Gå til innhold

Fosterhjem. Har barnevernet fulgt opp avtalene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Med erfaring som fosterhjem og erfaring med at barnevernet svikter betraktelig så undrer jeg meg over om det er slik virkeligheten er innen dette feltet, eller om det bare er vi som har vært max uheldige. 

Jeg er ute etter å få innsyn i det om dere andre som har fosterbarn har erfaring med at barnevernet følger opp det de sier at de skal gjøre. Blant annet slik som å involvere PPT, påse at barna får den riktige hjelpen i forbindelse med skole, Psykolog til å ta tak i traumer, veiledning, frikjøp av en voksen, en utgiftsdekning som faktisk dekker utgiftene som følger med barna, at saksbehandler selv følger opp det hen sier at hen skal gjøre. 

Her oppleves det som om barnevernet overhode ikke er en offentlig instans som er seriøs og som har barnet beste på første prioritet. Vi har opplevd det å bli totalt oversett, at vårt rop om at barnet trenger hjelp blir tilsidesatt for filleting istedet.

Altså, jeg skjønner at en saksbehandler må dele seg på flere saker. Men når saksbehandler er opptatt med en annen sak så må jo også de andre rulle videre, noen bør jo steppe inn for saksbehandler når det trengs. 

Det føles ut som om barnevernet klemmer ut hver bloddråpe vi har i kroppen. Og når det faktisk er blitt tatt ut den siste dråpen, da, ja først da begynner de å prate om å finne ordninger. Det blir jo som å spille russisk rullett med disse ungene. Det er jo barna som taper på dette. 

De ressurser en forventer at skal bli brukt på barnet er totalt fraværende, og skriker en lenge nok så begynner de å vurdere om det faktisk bør settes inn tiltak. 

Vi er der at hadde vi vært klar over at barnevernet fungerer så dårlig og at de faktisk ikke ivaretar barna så hadde vi holdt oss laaangt unna. Det er slik vi ser det nå i ettertid rett og slett logisk at ikke flere melder seg opp til å kunne bidra med å ta vare på de barna vi har her i landet når barnevernet fungerer slik de gjør.

Vi kommer ikke til å gjenta dette, og dette har vi ikke kommet frem til pga utfordringene til barna, men pga barnevernet. 

Men så tenker jeg, er det slik all over? Eller er det saksbehandler her som er helt på jordet?

Vi vet at det ikke er vi som er urimelige og urealistiske da vi har fått tilbakemelding på dette fra andre hold. Vi ble faktisk så usikre at vi måtte gå inn i oss selv for å utelukke at det var vi som hadde missforstått hvordan det skal være. 

Alle innen tjenesten prater om pridekurset, det er så givende.

Men det nytter ikke å sitte på kurs å drøfte dette med andre ukjente mennesker som har åpnet hjemmet og hjertet for fosterbarn, det er jo et kurs som er under regi av barnevernet. Nesten alle føler nok de har munnkorg fordi at de hovererer over en. 

Jeg føler meg så fantastisk dum som rett og slett trodde på det at barnevernet var en seriøs etat som fulgte strofen om det å; Tenke på barnet beste. Det er så provoserende latterlig at de sier det. Vår erfaring er at det er siste prioritet og at det som ble prioritert var bare akkurat det å ha barna ut av hjemmet for å kunne fylle ut sjekkboksen til saksbehandler Mens vi derimot har snudd opp ned på alt, ALT for å få dette til. 

Skal man være fosterhjem så må man nesten være stinnrik for å kunne selv påse at barna får alt de trenger, dekke alt som følger med av vanlige utgifter og ekstra utgifter, hjemmeværende for å ha tiden til å følge opp både familien og hjemmet. For det er et pengesluk på toppen av at det er 24 timers jobb. Satsene har nok ikke økt de siste 20 årene, de har iallefall ikke økt i takt med samfunnet. 

Hva er dere andres erfaring rundt dette?

Følges det dere melder fra om til saksbehandler og tilsynsfører opp? Blir barnet psykiske og fysiske helse også prioritert av saksbehandler, settes tiltak i gang? 

Det er så vanskelig å klage til barnevernet når en bare får tilbake en høflig strofe som at ; Det oppleves så synd ut at vi føler at vi ikke blir hørt. Og så blir det bare med det.

Det blir like effektivt som å stange hodet i veggen. 

Disse barna er også en del av fremtiden vår, og hvordan er det det offentlige behandler dem. Tragisk! 

Anonymkode: def72...c3d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dytt

Anonymkode: af2cf...f62

AnonymBruker
Skrevet

behandler barnet på lik linje som mitt andre barn.

Forventer ikke at barnevernet skal hjelpe til så mye med det praktiske

Anonymkode: c0e4f...39c

AnonymBruker
Skrevet

Velkommen til det vanlige foreldre står i med barn som trenger litt ekstra. Det er systemsvikt i alt fra PPT, BUP, skole og i ditt eksempel; barnevern.

Ingen virker som de egentlig vet hva de gjør, og ingen følger opp det de skal gjøre.

Anonymkode: fb9d4...cdb

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har samme erfaring som deg. Jeg mener at ansatte i barnevernet burde hatt en annen og lengre utdanning enn tre år. Mange saksbehandlere er rett og slett ikke erfarne og kompetente til å behandle og følge opp de alvorlige sakene som er i barnevernet. 

Anonymkode: 12ab7...5f7

Skrevet

Eg trur det gjeld mangen. Ikj alle. Høyrt fleire historier. Du er uheldig med barnevernet og saksbehandler. Eg blir forbanna når eg høyrer slike historier. Her gjer de ei STOR samfunnsoppgave og så blir de behandla på denne måten😡 Dei burde rulle ut den røde løperen for familier som dere. 280 barn venter på ein heim. det er krise. Mangen av desse bur i beredskapsheimar som kostar kommunen 85 000 i mnd. Dei burde heller støtte opp om fosterheimane med meir frikjøp, avlastning, veiledning og allikevel vert det billigare. Mykje betre for barnet og, i beredskapsheim er dei i ein ventesituasjon og det er vanskelegare for barnet å nyttiggjøre seg omsorgen. Barnevernet MÅ høyre på dykk som er nær barnet i kvardagen. Ein sprekk er dramatisk for eit barn. Tek av meg hatten for deg og dine👏

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har veldig god erfaring. Har erfart at barnevernet er kjapt ute med å få igang de tiltak eller den hjelpen så trengs.

Anonymkode: b282a...40d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har to fosterbarn. Med eldste, er det nabokommunen som har ansvar,  yngste - vår hjemmekommune.  Det er et hav av forskjell! Utgiftene blir dekt ganske likt begge steder og er helt kurant. Men oppfølgingen av det ene barnet er mildt sagt mangelfull fra den ene kommunen. 

Anonymkode: d63e9...86e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...