Gå til innhold

Overflytting av barn til ny avdeling - hadde du reagert på dette?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I vår barnehage skal nesten hele årskullet til mitt barn flyttes over på førskoleavdelingen etter sommerferien. Det er kun mitt barn og to andre på samme årskull igjen når de starter opp etter sommeren, og da kommer det mange nye 3-åringer inn. Argumentet til ledelsen for å flytte så mange fra mitt barn sitt årskull var at de må frigjøre plasser for å ta i mot det store antallet barnehagestartere som skal begynne på småbarnsavdelingen. De som er der nå er rundt 3 år og flyttes altså over på storbarnsavdelingen der mitt barn er, og nå altså blir gående i ett år til. 

Barnet mitt er veldig trist over at nesten alle vennene nå flyttes over på ny avdeling. Vi skal selvsagt holde kontakten med disse privat, men den nære daglige kontakten de har hatt faller nok bort da disse to avdelingene har ulik timeplan og lokalene har forskjellig inngang på huset. Barnet mitt er 4 1/2 år og et av de eldste på sitt årskull. Likevel flyttes barn som er nesten 1/2 år yngre enn mitt barn over på førskoleavdelingen. Ped.leder sa det hadde vært en vanskelig avgjørelse å ta på hvem som skulle flyttes over, men ga ingen nærmere begrunnelse enn det.

Dette er jo ikke verdens undergang, jeg vet. Men barnehagen bryter opp en fin vennegruppe som har lekt mye sammen og har stor omsorg for hverandre. Det har vi som foreldre sett og vi har også fått høre fra barnehagen at de leker så godt sammen. Denne oppdelingen kom derfor som en overraskende på meg. Kan jeg spørre ped.leder hva som er grunnen? Og til dere som har opplevd det samme:hva var årsaken til at deres barn ble værende igjen? 

Anonymkode: 553f7...646

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I vår barnehage skal nesten hele årskullet til mitt barn flyttes over på førskoleavdelingen etter sommerferien. Det er kun mitt barn og to andre på samme årskull igjen når de starter opp etter sommeren, og da kommer det mange nye 3-åringer inn. Argumentet til ledelsen for å flytte så mange fra mitt barn sitt årskull var at de må frigjøre plasser for å ta i mot det store antallet barnehagestartere som skal begynne på småbarnsavdelingen. De som er der nå er rundt 3 år og flyttes altså over på storbarnsavdelingen der mitt barn er, og nå altså blir gående i ett år til. 

Barnet mitt er veldig trist over at nesten alle vennene nå flyttes over på ny avdeling. Vi skal selvsagt holde kontakten med disse privat, men den nære daglige kontakten de har hatt faller nok bort da disse to avdelingene har ulik timeplan og lokalene har forskjellig inngang på huset. Barnet mitt er 4 1/2 år og et av de eldste på sitt årskull. Likevel flyttes barn som er nesten 1/2 år yngre enn mitt barn over på førskoleavdelingen. Ped.leder sa det hadde vært en vanskelig avgjørelse å ta på hvem som skulle flyttes over, men ga ingen nærmere begrunnelse enn det.

Dette er jo ikke verdens undergang, jeg vet. Men barnehagen bryter opp en fin vennegruppe som har lekt mye sammen og har stor omsorg for hverandre. Det har vi som foreldre sett og vi har også fått høre fra barnehagen at de leker så godt sammen. Denne oppdelingen kom derfor som en overraskende på meg. Kan jeg spørre ped.leder hva som er grunnen? Og til dere som har opplevd det samme:hva var årsaken til at deres barn ble værende igjen? 

Barnet ditt vurderes som mindre klart enn de andre. Man må alltid vurdere etter modenhet, ikke bruke alder, når man flytter barna.

Jobber dere med språket og sosial kompetanse hjemme?

Anonymkode: 24a34...892

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnet ditt vurderes som mindre klart enn de andre. Man må alltid vurdere etter modenhet, ikke bruke alder, når man flytter barna.

Jobber dere med språket og sosial kompetanse hjemme?

Anonymkode: 24a34...892

Det er dette som er rart, for på foreldremøtet fikk vi høre at både språk og sosial kompetanse var god. Fikk mye skryt. Men jeg vet ikke. Kanskje det er noe de bare sa. Jeg har ikke sett noe i lek som skiller mitt barn fra de andre i denne vennegruppen. Hverken på språk eller sosial kompetanse. Men hvis det er noe synes jeg de burde være ærlige og si det rett ut. Vi spør jo alltid på møtene om det er noen forbedringspunkter, og ting vi bør jobbe videre med. 

ts

AnonymBruker
Skrevet

Noen andre som har innspill til dette eller vil dele sine erfaringer? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville stilt de spørsmål om utvikling og plan videre. Vet for lite om akkurat ditt barn til å gi bedre råd 

Anonymkode: 3473a...554

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å be om en samtale med pedleder for å få et ordentlig svar på hvorfor akkurat ditt barn blir igjen. Jobber selv i barnehage og vi har også delt venner når noen må over på ny avdeling/bli igjen og vi har alltid vurdert avgjørelsen om hvilke barn som skal flyttes nøye.

Anonymkode: f4966...c85

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommunen har plikt til å gi tilbud. Inn i mellom kommer det kull som er større enn de eldre og man må nødt å gjøre en endring på gruppen om man vil eller ikke. 

Noen ganger blir dette en kjip deling av en gruppe, men det er uunngåelig at det skjer. Man kan jo be om mer begrunnelse for valg og en revurdering, samtidig er det ikke all info de faktisk kan gi ut om behov hos de andre barna som de samlet sett må ta hensyn til. 

Anonymkode: f4875...4c6

Skrevet

Ja, dette hadde jeg reagert på. Og jeg ville bedt om en begrunnelse. Jeg stusser på at de ikke kan løse kabalen på en annen måte som gjør at alle i et årskull inkluderes. Jeg har ikke opplevd noe lignende i de to bhg vi har hatt barn i. Det jeg har opplevd, var at et par barn ble tilbudt å flytte til storebarn et år tidligere, sikkert for å få ting til å gå opp. Men det var ikke noe tvang. Vi sa ja til dette for å få barna våre på samme avdeling, og vårt barn nr to var framme på språk, motorikk osv og foretrakk helst å leke med eldre barn også. Men dette kunne vi sagt nei til, og så ville de tilpasset det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke reagert

Anonymkode: 52194...30f

AnonymBruker
Skrevet

Her blir alltid barn flyttet etter alder. Aldri gjort noen individuelle tilpasninger her... Så synes det er rart at ditt barn blir igjen, når eldre barn blir flyttet over. 

Kan du spørre om hvorfor? 

Anonymkode: c0014...173

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...