umAxa Skrevet 20. juni 2022 #21 Del Skrevet 20. juni 2022 4 minutter siden, Carrot said: tja det kommer ann på situasjonen, som for eksempel hvor du tar bussen fra.. De fleste (typ ruter, vy osv) viser ruten på appen så du kan fint sjekke selv, samtidig viser de ruten på skjerm - sjåføren skal kjenne veien og få deg trygt frem men ikke nødvendigvsis kommunisere med deg - det er lenge siden vi hadde "en buss sjåfør, en buss sjåfør er en mann med godt humør" fordi nordmenn i dag ikke ønsker seg en dårlig betalt og belastet jobb som det, så vil vi ha kollektivt må vi ha inn folk utenfra for å kjøre.. Det er ris til egen bak, så ja - jeg vil fortsatt mene at du (og jeg og alle andre) tildels er en del av problemet, spørsmålet er hvordan vi kan bli en del av løsningen siden TS for eksempel tydeligvis fokuserer mer på at hun led enn noe annet.. Ja som forbruker kan jeg bli flinkere med å forstå systemet med å sjekke egne ruter og apper. Ja jeg kan reise til London, Paris, Tokyo og lære meg språket, appen og billettsystemet der også. Men jeg ville hevet et øyenbryn hvis jeg var flytende muntlig i fransk på ferie i Frankrike, og måtte spørre noen i selve systemet om hjelp, og de sa at de ikke kunne fransk 🤷♂️ En ting er å gi god service, som alle i kundebehandlings-posisjon burde ha hatt som et grunnleggende del av yrkets-kravet. Inkludert å kunne snakke samme språk både forståelig og allmennfaglig. Joda i 2022 er sjåføren et anonym ansikt som skal frakte deg først. Kundeservice ringer man hvis man skal ha noe mer utover det. Derimot er prest, en som lever av å formidle muntlig budskap, som tross alt måles etter hvor mye han kan spre sitt ord til forsamlingen... Er ikke så hakkende gale å si at en grei norsk muntlig karakter kunne vært kjekt, eller? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #22 Del Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke en Karen og heller ikke rasistisk. Når man virkelig må legge godviljen til for å forstå hva presten sier, så blir det litt slitsomt å sitte å gjette på hva han sier en hel preken. Ts Anonymkode: cc94c...d81 Det er jo ikke noe interessant som blir sagt uansett. Anonymkode: d1fb5...60a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #23 Del Skrevet 20. juni 2022 Altså, det er nok av rare dialekter her i landet som det er vanskelig å forstå, så at man ikke egentlig skjønner hva presten sier har jeg opplevd flere ganger selv med helnorsk prest 😆 Dette var en filleting å henge seg opp i syntes jeg. Vi nordmenn med vårt lille språk og mange dialekter må være litt rause med andre! Anonymkode: 30299...13a 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 20. juni 2022 #24 Del Skrevet 20. juni 2022 umAxa skrev (1 time siden): Er ikke så hakkende gale å si at en grei norsk muntlig karakter kunne vært kjekt, eller? Neida jeg er ikke uenig med deg - men jeg tror at innstilling spiller en rolle og TS virker ikke ha en positiv innstilling. Jeg vil tro de fleste brudepar har gjort seg en vurdering så hvorfor skal TS som gjeste mene noe om dette hvis det er OK for dem? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #25 Del Skrevet 20. juni 2022 Ullvott skrev (2 timer siden): Jeg har selv nylig vært i bryllup der presten var utenlandsk. I mitt tilfelle var presten islandsk, og islendinger lærer dansk på skolen, noe som ikke akkurat gjør dem noen stor tjeneste her i Norge. Aksenten gjorde det litt mer konsentasjonskrevende å følge med, men man skal være bra vrangvillig og trangsynt for å lage noe problem ut av det. For noen år siden leste jeg at de fleste av de utenlandske prestene i den norske kirke er islanske og tyske. For øvrig er det prestemangel i den norske kirke, med svært få søkere til stillingene. Dette gjelder ikke bare i de mest grisgrendte strøk. Uten de utenlandske prestene ville mange norske menigheter vært uten sokneprest. Da ville ikke brudeparene kunne gifte seg i kirken i det hele tatt. (At det finnes borgerlige, humanistiske og andre alternativer er en annen diskusjon.) Presten vår er også fra Island. Enten er det samme prest eller så må de da begynne å gå tom for prester der. Er jo ikke så mange folk og kirker der 😄 Anonymkode: 817d5...fcc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #26 Del Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ts her. Jeg forstår at dere mener dette var en bagatell å henge seg opp i, men siden ingen av dere var i kirken og hørte presten snakke, er det umulig for dere å forstå hvordan jeg opplevde det. Anonymkode: cc94c...d81 Jeg synes ikke det er en bagatell. Alle skal forstå hva som formidles, og synes å kunne uttale navn riktig er et absolutt minimum. Vet det siste der også har forekommet ved flere anledninger, med personer som innehar og behersker morsmålet, men det anser jeg som slendrian. Det er noe med å gå gjennom/øve seg på tekst, og ikke minst tilnærmet korrekt uttale av navn, man bør og kan og skal forvente seg. Det er ikke veldig vanskelig med en liten innsats. Anonymkode: d4ac1...7a8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #27 Del Skrevet 20. juni 2022 Tungetale Anonymkode: 49832...b9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #28 Del Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Tungetale Anonymkode: 49832...b9b 😂 Anonymkode: d4ac1...7a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #29 Del Skrevet 20. juni 2022 Flere av de eldste i familien fikk ikke med seg hva presten snakket om, pga den sterke aksenten og mye grammatisk feil. Hadde aldri valgt en prest med så dårlige norskkunnskaper hvis det var jeg som skulle bruke kirken til feks begravelse. Ts Anonymkode: cc94c...d81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #30 Del Skrevet 20. juni 2022 Han burde i det minste lært seg å uttale navnene på brudeparet. Jeg har nettopp vært i bryllup i England og der ble navnet til den norske bruden uttalt på norsk. Anonymkode: 12afa...b56 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LillEve Skrevet 20. juni 2022 #31 Del Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ts her. Jeg forstår at dere mener dette var en bagatell å henge seg opp i, men siden ingen av dere var i kirken og hørte presten snakke, er det umulig for dere å forstå hvordan jeg opplevde det. Anonymkode: cc94c...d81 Så hva vil du egentlig med innlegget, dersom du ikke vil ha meninger på det du opplevde? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yoshi Skrevet 20. juni 2022 #32 Del Skrevet 20. juni 2022 (endret) Positivt overrasket. Synes DnK er elendig på å ansette utenlendinger. Hadde blitt glad om jeg møtte på en utenlandsk prest. Har selv kun møtt på én og han fikk aldri fast jobb så han endte opp med å bli lærer istedet etter å ha reist fra det ene vikariat til det andre i årevis. Han snakket forøvrig bra norsk. I den katolske kirken har jeg derimot møtt mange flere, både med og uten aksent. Endret 20. juni 2022 av Yoshi 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #33 Del Skrevet 20. juni 2022 9 hours ago, LillEve said: Det er allerede mangel på prester, så skal vi virkelig skyve til side en prest som kanskje er en ekstremt dyktig samtalepartner, er god i sjelesorg, er flink på å formidle, jobber hardt for eldre og konfirmanter, trår til for rusmisbrukere og syke, bare fordi h*n ikke har rukket å få perfekt norsk? 9 hours ago, Ullvott said: For øvrig er det prestemangel i den norske kirke, med svært få søkere til stillingene. Dette gjelder ikke bare i de mest grisgrendte strøk. Uten de utenlandske prestene ville mange norske menigheter vært uten sokneprest. Da ville ikke brudeparene kunne gifte seg i kirken i det hele tatt. (At det finnes borgerlige, humanistiske og andre alternativer er en annen diskusjon.) 8 hours ago, AnonymBruker said: Det er stor prestemangel, dessverre... Anonymkode: 9f2b6...ed8 Dette! Det har ikke vært en eneste søker til stillingen som sogneprest her, og den har vært utlyst flere ganger.. Jeg er enig i at det ikke er ideelt med en prest som snakker gebrokkent, men alternativet er at man ikke får avholdt begravelser, bryllup, gudstjenester etc.. Anonymkode: e3f38...576 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 21. juni 2022 #34 Del Skrevet 21. juni 2022 19 hours ago, AnonymBruker said: Det er faktisk enkelte yrker der det burde vært mye strengere krav til språkkunnskaper, spesielt i helse og omsorgssektoren, skole, barnehage og enkelte ingeniørstillinger. Pasienter og eldre burde slippe å forholde seg til personale som ikke kan norsk eller i beste fall snakker kebab-norsk, det er veldig lett for at det blir misforståelser og konsekvensene kan bli alvorlige. Anonymkode: 0a552...295 Ideelt sett burde det det ja, men nå er Norge dessverre så utrolig avhengige av utenlandsk arbeidskraft at vi har lite å stille opp med i disse kravene våre. Folk vil jobbe, ikke lære språk. Still for strenge krav så stikker de. Å lære god norsk uttale tar jo veldig lang tid! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #35 Del Skrevet 21. juni 2022 Kjedelig situasjon for alle parter i grunn. Men, jeg giftet meg forrige uke. Den veldig norske mannen som viet oss klarte ikke å uttale det veldig norske navnet til min mann 😛 Så ja. Man gjør så godt man kan. Kanskje denne presten er en skikkelig bra prest, og øver på språket så mye han bare kan. Kanskje han via sin stilling har gjort noe veldig betydningsfullt for brudeparet? Anonymkode: e54c3...6c2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå