Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samboeren min driver med dette, altså han stenger meg fullstendig ute hver gang jeg prøver å snakke om noe vanskelig eller noe med forholdet vårt. Svarer ikke på noe, sier ingenting om egne ønsker/behov.Det er tydelig at dette ikke er for å være slem, men fordi han rett og slett ikke klarer å snakke om følelsene sine. (Kommer ofte noen tårer mens han er sånn også) Han kan noen ganger svare meg ved å nikke eller riste på hodet hvis jeg slenger ut teorier. (Blir jo desperat når noen ikke svarer). Jeg prøver for det meste å la han være i fred og ikke mase når han blir sånn, men noen ganger er det så vanskelig og jeg har så stort behov for svar at jeg prøver alt jeg kan for å få han til å svare..det fungerer egentlig aldri, men noen få ganger har det kommet små innrømmelser, en liten del av problemet f.eks. Det ser ut som det er vondt for han også, og noen ganger virker det veldig som han skal til å si noe, men han gjør det aldri. For meg er dette veldig vanskelig, og jeg synes han burde oppsøke psykolog, men han nekter dessverre.

Vi har det ellers for det meste bra sammen, men dette er vanskelig kjenner jeg. Er det noen som har erfaring med dette?

Anonymkode: 07b84...e20

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Parterapi?

Anonymkode: 3620e...a00

Skrevet

Jeg var en sånn en. Om vi endte i en krangel eller noe vanskelig endte jeg ofte opp i senga på soverommet sammenkrøllet og nektet å snakke. Det har vært kjempevanskelig for meg, for jeg vil egentlig svare og "være med" i samtalen, men får det bare ikke til og det knyter seg fullstendig på innsiden. Det som funket(og det er ingen quick fix) var plass nok. Om det ender i sammenkrølling så er man for langt, men godsinnethet fra din side, med egentlig enkle banale spørsmål som "vil du ha et glass vann" og ting som h*n kan svare på uten at det egentlig er en del av problemet. Spør om hva du kan gjøre for h*n når dere havner i sånne situasjoner (greit å ha spurt og snakket om det når dere har det fint). I vårt forhold kommer vi fra to helt forskjellige bakgrunner med tanke på krangling/konfliktskyhet. Hun har alltid hatt et direkte og "kranglete" hjem, hvor alt løses med høylytt diskusjon, mens jeg kommer fra et konfliktsky hjem hvor man later som de ikke eksisterer og håper de går over av seg selv. Vår løsning ble at hun ble mye "mildere" i kranglingen/diskusjonen så jeg ikke følte meg så angrepet. Da ble det lettere å stå i det for min del, og vi klarte å faktisk snakke ut om ting etterhvert. Jeg er ingen psykolog, men det var noe av det som løste det for vår del, og den som stonewaller må jo selvfølgelig også ville det.. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor vil han ikke åpne seg og være sårbar?

Dårlige erfaringer ved at det kan sier kan bli brukt mot han seinere. (weaponized).

Ikke blitt tatt alvorlig, latterliggjort, sykeliggjort, dømt eller noe negativt.

Kan han stole på deg. Er du lojal mot han eller kan han regne med at din beste venninne for vite alt. 

Åpenhet og ærlighet, vise seg sårbar kan slå kraftig tilbake, det har han sannsynligvis erfart. 

Our brains are wired for connection, but trauma rewires them for protection. That’s why healthy relationships are difficult for wounded people.

Anonymkode: 24d6c...3b6

AnonymBruker
Skrevet

Har lang erfaring på dette. Råder dere på det sterkeste parterapi. Partner har avvist dette igjennom år, og jeg har latt det skure og gå, dessverre. Burde ha tvunget gjennom, eller gått. Nå er det alt for sent.

Anonymkode: bd1c8...cfc

Skrevet

Jeg slet med dette med min eks, men tror det hadde med at hun var ekstremt såret fra tidligere i livet og klarte ikke snakke om vanskelige ting. Da blir man nødt til å dra det ut av dem. 

Men har hatt noen forhold siden som dette ikke har vært tilfelle, så mistenker det har mye med pardynamikken å gjøre. Hvordan man snakker til hverandre, hvordan man generelt kommuniserer og tar opp ting umiddelbart istedet for å la det gro seg usunt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...