AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #1 Del Skrevet 20. juni 2022 Bruk: Bilferie om sommer Handle /butikken, småturer ellers i året, helgeturer , kjøre barn på trening etc Dividerer på økonomi. Vil det lønne seg å låne tantes gamle bil på ferietur, og ikke ha bil? Ser at en toyota RAV 4 koster en halv mill. Om jeg og samboer deler, blir det 250 pr pers. Det er mye penger. Må ta lån. Renta stiger. Vår egen bil er snart klar for skaphaugen, den er ikke aktuell for noen ferietur. Hva ville dere gjort? Er litt redd for å legge ut på bilferie med en liten gammel bil..., vi har små barn og Anonymkode: b3d72...7d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #2 Del Skrevet 20. juni 2022 Den koster helt klart, men det er mange som har av den nyeste utgaven. Er også mange som går som taxi, så noen dårlig bil kan det ikke være. Anonymkode: b1b2f...c38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #3 Del Skrevet 20. juni 2022 Hvorfor må du ha ny? Du får en god brukt til 250. Anonymkode: d22fb...77e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knoot Skrevet 20. juni 2022 #4 Del Skrevet 20. juni 2022 Litt eldre Toyota er ikke å kimse av det heller. De er driftssikre biler. Finnes mange RAV4 av forskjellige typer på Finn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #5 Del Skrevet 20. juni 2022 Vi har en 2019modell på leasingavtale. Mye galt med vår bil. Batteriet er så godt som flatt, gummipakningen på takluken er så godt som morknet, og den registrerer ikke når man fyller drivstoff før det går lang tid. Glad den skal byttes høsten 23. Anonymkode: c5514...262 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #6 Del Skrevet 20. juni 2022 Toyota er vanligvis en svært slitesterk bil. De er ikke så billige som de en gang var, men dere kan jo sjekke brukt? https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=262785624 Denne er fortsatt dyr, men koster under 400 000 og har gått under 24 000 kilometer! Evt finnes det mange billigere også. Sjekk finn.no. Anonymkode: 8d79b...f6e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #7 Del Skrevet 20. juni 2022 RAV4 er en god bil hvis man vil ha en SUV. Fordeler: god på vinterføre/offroad. Driftssikker. Koster ikke allverden å vedlikeholde. Ulemper: Høyt drivstofforbruk. Ligger dårlig på veien. Null kjøreglede. Anonymkode: 1b5b3...6b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #8 Del Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dividerer på økonomi. Anonymkode: b3d72...7d4 Hva? 🤪 Er det du spør etter om det lønner seg å kjøpe en bil kun for å dra på sommerferie? Anonymkode: 85b7f...99c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #9 Del Skrevet 20. juni 2022 Hvor mye vil dere kjøre i løpet av et år? når du så regner på verditapet av bilen, forsikring, renter på lånet, diesel, dekk osv så kan du regne ut hva bilen vil koste dere pr km. Er det da verdt det? Anonymkode: 03987...30f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loke37 Skrevet 20. juni 2022 #10 Del Skrevet 20. juni 2022 Toyota er generelt kjent for driftssikre biler en kan ha lenge, de holder seg derfor godt i pris. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knoot Skrevet 20. juni 2022 #11 Del Skrevet 20. juni 2022 Nybiler faller med omtrent 20% i verdi etter det første året. En nybil til 500 000 kroner faller omtrent 100 000 kroner i verdi det første året. 500 000 kr * (100-20)/100 = 400 000 kr etter 1 år. Det er jo da rimeligere å kjøpe seg bruktbil på Finn. Utvalget av brukte RAV4 er jo ganske bra også da. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #12 Del Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): RAV4 er en god bil hvis man vil ha en SUV. Fordeler: god på vinterføre/offroad. Driftssikker. Koster ikke allverden å vedlikeholde. Ulemper: Høyt drivstofforbruk. Ligger dårlig på veien. Null kjøreglede. Anonymkode: 1b5b3...6b7 Hvordan da, null kjøreglede? Støy ? TS Anonymkode: b3d72...7d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #13 Del Skrevet 21. juni 2022 Knoot skrev (16 timer siden): Nybiler faller med omtrent 20% i verdi etter det første året. En nybil til 500 000 kroner faller omtrent 100 000 kroner i verdi det første året. 500 000 kr * (100-20)/100 = 400 000 kr etter 1 år. Det er jo da rimeligere å kjøpe seg bruktbil på Finn. Utvalget av brukte RAV4 er jo ganske bra også da. Ja, ser det Litt dumt spørsmål kanskje, men er det mer usikkert å kjøpe privat enn fra forhandler? Fant en , er en sønn som selger bilen til sin gamle far, ganske ny RAV4, dyr da, men lite kjørt . Han skrev til meg at faren var gammel og derfor hadde kjørt lite. TS Anonymkode: b3d72...7d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #14 Del Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hva? 🤪 Er det du spør etter om det lønner seg å kjøpe en bil kun for å dra på sommerferie? Anonymkode: 85b7f...99c Ha ha, ja , litt sånn Men den bilen vi har nå er helt nedslitt, ser ræva ut, men den kjører jo fortsatt. Føler meg litt sånn loppemarkeddame når jeg kommer med den, og sammenlignet med naboene sine skiller den seg ut, den ser sliten ut. Jeg vil gjerne føle meg litt freshere og, det er litt det. Samtidig vil jeg ikke være idiot. Det er bare en bil. Jeg vil bruke inntekten min fornuftig. Investere i noe som står seg i verdi . Renta stiger, bør prioritere å betale ned anna gjeld raskere. Anonymkode: b3d72...7d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fiolinfiken Skrevet 21. juni 2022 #15 Del Skrevet 21. juni 2022 Min mor har leaset rav4 i alle år (ny hvert 4 år). Hun er veldig fornøyd, alt av eventuelle rep eller feil blir jo dekket av Toyota. Toyota er kjent for å være slitesterk og bra bil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #16 Del Skrevet 21. juni 2022 Har hatt rav i alle år, men den nyeste utgaven liker jeg ikke. Kun utseendet som er bra Anonymkode: ccc9f...4b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knoot Skrevet 21. juni 2022 #17 Del Skrevet 21. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, ser det Litt dumt spørsmål kanskje, men er det mer usikkert å kjøpe privat enn fra forhandler? Fant en , er en sønn som selger bilen til sin gamle far, ganske ny RAV4, dyr da, men lite kjørt . Han skrev til meg at faren var gammel og derfor hadde kjørt lite. TS Anonymkode: b3d72...7d4 Du kan jo spør om du får lov til å ta den på en undersøkelse. NAF har gjerne mobile teststasjoner som går gjennom bilen for sjekk av slitedeler osv. Eventuelt kan du be han fremvise dokumenter på sist gjennomførte EU-kontroll. Siden du må betale sjekk selv på kontroll er det greit å kanskje bestemme deg for 1-3 biler som står igjen som du kommer til å velge mellom. Men igjen, dokumentasjon på gjennomført EU kontroll skal som regel holde. Bruk gjerne NAF sin sjekkliste før du kjøper bil; https://nye.naf.no/kjop-og-salg/kjope-bruktbil/kort-og-godt-om-kjop-av-bil Siden det er faren som har eid bilen er den nok kjørt pent. Mantraet om at man bør være litt mer forsiktig når det gjelder kjøp av biler fra yngre gjelder fremdeles selv om man ikke skal skjære alle unge over en kam. Legger til at gjennom forhandler kan du spør om innbytte av den gamle bilen, dessuten har du noe som heter bruktbilgaranti som gir deg klagerett på 5 år dersom det oppstår feil eller mangler på bilen som burde vært oppdaget før de solgte bilen. Du har mer rettigheter gjennom forhandler, men samtidig er prisene også høyere, hvor mye høyere kommer an på forskjellige ting. Du signerer jo også kontrakt mellom deg og selger i privat men jeg mener å huske at dine rettigheter er ikke like sterk som gjennom forhandler. Endret 21. juni 2022 av Knoot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #18 Del Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Ha ha, ja , litt sånn Men den bilen vi har nå er helt nedslitt, ser ræva ut, men den kjører jo fortsatt. Føler meg litt sånn loppemarkeddame når jeg kommer med den, og sammenlignet med naboene sine skiller den seg ut, den ser sliten ut. Jeg vil gjerne føle meg litt freshere og, det er litt det. Samtidig vil jeg ikke være idiot. Det er bare en bil. Jeg vil bruke inntekten min fornuftig. Investere i noe som står seg i verdi . Renta stiger, bør prioritere å betale ned anna gjeld raskere. Anonymkode: b3d72...7d4 Skjønner det. Jeg har kjørt bil som "siste eier" i nesten hele mitt liv. Etter meg kom høggeren eller ungdommer. Du må vurdere dette selv, selvsagt, men nå da jeg har kjøpt dyrere, nyere biler, er jeg godt fornøyd med (litt) mindre vedlikehold. Det jeg ikke er fornøyd med er at de binder opp en del kapital. Hverdagsbil er aldri en investering i økonomisk forstand. Anonymkode: 85b7f...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #19 Del Skrevet 21. juni 2022 Drittbil. Mye vedlikehold og fiksing Anonymkode: 3591f...70b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #20 Del Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Drittbil. Mye vedlikehold og fiksing Anonymkode: 3591f...70b Drittkommentar. Mye mening og ingen argument. Anonymkode: 85b7f...99c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå