Gå til innhold

Hvor mange fritidsaktiviteter kommer deres kommende førsteklassinger til å delta på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med oss ser det ut som at han kommer til å være med på 3 forskjellige fritidsaktiviteter og jeg syns det virker litt mye, men vet ikke hva som er normalt. Han har gått på to fritidsaktiviteter nå siste året i bhg og det har han stortrivdes med, men det blir jo en til pluss lekser og en helt ny hverdag.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå er min nettopp ferdig i førsteklasse, men han har hatt en aktivitet og det holder i massevis. Jeg ønsker ikke å gjennomorganisere hele livet til barna og vi foreldre må også ha mulighet til å følge opp og ha rom for egne interesser. Vår erfaring er at ting ble mye travlere på skolen, enn det var i barnehagen fordi det ikke finnes rom for fleksibilitet. 

Anonymkode: ae010...38e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Min startet med fotball da han var 6,og holdt på ut vgs. Tok 2 -3 kvelder i uka, pluss noen helger. Verken han eller vi ønsket/hadde kapasitet til mer enn det.

Anonymkode: 6a9cc...c9e

AnonymBruker
Skrevet

Første skoleåret hadde vår ingen aktiviteter. Det var mer enn nok å forholde seg til skole, lekser, nye barn og voksne. H*n var sliten på en annen måte etter en skoledag, og så skulle det gjøres lekser hjemme.

Nå er regelen maks en aktivitet per barn. Vi kunne kanskje ha strukket oss til to, men den h*n går på er to dager i uken. (Ene dagen valgfritt, men drar som oftest)

De skal ha tid til surre rundt, være med venner, kjede seg osv også. 

Anonymkode: 21530...5ac

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tre aktiviteter er to for mye. Dere vil slite ut barna.

Anonymkode: 17e35...d0c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

så så barn trenger overhodet ikke å være med på TO eller TRE forskjellige aktiviteter. 

tviler på at ungen ærlig talt har lyst til å være med på alt dette selv... 

Anonymkode: b9b72...5f8

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

så så barn trenger overhodet ikke å være med på TO eller TRE forskjellige aktiviteter. 

tviler på at ungen ærlig talt har lyst til å være med på alt dette selv... 

Anonymkode: b9b72...5f8

Det er jo det som er problemet, at han vil det selv. Han har gått på turn og fotball det siste året (en time hver i uken) og ønsker å fortsette på disse. I tillegg vil han være med på et opplegg for førsteklassinger der de får prøve litt forskjellige instrumenter, dans, sang og teater. Da er det særlig teater som frister har jeg fått inntrykk av... 

Men det spørs om vi ikke må sette ned foten og iallefall begrense det til to, om ikke en.

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde tenkt 0 frem til jul, men har meldt ham på svømmekurs da interessen endelig er til stede. Det er nok én for mye, men vi prøver en stund. 

Anonymkode: 72f6c...c35

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt deltar ikke på noen aktiviteter. Han vil ikke.

Tror ikke det blir organiserte fritidsaktiviteter når han begynner på skolen med mindre "alle" går på fotball.

Anonymkode: d2ed2...f40

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min er ferdig med første klasse nå og har gått på 4 ting faktisk. Svømming kom til midt i skoleåret, men vi ville ikke slutte med de andre tingene han går på. Det aller meste er lekebasert, noe er i AKS-tiden og de er mange fra klassen som går på flere av aktivitetene sammen, så det er heldigvis bare hyggelig. Men det er veldig stor forskjell på barn når det gjelder hva de orker - hadde mine barn vært helt utslitt hver dag etter skolen som jeg vet mange er hadde de selvfølgelig ikke gått på så mye!

Anonymkode: 1480d...5c3

AnonymBruker
Skrevet

Min yngste hadde to aktiviteter i første klasse. Den ene foregikk på skolen rett i nærheten 1 gang i uka, den andre var idrettsskolen, dvs at de i løpet av året fikk prøve noen uker på hver av 6 ulike idretter. For han var dette veldig passe, men det skal sies at han var veldig skoleklar samt lesedyktig da han startet på skolen, så leksene var ikke spesielt krevende for han det året. Storebroren hadde ingen aktiviteter det første året. For han var skolestart i seg selv nok. Barn er ulike. 

Anonymkode: feabb...ab1

AnonymBruker
Skrevet

Min hadde bare en i første klasse! I andre klasse hadde han to. Vi kommer ikke til å legge inn flere aktiviteter nå før kanskje ungdomsskolen evt. 

Anonymkode: f244a...227

AnonymBruker
Skrevet

Vår kommer til å gå på en aktivitet. Hadde tidvis to i barnehagen, men sluttet ganske raskt med den ene.

I tillegg til den ene aktiviteten, kommer vi til å dra i svømmehallen sammen, en kveld i uka. Da blir deg aktivitet, samtidig som vi får gjort noe sammen:)

Anonymkode: b7de9...6b3

Skrevet

Det største maset om aktiviteter kom hos oss fra det kompisene drev med og det som var kult til enhver tid. 3 aktiviteter hørtes enormt slitsomt ut.

AnonymBruker
Skrevet

Min kommende førsteklassing har gått på idrettsskole, svømming og klatring dette året. Hun vil helst ha med seg alt. Neste år blir det fotball og klatring. 

Anonymkode: 56e27...f90

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Min kommende førsteklassing har gått på idrettsskole, svømming og klatring dette året. Hun vil helst ha med seg alt. Neste år blir det fotball og klatring. 

Anonymkode: 56e27...f90

Klatring!! 🤩👍

Anonymkode: feabb...ab1

AnonymBruker
Skrevet

Hun danser ballett x 2 pr uke 🙂 Selvvalgt.

Anonymkode: b3052...686

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde ikke begrensninger på antall aktiviteter, men på antall dager I uken med aktivitet. 

I 1.klasse hadde de en dag i uken (svømmekurs) men fra 2.klasse kunne de ha to dager i uken.

Fra 5.klasse fikk de lov til å ha tre dager i uken med aktivitet.

(Kamper, turneringer, oppvisninger kom i tillegg)

Anonymkode: ac5ca...e7b

Skrevet

Min hadde svømming (startet da han var 4), dette var viktigst for meg. Fotball begynte han med siste år i barnehagen. 

Skrevet (endret)

1 holdt hos oss. 

3 ulike er fullstendig uaktuelt, barn kan og bli utbrente. 

Det er svømming 1 gang i uka (ikke hele sesongen), og vi meldte på et tegnekurs - men det utgikk. 

Mulig det blir 2 aktiviteter nå i tredjeklasse. 

Endret av DundreMilfin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...