AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #1 Skrevet 20. juni 2022 Jeg vil kjøpe meg oppover i boligmarkedet, dvs selge nå i sommer og kjøpe noe dyrere og finere. Da må jeg låne. Jeg har vært gjeldfri et par år nå og det har vært deilig. Nå stiger jo renta. Er det noen som helst skattemessig gevinst på å ha gjeld? Det var jo det før i tiden? Anonymkode: d8fff...f69
newman01 Skrevet 20. juni 2022 #2 Skrevet 20. juni 2022 Du får jo fradrag på skatten når du betaler renter på lån du har. Det er en skattefordel, men det er ingen fordel. Om du låner 1 million og skal betale 30'000 i året i rentekostnader får du trukket 22% av disse kostnadene på skatten. Du må fortsatt betale 78kr i rentekostnad, så du blir ikke direkte rik av det Blir som å kjøpe brus på butikken, helle den ut og pante flaska for å bli rik
Million Skrevet 20. juni 2022 #3 Skrevet 20. juni 2022 Man kan skrive av 22% av gjeldsrentene på skatten. Det er ikke mye. Man må fremdeles sitte og betale 78% av rentene til banken...
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #4 Skrevet 20. juni 2022 Million skrev (20 minutter siden): Man kan skrive av 22% av gjeldsrentene på skatten. Det er ikke mye. Man må fremdeles sitte og betale 78% av rentene til banken... Så bra sammenligning, tror jeg forstår bedre nå. Men hvorfor er alle så opptatt av fradrag på skatten? Hvert år er avisene fulle av det. Jeg har mine egne tenner, har jobb og er frisk. Sykler i hverdagen eller tar buss. Bortsett fra minstefradrag, har jeg jo ingen fradrag. Er det ikke "smart" å ordne seg noen fradrag? TS Anonymkode: d8fff...f69
newman01 Skrevet 20. juni 2022 #5 Skrevet 20. juni 2022 (endret) 33 minutter siden, AnonymBruker said: har jeg jo ingen fradrag. Er det ikke "smart" å ordne seg noen fradrag? Om man fikk trukket av 100% av kostnaden på skatten hadde det vært en ting, men når man har pendlerfradrag med bunnfradrag på rundt 23'000 og et fradrag på bare 22% blir regnestykket dårlig. Om du har jobb kan du få fradrag på fagforeningskontigent. Man går fortsatt i minus. Om du liker å donere penger til veldedighet får du 22% av beløpet tilbake på skatten. Ganske kjekt. Føles godt å gi penger til en god sak, og samtidig tvinge staten til å gi deg 1/5 tilbake Forutsetter minstebeløp på 500kr og elektronisk sporbar overføring. Man får fradrag for kostnader til barn, 25'000 for førstemann og 15k for hver av de andre Endret 20. juni 2022 av newman01
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #6 Skrevet 20. juni 2022 Det blir det samme som å kjøpe Flax-lodd til 100kr, skrape frem tre like á 25kr, og si at du vant 25kr istedenfor at du tapte 75kr. Om du låner 1.000.000kr med 2,5% rente så tilsvarer dette 25.000kr i renteutgifter første året. 22% av disse renteutgiftene kan du skrive ned skattekravet ditt med, altså 5.500kr. Fremdeles har du 19.500kr i renteutgifter du skal betjene så du ville kommet bedre ut uten gjeld. Anonymkode: 2f314...d8f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå