelig sukkertann, men trenger ikke sukker i denne:)
-Fisken- Skrevet 15. november 2005 #12 Skrevet 15. november 2005 http://tine.no/produktisdrikker/10737/ Her står det litt om tilsatt sukker i isteen. Hvis du går utifra at det er ca 40 kcal per dl, og du drikker 1 1/2 liter om dagen, er du oppe i 600 kalorier, noe som tilsvarer en bedre middag kalorimessig. 1 1/2 liter fun light iste inneholder 15 kalorier, og er bedre etter min mening. Sånn ser det ut om du tenker kalorier. Nå er heller ikke søtningsstoffene i fun light noe bra, men det er en annen diskusjon. Hvis jeg var deg, ville jeg ha byttet ut litt av Tines iste med noe annet. Vann er og blir det beste du kan få i deg Men for all del, unn deg iste, bare ikke altfor mye.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #13 Skrevet 16. november 2005 http://www.lipton.no/Lipton-NO/06_01_01.html Og her er oppskrifter hvis du vil prøve selv. Du kan jo telle antall sukkerskjeer du bruker inntil du har fått den så søt som kjøpe-isteen er. Da får du en anelse om det er for mye sukker i den du kjøper.
Gjest Hel Skrevet 12. desember 2005 #14 Skrevet 12. desember 2005 Da var jeg på min 3. dag som helt istefri! Det her er ny rekord på 7 år.
-Fisken- Skrevet 12. desember 2005 #15 Skrevet 12. desember 2005 Så bra! Stå på. (og husk å unne deg litt i ny og ne )
Gjest Gjest Skrevet 12. desember 2005 #16 Skrevet 12. desember 2005 Jeg er helt hekta på ferskeniste fra Tine. Det er det eneste jeg drikker omtrent. Men jeg har begynt å bli mer 'sunn' i det siste og lurer på hvor dårlig iste egentlig er.. Er det like ille som saft eller brus? Veldig mye sukker? Jeg drikker kanskje 3 om dagen og lurer på om jeg burde bytte det ut med vann. ← Mye sukker.
Gjest gjest1 Skrevet 13. desember 2005 #17 Skrevet 13. desember 2005 Du kan lage din egen, denne oppskriften var en hit her inne for et par år siden. Har lagd den med sukketter i stedet for sukker og honning. Vær obs på at den blir ike helt klar og noen syns det er litt ekkelt. Is-te 1,5 l kokende vann 3 te poser 4 ss honning 7 ss brunt sukker (smak deg litt frem) saft fra 2 sitroner eller 1 sitron og 1 lime Kok opp vann og ha i teposene , la dette stå i 5 min (ikke mer, da blir is-teen besk), sil vekk tebladene og ha i honning og sukker, visp godt inn, dette smelter raskt i det varme vannet. Ha i sitron/limesaft til slutt. La teen stå på benken til den begynner å bli lunken, ha den over i en mugge og la den stå i kjøleskapet natten over, teen blir best av å stå i en glass eller stål mugge. Plast kan gi smak av en eller annen grunn
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #18 Skrevet 18. januar 2006 Koffeininnhold: Inneholder koffein tilsvarende ca 1/4 kopp kaffe (1 kopp = 1,5 dl) pr liter. Tilsatt sukker: 7,7 g/100 g.
-Fisken- Skrevet 18. januar 2006 #19 Skrevet 18. januar 2006 Du kan lage din egen, denne oppskriften var en hit her inne for et par år siden. Har lagd den med sukketter i stedet for sukker og honning. Vær obs på at den blir ike helt klar og noen syns det er litt ekkelt. Is-te 1,5 l kokende vann 3 te poser 4 ss honning 7 ss brunt sukker (smak deg litt frem) saft fra 2 sitroner eller 1 sitron og 1 lime Kok opp vann og ha i teposene , la dette stå i 5 min (ikke mer, da blir is-teen besk), sil vekk tebladene og ha i honning og sukker, visp godt inn, dette smelter raskt i det varme vannet. Ha i sitron/limesaft til slutt. La teen stå på benken til den begynner å bli lunken, ha den over i en mugge og la den stå i kjøleskapet natten over, teen blir best av å stå i en glass eller stål mugge. Plast kan gi smak av en eller annen grunn ← Hvordan teposer er best å bruke?
Gjest gjest1 Skrevet 18. januar 2006 #20 Skrevet 18. januar 2006 Jeg bruker stort sett en svart te med litt smak, f.eks earl grey, lady grey osv. Har og lagd den pågrønn te med sitron, men da må du passe på at den ikke blir for bitter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå