AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #1 Skrevet 20. juni 2022 Jeg ble nettopp nyutdannet inne mitt felt (økonomi og administrasjon, bachelor) og har vært så heldig at jeg allerede har blitt tilbudt jobb. Nå er jeg helt grønn på dette her, men ser at startslønnen er dårlig, og vurderer dermed å forhandle om lønn, men er dette noe arbeidsgiverne er forberedt på kan skje, eller kan en slik lønnsforhandling slå tilbake på meg, dvs at det blir dårlig stemning fordi jeg tar det opp? Hva er vanlig og hvilke erfaringer er det dere sitter med? Anonymkode: 5a2f3...c32
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #2 Skrevet 20. juni 2022 Det er helt normalt å forhandle lønn. Men, du bør se på hva som er normalt startnivå innen din bransje. Om du er tilbudt en lønn som faktisk er ganske god i forhold til at du er nyutdannet økonom, kan det bli tatt som at du er grisk og grådig, og hovedsaklig ute etter peng (altså, hallo, det er de fleste av oss, men regelen er altså at man skal late som om det er jobben i seg selv og ikke det at man ønsker å tjene peng som er motivasjonen til å søke stillingen). Jeg har opplevd at den jeg snakket med ble sur da jeg tok opp at lønnen de tilbød lå ganske langt under det som er vanlig (i følge tekna sin lønnsstatistikk) for min bransje og ansiennitet. Anonymkode: e49d1...53f
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #3 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er helt normalt å forhandle lønn. Men, du bør se på hva som er normalt startnivå innen din bransje. Om du er tilbudt en lønn som faktisk er ganske god i forhold til at du er nyutdannet økonom, kan det bli tatt som at du er grisk og grådig, og hovedsaklig ute etter peng (altså, hallo, det er de fleste av oss, men regelen er altså at man skal late som om det er jobben i seg selv og ikke det at man ønsker å tjene peng som er motivasjonen til å søke stillingen). Jeg har opplevd at den jeg snakket med ble sur da jeg tok opp at lønnen de tilbød lå ganske langt under det som er vanlig (i følge tekna sin lønnsstatistikk) for min bransje og ansiennitet. Anonymkode: e49d1...53f Hei, og takk for svar Jobben jeg ble tilbudt har en lønn som er langt lavere en det som er vanlig for nyutdannede med min utdannelse, derfor tenker jeg å kanskje forhandle frem ihvertfall litt bedre lønn. Hvordan gikk det videre etter at den du forhandlet lønn med ble sur? Var det noen dårlig stemning på jobben i ettertid? Anonymkode: 5a2f3...c32
Madah Skrevet 20. juni 2022 #4 Skrevet 20. juni 2022 Det blir ikke dårlig stemning av at du forhandler lønn. Det er forventet at man gjør det så det blir nok ikke noen dårlig stemning. Som økonom er der nok også ekstra forventet at man tør og kan forhandle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå