Gå til innhold

Til de som går/har gått arkeologistudiet eller annet historiestudie, kan dere fortelle meg litt om det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei alle dere som har gått/ går nå/ skal gå på arkeologistudiet eller et annet historiestudiet (isåfall hvilket), hvordan er det å gå der? 

• Hvorfor valgte dere å gå dette studiet?
  • Hvordan er det å gå dette studiet?
  • Kan du fortelle meg noe du selv ønsket at noen fortalte deg før du valgte studiet?
  • Evt. noe annet du ønsker å informere om?

Takker for svar på forhånd :)

Anonymkode: 19d5f...a0e

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

• Hvorfor valgte dere å gå dette studiet?
  • Hvordan er det å gå dette studiet?
  • Kan du fortelle meg noe du selv ønsket at noen fortalte deg før du valgte studiet?
  • Evt. noe annet du ønsker å informere om?

Takker for svar på forhånd :)

Anonymkode: 19d5f...a0e

UiO:

Det ligger avsides Blindern ved Teologisk Fakultet, så nærmeste kantine er inne på TF. Rolig og stille. Noen av timene er på GS, avhengig av hvor mange som er på timene.

• Fordi det er interessant

• Helt greit å gå studiet, men da jeg gikk så var det klikker, omtrent etter utseende og hvor flink man var. 
Man får innføring i før-historisk, historisk eller klassisk arkeologi og en av dem velges på masternivå. Ved klassisk arkeologi må man velge mellom gresk eller latin som språk og.

• Utgravinger skjer ikke før på masternivå. Jeg ville jobbe i Norge så valgte historisk arkeologi. Det er ca 120 jobber innen arkeologi i Norge så av de 35 som jeg gikk sammen med på MA er det kun 5 som innehar jobb som arkeolog. Resten jobber med alt mulig annet. 
! Vil man jobbe som feltarkeolog, må man ha erfaring. For å få erfaring, må du være feltarkeolog. Eller så kan man kjøpe seg kurs i andre land, eller være «i lomma» på professorene. 
• Eksamensresultatene følger Gausskurven slavisk. Dvs at hvis du ligger på vippen mellom C eller D blir du satt ned på D slik at kurven skal bli riktig. 

Anonymkode: d5ed0...1a6

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Har en veldig god venn som studerer det. Og interesse trumfer alt. Det er drit vanskelig å få jobb som arkeolog, man kan nesten like godt studere historie fordi det vil gi deg flere muligheter jobbmessig. Det er mye detaljer og tørr lesing, men igjen interesse er det som vinner over alt annet. Hun er nerd på dette her, men trives. Man skal være spesielt interessert i det. Jeg selv har søkt studiet, men har hatt en sær interesse selv de to siste åra, og henne hele livet. Men man må være klar over at interesse for studiet vinner over jobb muligheter, noe foreleserne også sier, og noe resten av på studiet er klar over.

Anonymkode: 8064d...9ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...