Gå til innhold

Få bedre helse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker fremover å ta helsen mer på alvor. Målet er å gjøre små forandringer og ha fokusområder som vil forbedre helsen på sikt. Tenker for eksempel å spise mer frukt til hvert måltid, gå flere skritt om dagen, ha spakvelder hjemme og oftere gjøre ting jeg har lyst til.

Har dere noen andre tips? Hva gjør dere for helsen deres?

Anonymkode: 3720f...c36

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det tar ca 21 dager å implementere nye rutiner. Ta èn ting av gangen, så er det lettere å holde seg til det. 

Anonymkode: acd18...d8d

AnonymBruker
Skrevet

Å ikke spise så ofte :) Småspising er usunt, man bør spise noen få ordentlige måltider (2,3,4, alt etter hva som passer en) og ellers bare vann.

Anonymkode: f3822...00b

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det tar ca 21 dager å implementere nye rutiner. Ta èn ting av gangen, så er det lettere å holde seg til det. 

Anonymkode: acd18...d8d

Å drikke litt mer vann ja  eller å huske å legge ned dolokket.  

Med en gang vanen krever mer beslutninger og valg må tas øker dette tallet fra 21 opptil 70 alt ettersom hvilken vane det er snakk om. 

Feks er å drikke vann om morgenen enklere, enn å drikke vann 4 ganger om dagen om du vanligvis drikker kaffe og brus 

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Ønsker fremover å ta helsen mer på alvor. Målet er å gjøre små forandringer og ha fokusområder som vil forbedre helsen på sikt. Tenker for eksempel å spise mer frukt til hvert måltid, gå flere skritt om dagen, ha spakvelder hjemme og oftere gjøre ting jeg har lyst til.

Har dere noen andre tips? Hva gjør dere for helsen deres?

Anonymkode: 3720f...c36

Anbefaler heller å spise mer grønt til hvert måltid, og spise frukt for seg selv til frokost. 

Andre tips er å eliminere prosessert mat (Toro, pølser, brus, potetgull, osv), sukker og "hvit" mat generelt. Mat fra bunnen med mer fullkorn og mye grønt, kort fortalt. Hydrere godt med vann, og være i en form for aktivitet hver dag. Mye frisk luft. Avspenning/meditasjon, omgåes mennesker som gir positive følelser. 

Anonymkode: a9117...645

AnonymBruker
Skrevet

Frukt til hvert måltid? Jeg ville gått for grønnsaker ja, og heller spise maks 2 frukt om dagen. 

Kutt ut sukker definitivt-  og nei det er ikke ekstremt. Kutt ut godis, potetgull og alt sånt.

Om du skal spise potet så spis kokt potet, ikke pomfri, spis sunn mat rett og slett, det er ikke så forbanna vanskelig. Det er veldig veldig mye normal sunn og god mat som du kan spise! 

Anonymkode: b77f3...4a1

• Liker 1
Skrevet

Noe som fungerte for meg var å bare ta litt sunnere valg. Feks bytte ut til fullkornsvarer, implementere mer grønnsaker, spise mer kylling/fisk/annet magert kjøtt og spise normale mengder med mat. I tillegg spiser jeg ikke så mye prosessert mat lenger, og prøver å strekke meg langt for å spise uprosessert, og holder meg stort sett unna unødig sukker som sjokolade, potetgull og lignende. 

Sørge for å få i meg noe til frokost før jeg drar på arbeid, og gå tur hver dag. Det var tungt i starten men som nevnt over her, så ble det altså en vane for meg til slutt og nå koser jeg meg på tur og med sunnere mat, har klart å gå ned ca 14 kg med dette opplegget. 

Ellers elsker jeg også å ha spadag hjemme en gang i blandt, hvor jeg bruker ansiktsmasker, tar et fotbad/annen pleie og et glass vin og koser meg med serie eller film. 

Jeg fikk det også litt bedre med meg selv av å bli mer ett ja-menneske. Før fant jeg ofte på unnskyldninger til å slippe unna sosiale sammenkomster og annet, nå koser jeg meg ute blandt andre og føler det bidrar til en bedre psyke for min del (dette er jo veldig individuelt da) 

Dette er noe av det jeg har gjort til en vane som har gjort hverdagen min bedre og mer positiv. Håper du klarer å få en bedre hverdag selv fremover :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Frukt til hvert måltid? Jeg ville gått for grønnsaker ja, og heller spise maks 2 frukt om dagen. 

Kutt ut sukker definitivt-  og nei det er ikke ekstremt. Kutt ut godis, potetgull og alt sånt.

Om du skal spise potet så spis kokt potet, ikke pomfri, spis sunn mat rett og slett, det er ikke så forbanna vanskelig. Det er veldig veldig mye normal sunn og god mat som du kan spise! 

Anonymkode: b77f3...4a1

Maks 2 frukt om dagen? Jeg spiser bøttevis hver dag, gjort i mange år. Men jeg blander det aldri med annen mat, og spiser det alltid først på dagen slik at det får fordøye i fred (faktisk viktig).

Anonymkode: a9117...645

AnonymBruker
Skrevet

Se noen YouTube-videoer om fasting😊👍

Anonymkode: 66860...3fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler Instagram-kontoen til Marit Kolby!😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha banan på skiven til morningsmat  og spise to tomater.Ha banan på skive til kvelds med mer mat i tilegg.Ha bla en appelsin og noe gulrot til lunch(mener med annen mat også) .Ha bla løk og erter til middag,kokt.Har du koker med varmeelement er det bare å ta i vann,den varmer veldig raskt,så helle det kokende vannet i en liten gryte hvor frosne erter ligger,de tines fort.Frosne erter er billigere og bedre enn de hermetiserte(spør etter billig variant).Løken kan deles i relativt små biter.Del poteten i noen biter og stikk hull på hver bit to ganger med gaffel.Potetbitene og løkbitene legges i en boks med lokk,ha litt vann i og putt i mikrobølgeovn .Slå på ovnen og trykk på hurtigtiningsknappen( vet ikke om du har lik ovn)På min på 750, og så start.Du kan søke på Internett om hvordan potet kokes.Det er samme program som for løk.Til kvelds kan du også ha en halv paprika ,litt hvitløk med mer mat i tilegg.Maten jeg nevnte kommer høyt på næringsinnholds verdi.Potetene og løken er ferdig på noe over 4 minutter.Fordel og som sagt dele opp poteten,går fortere.

Anonymkode: c7e0d...12f

• 3 uker senere...
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 21.6.2022 den 8.03):

Pseudovitenskap. Faste har ingen effekt ut over det man oppnår med enhver form for kaloribegrensning.

Babbelet om autofagi har ingen rot i virkeligheten.

Endret av jabx
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.6.2022 den 21.04):

Du kan ha banan på skiven til morningsmat  og spise to tomater.Ha banan på skive til kvelds med mer mat i tilegg.Ha bla en appelsin og noe gulrot til lunch(mener med annen mat også) .Ha bla løk og erter til middag,kokt.Har du koker med varmeelement er det bare å ta i vann,den varmer veldig raskt,så helle det kokende vannet i en liten gryte hvor frosne erter ligger,de tines fort.Frosne erter er billigere og bedre enn de hermetiserte(spør etter billig variant).Løken kan deles i relativt små biter.Del poteten i noen biter og stikk hull på hver bit to ganger med gaffel.Potetbitene og løkbitene legges i en boks med lokk,ha litt vann i og putt i mikrobølgeovn .Slå på ovnen og trykk på hurtigtiningsknappen( vet ikke om du har lik ovn)På min på 750, og så start.Du kan søke på Internett om hvordan potet kokes.Det er samme program som for løk.Til kvelds kan du også ha en halv paprika ,litt hvitløk med mer mat i tilegg.Maten jeg nevnte kommer høyt på næringsinnholds verdi.Potetene og løken er ferdig på noe over 4 minutter.Fordel og som sagt dele opp poteten,går fortere.

Rareste jeg har lest. Ga ingen mening. 

Anonymkode: ee633...e29

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.7.2022 den 11.41):

Rareste jeg har lest. Ga ingen mening. 

Anonymkode: ee633...e29

Når jeg skriver mat med blant annet mener jeg til middag mer for eksempel fisk eller kjøtt eller vegansk erstatning for kjøtt.Mener ikke bare til middag for eksempel potet,løk,erter.Til lunch kan en også ta med casew nøtter.Til  kvelds og morning har jeg to tykke brødskiver.Ca 1/4 av et brød på 750 gram.Har oftest banan på,har de ikke bra nok banan bruker jeg Kiwi delt opp i skiver med skinn på.Tar en brød bit med munnen og så en del av en Kiwi skive og tygger det sammen.Jeg koker potet og løk sammen.Med boks med lokk .Ta litt vann i bunnen,det er lurt å bruke samme boks ,for den krymper noe.Ikke bruke samme boks til å transportere mat,da lokket ikke etterhvert vil sitte så godt på .

• 1 måned senere...
Skrevet
20 minutter siden, jabx said:

Fasting ser ikke ut til å være nevnt med et eneste ord på den siden. Hvorfor linker du til den?

Autofagi skjer helt uten fasting.

Javel, så kall det kalorirestriksjon da. Det er jo det det er, rent teknisk sett.

Og jo, det har -selvsagt-  en rekke effekter ut over å begrense kaloriinntaket. Du tror vel ikke virkelig at det har samme effekt på kroppen å spise samme antall kalorier fordelt på 12 eller 2 måltider, eller at det er helt likegyldig om du faster tre timer eller en hel dag?

Jeg vet ikke engang hvor jeg skal begynne. Men du kan starte med å lese om f.eks insulin, og ikke bare gjenta et talepunkt fra en treningsguru som har fasting som kjepphest.

Anonymkode: 72105...001

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...