Gå til innhold

Jeg ønsker meg en toyota RAV 4. Er det en veldig kostbar bil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan da, null kjøreglede? 

Støy ? 

TS 

Anonymkode: b3d72...7d4

Litt vanskelig å svare konkret på, men jeg gikk fra en sportsbil til en Rav så det føltes jo som å kjøre en traktor i sammenligning. Føltes som man hadde null kontakt med veien, på en måte. Bytter man fra suv til suv har det sikkert ingen betydning.

Anonymkode: 1b5b3...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Drittkommentar. Mye mening og ingen argument. 

Anonymkode: 85b7f...99c

Vel, de to siste generasjonene er drittbiler. Girkasse er lunefull, det har vært en del problemer med sikringer og releer vs. fukt, de er litt for lite krefter til såpass mye vekt og det betyr mye giring. Drivverket jobber derfor veldig mye, ergo unødvendig høyt forbruk. 

Det rent praktiske med bilen er for så vidt greit, men CRV gjør det bedre og jeg er også mer villig på Mitsubishis alternativ. 

Uansett er det to andre jeg velger før denne, Mazda CX5 eller Kia Sportage. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Litt vanskelig å svare konkret på, men jeg gikk fra en sportsbil til en Rav så det føltes jo som å kjøre en traktor i sammenligning. Føltes som man hadde null kontakt med veien, på en måte. Bytter man fra suv til suv har det sikkert ingen betydning.

Helt enig med deg her; Toyota sine CVT girkasser er og har alltid vært drepen, understellet er i beste fall kompetent, i verste fall 20 år bak bedre, tilsvarende biler som Mazda CX5. Sistnevnte er bedre enn Toyotaen på nesten alle måter og det er et mysterie for meg hvorfor folk fortsetter å kjøpe RAV4.

Anonymkode: 85b7f...99c

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har 2 svoger med RAV.  Ene hadde den til girhavari. Den andre har kostet på sin bil i 10 år ca 120000 kroner. Dårleg bil å kjøre og elendige seter.   Jeg har hatt ett annet japansk merke nesten uten feil. 

Anonymkode: 16175...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fra det du forteller så virker det som RAV 4 er litt dyrere enn det du har lyst til å bruke på bil. Hva med en Prius? Er en rimeligere bil med et mye lavere forbruk av drivstoff.

https://www.finn.no/car/used/search.html?mileage_to=70000&model=1.813.6749&model=1.813.2000426&sort=PRICE_ASC&year_from=2017

Anonymkode: 1290e...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knoot skrev (5 timer siden):

Du kan jo spør om du får lov til å ta den på en undersøkelse. NAF har gjerne mobile teststasjoner som går gjennom bilen for sjekk av slitedeler osv. Eventuelt kan du be han fremvise dokumenter på sist gjennomførte EU-kontroll.  Siden du må betale sjekk selv på kontroll er det greit å kanskje bestemme deg for 1-3 biler som står igjen som du kommer til å velge mellom. Men igjen, dokumentasjon på gjennomført EU kontroll skal som regel holde. 

Bruk gjerne NAF sin sjekkliste før du kjøper bil; https://nye.naf.no/kjop-og-salg/kjope-bruktbil/kort-og-godt-om-kjop-av-bil

Siden det er faren som har eid bilen er den nok kjørt pent. Mantraet om at man bør være litt mer forsiktig når det gjelder kjøp av biler fra yngre gjelder fremdeles selv om man ikke skal skjære alle unge over en kam. 

Legger til at gjennom forhandler kan du spør om innbytte av den gamle bilen, dessuten har du noe som heter bruktbilgaranti som gir deg klagerett på 5 år dersom det oppstår feil eller mangler på bilen som burde vært oppdaget før de solgte bilen. Du har mer rettigheter gjennom forhandler, men samtidig er prisene også høyere, hvor mye høyere kommer an på forskjellige ting. Du signerer jo også kontrakt mellom deg og selger i privat men jeg mener å huske at dine rettigheter er ikke like sterk som gjennom forhandler. 

Takk for svar og gode tips!! :) 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, ser det

Litt dumt spørsmål kanskje, men er det mer usikkert å kjøpe privat enn fra forhandler? Fant en , er en sønn som selger bilen til sin gamle far, ganske ny RAV4, dyr da, men lite kjørt . Han skrev til meg at faren var gammel og derfor hadde kjørt lite. 

TS

Hvis du oppsøker en Toyota forhandler kan de sjekke ut registreringsnr på bilen og sjekke om den har fulgt alle servicer som en ekstra sikring hvis du ønsker å kjøpe privat. Det viktigste å sjekke på en Toyota er at den ikke har rust. Japanske biler er veldig driftssikre og gode biler, men er utsatt for rust så kjøp en rustfri og ta en understellsbehandling for forebygging så har du bil i mange år. 

Anonymkode: 36b3d...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville heller satset på en stasjonsvogn med god plass, enn en Rav 4 hvis bilen skal brukes til bilferie. Vi reiste landet rundt med 3 personer i en Rav, aldri mer.

Anonymkode: 41653...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har 2 svoger med RAV.  Ene hadde den til girhavari. Den andre har kostet på sin bil i 10 år ca 120000 kroner. Dårleg bil å kjøre og elendige seter.   Jeg har hatt ett annet japansk merke nesten uten feil. 

Anonymkode: 16175...2e2

hvilket merke?

Anonymkode: 5979c...80b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ville heller satset på en stasjonsvogn med god plass, enn en Rav 4 hvis bilen skal brukes til bilferie. Vi reiste landet rundt med 3 personer i en Rav, aldri mer.

Anonymkode: 41653...1d0

fordi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Det beste er ofte å titte innom hos merkeforhandlere og forhøre seg om bruktbiler.   Da kan du få gode kjøp. Det er også mange som bytter inn nyere, gode fossilbiler for å kjøpe nye elbiler, så det er mange gode. Diesel er visstnok mest populært for tiden, av en eller annen grunn.  Jeg har en 8 år gammel dieselbil som aldri har hatt noe problem, Peugeot 5008 med 7 seter. De to bakerste er nedfelt i bagasjerommet, og ikke brukt.  Den er helt perfekt til både turer og handleturer.  

Endret av Adobyen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.6.2022 den 12.16):

RAV4 er en god bil hvis man vil ha en SUV. Fordeler: god på vinterføre/offroad. Driftssikker. Koster ikke allverden å vedlikeholde. Ulemper: Høyt drivstofforbruk. Ligger dårlig på veien. Null kjøreglede.

Finnes ikke enig med deg i det heletatt 

Anonymkode: 1fcec...c15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Finnes ikke enig med deg i det heletatt 

På alle punkter, eller var det noe spesielt du tenkte på? :tongue:

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hei jeg har hatt mange biler igjennom årene, stort sett eldre typer. 

RAV 4 er den som jeg absolutt har vært fornøyd med iht driftsikkerhet og reparasjons kostnader. Bor på landet med kronglete veier. Og tidligere har jeg byttet ofte både foringer og bremser. Ca en gang i året. Min første rav 4 har vært i min  eie i 5 år og ikke hatt behov for å skifte noe av dette. Hatt et par små ubetydelige feil på kontroll. Og bilen har gått 500.000.  Den fikk oljelekkasje nå, så nå har den gjort sitt tenker jeg. Så har akkurat kjøpt meg en ny mindre drivstoff gjerrig bil. Pga sjukt mye kjøring. 

Har forøvrig en rav 4 til som vi skal beholde. Og som også snart har gått 500.000. Tipp topp stand. 

Diesel bilene kan bruke ca 0,8 pr mil. Men de kan også ha dyse problemer. Så anbefaler gjerne å kjøpe diesel bil etter 2007. Da det kan være litt trøbbel med diesel dyser. Og det er veldig kostbar reprasjon. 

Tenkte egentlig jeg skulle kjøpe ny rav4, så har fulgt med prisene siden januar i år. Og nå får du biler til ca 100.000 som kostet 240.000 i januar, så prisene har stupt. Muligens pga drivstoff forbruk. 

Men du kommer garantert ikke til å angre deg på å ha en rav 4, om du har lite kjøring i hverdagen. Bedre og mer pålitelig bil, skal du vel lete lenge etter. 

Tips :se etter en med få eiere, da er som regel bilen ganske bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

På alle punkter, eller var det noe spesielt du tenkte på? :tongue:

Alt. Dårlig kjøre egenskaper, lo jeg godt av. Har vel aldri hatt noen mer stabil bil på veien. På 5 år har jeg bla hatt to små slipp på glatt vei. Driftsikker med nesten 0 feil på bilen i 5år. Og min er gammel og har gått langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde med 3 barn og et barnebarn med min på tur. Vi fikk plass til både vogn og bagasje  baki bilen. Har du takboks, kan du ha evnt sengetøy ol litt lettere ting i den på tur. Hadde fortsatt plass til overs i bagasjen, når alt var på plass.  Fikk også plass til 4 gigantiske kofferter baki, når jeg hentet noen på flyplass. (største koffertene jeg har sett) 

Har reist mye på tur med to barn og to voksne og ikke hatt det trangt i bilen. Ene ungen klaget på litt dårlig benplass, når ungen ble 180 høy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hei jeg har hatt mange biler igjennom årene, stort sett eldre typer. 

RAV 4 er den som jeg absolutt har vært fornøyd med iht driftsikkerhet og reparasjons kostnader. Bor på landet med kronglete veier. Og tidligere har jeg byttet ofte både foringer og bremser. Ca en gang i året. Min første rav 4 har vært i min  eie i 5 år og ikke hatt behov for å skifte noe av dette. Hatt et par små ubetydelige feil på kontroll. Og bilen har gått 500.000.  Den fikk oljelekkasje nå, så nå har den gjort sitt tenker jeg. Så har akkurat kjøpt meg en ny mindre drivstoff gjerrig bil. Pga sjukt mye kjøring. 

Har forøvrig en rav 4 til som vi skal beholde. Og som også snart har gått 500.000. Tipp topp stand. 

Diesel bilene kan bruke ca 0,8 pr mil. Men de kan også ha dyse problemer. Så anbefaler gjerne å kjøpe diesel bil etter 2007. Da det kan være litt trøbbel med diesel dyser. Og det er veldig kostbar reprasjon. 

Tenkte egentlig jeg skulle kjøpe ny rav4, så har fulgt med prisene siden januar i år. Og nå får du biler til ca 100.000 som kostet 240.000 i januar, så prisene har stupt. Muligens pga drivstoff forbruk. 

Men du kommer garantert ikke til å angre deg på å ha en rav 4, om du har lite kjøring i hverdagen. Bedre og mer pålitelig bil, skal du vel lete lenge etter. 

Tips :se etter en med få eiere, da er som regel bilen ganske bra. 

Obs er det hybrid bilen du spør etter? Den har jeg ikke mye erfaring med, annet enn å sitte på med en iht leiebil. Virket helt grei. Men hører noen sier det ikke lønner seg iht forbruk, siden bilen blir tung og bruker veldig mye pga batteriet. Så tenker at du muligens ikke tjener så mye på kjøringen iht å kjøpe en 2010 /1012 modell diesel. Obs sport utgavene bruker vel litt mindre også. Og 2.2 l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Alt. Dårlig kjøre egenskaper, lo jeg godt av. Har vel aldri hatt noen mer stabil bil på veien. På 5 år har jeg bla hatt to små slipp på glatt vei. Driftsikker med nesten 0 feil på bilen i 5år. Og min er gammel og har gått langt. 

Jeg skrev jo at den var driftssikker, så jeg vet ikke hva det er du tror du har lest. Dårlig kjøreegenskaper har jeg heller ikke nevnt med et et ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Obs er det hybrid bilen du spør etter? Den har jeg ikke mye erfaring med, annet enn å sitte på med en iht leiebil. Virket helt grei. Men hører noen sier det ikke lønner seg iht forbruk, siden bilen blir tung og bruker veldig mye pga batteriet. Så tenker at du muligens ikke tjener så mye på kjøringen iht å kjøpe en 2010 /1012 modell diesel. Obs sport utgavene bruker vel litt mindre også. Og 2.2 l

Kjøper du den nye plug-in hybrid, så er det ikke mye forbruk ifht. de gamle hybridmodellene. Bruker nesten ikke bensin i hele tatt.  Helt fantastiske å kjøre, alle skryter. Men ok, de er dyre. Men de begynner å komme litt som nyere bruktbiler nå

Anonymkode: ec62c...e8c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

hvorfor ikke mitsubitshi outlander/eclipse når du først skal ha SUV?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...