Gå til innhold

Bør jeg reise i denne begravelsen eller kan jeg holde meg hjemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har familie på en annen kant av landet, tante, onkel og søskenbarn. Tante og onkel har jeg sett/snakket med helt sporadisk med flere års mellomrom, spesielt som voksen, så dem sist lenge før pandemien. Nå ble min onkel syk for en tid tilbake, og døde ikke uventet før helgen, og det er blitt en diskusjon om begravelse og hvem som skal delta av slekt. Jeg skjønner at jeg sikkert burde dukke opp, og hadde det vært i samme by/min kant av landet hadde det vært en selvfølge. Men her innebærer det en del reise, og det er ikke logistisk mulig å fly frem og tilbake samme dag pga at det er lang reisevei fra flyplassen til bygda der begravelsen skal finne sted. Så ustabil som flysituasjonen er for tiden har jeg heller ikke lyst å bruke mange tusen på flybilletter hvis flyet blir kansellert. Så alternativet er å kjøre, hvilket vil ta ca 8 timer hver vei. Da blir det ca 3500 i bensin og bompenger, to netter på hotell, må regne med 1200 kr pr natt + parkering + mat, altså en totalkostnad nøkternt regnet på 7000 kr. Jeg syns det er mye penger for å være høflig ifht en onkel som jeg strengt tatt ikke har hatt særlig kontakt med.

Så er det noen andre faktorer her. Jeg er enslig, har jobbet hardt i flere år for å få råd til å pusse opp hjemme og kjøpe nye møbler, spare opp en buffer og ha en trygg og stabil økonomi. Jeg er endelig der, og for første gang på 3 år skulle jeg unne meg en ferie uka etter begravelsen, men det gjør et innhogg i budsjettet hvis jeg må bruke 7000 på å være høflig. Akkurat dette vet ikke familien, og det skal de av mange grunner heller ikke vite noe om. Jeg har også en jobb som er vanskelig å få fri fra i sommertider, så det kan være jeg ikke får fri siden jeg ikke har krav på det. Mine foreldre forventer at jeg stiller, det gjør nok også tante og søskenbarn, men jeg har egentlig mest lyst å holde meg hjemme. Så kloke kg-folk, bør jeg dra? Ta stigmaet med å bli hjemme? Andre løsninger?

Anonymkode: bafe2...a09

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt hjemme når du ikke har noe kontakt med den nærmeste familien og ikke hadde kontakt med ham. Jeg synes at begravelse er for de sørgende, de som lider nå. Man kommer for å støtte dem og vise at man er til stede for dem i deres sorg, og det klarer man ikke være når man ikke har noe nært forhold til dem. Jeg syns det er en uting å komme i begravelser av høflighet.

Det er veldig fint å vise at man støtter den som har mistet noen, men  ikke for enhver prise - hverken økonomisk eller fra et tidsperspektiv.

Da jeg mistet min søster brydde jeg meg virkelig ikke om hvem som var i begravelsen annet enn de som betydde noe. Jeg syns ikke det bør være noe stigma når det er alle de forholdene du skisserer.

Send blomster eller en matrelatert "gave". Og kort. Og si at du ikke får fri. Mange får ikke det med mindre det er aller nærmeste familie. Ikke dra inn reisevei og økonomi og alt, det er veldig relevante grunner, men sier du at du ikke får fri, er det ikke din "skyld", og ingen kan bli sure på deg. 

Anonymkode: ffb37...805

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Vet du hva, her synes jeg du burde tenke på deg selv først og fremst. Har tenkt det mang en gang selv, jeg kommer til å ha store problemer med å se igjen enkelte familiemedl i forbindelse med begravelser osv. Enkelte ting har jeg på forhånd bestemt meg for å droppe å dra på. For det vil koste mer enn det smaker, ikke bare mtp det materialistiske. 

Hva foreldre og øvrig familie forventer av meg driter jeg langt i

Anonymkode: 5f507...0f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lang reisevei for en begravelse når det er såpass «fjernt» burde være forståelig grunn til å droppe for de aller fleste.

Anonymkode: a5018...4de

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er sikker på at den avdøde hadde hatt forståelse for at du ikke kan komme med så lang reisevei. Tenn heller et lys for han den dagen han blir begravet, og send gode tanker. 

Anonymkode: 45ed9...ff3

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tatt kontakt med en blomsterbutikk i området for begravelsen og ordnet en bukett eller hva det heter, med en siste hilsen, da er du der i ånden, og du sparer mye. I disse dager må man tenke økonomisk. Bli hjemme, men send en gest og omtanke. 

Anonymkode: 30259...fca

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har familie på en annen kant av landet, tante, onkel og søskenbarn. Tante og onkel har jeg sett/snakket med helt sporadisk med flere års mellomrom, spesielt som voksen, så dem sist lenge før pandemien. Nå ble min onkel syk for en tid tilbake, og døde ikke uventet før helgen, og det er blitt en diskusjon om begravelse og hvem som skal delta av slekt. Jeg skjønner at jeg sikkert burde dukke opp, og hadde det vært i samme by/min kant av landet hadde det vært en selvfølge. Men her innebærer det en del reise, og det er ikke logistisk mulig å fly frem og tilbake samme dag pga at det er lang reisevei fra flyplassen til bygda der begravelsen skal finne sted. Så ustabil som flysituasjonen er for tiden har jeg heller ikke lyst å bruke mange tusen på flybilletter hvis flyet blir kansellert. Så alternativet er å kjøre, hvilket vil ta ca 8 timer hver vei. Da blir det ca 3500 i bensin og bompenger, to netter på hotell, må regne med 1200 kr pr natt + parkering + mat, altså en totalkostnad nøkternt regnet på 7000 kr. Jeg syns det er mye penger for å være høflig ifht en onkel som jeg strengt tatt ikke har hatt særlig kontakt med.

Så er det noen andre faktorer her. Jeg er enslig, har jobbet hardt i flere år for å få råd til å pusse opp hjemme og kjøpe nye møbler, spare opp en buffer og ha en trygg og stabil økonomi. Jeg er endelig der, og for første gang på 3 år skulle jeg unne meg en ferie uka etter begravelsen, men det gjør et innhogg i budsjettet hvis jeg må bruke 7000 på å være høflig. Akkurat dette vet ikke familien, og det skal de av mange grunner heller ikke vite noe om. Jeg har også en jobb som er vanskelig å få fri fra i sommertider, så det kan være jeg ikke får fri siden jeg ikke har krav på det. Mine foreldre forventer at jeg stiller, det gjør nok også tante og søskenbarn, men jeg har egentlig mest lyst å holde meg hjemme. Så kloke kg-folk, bør jeg dra? Ta stigmaet med å bli hjemme? Andre løsninger?

Jeg syntes at boet etter han bør betale. Vi gjorde det for et barne barn i nord, og en nabo på Vestlandet. Og betalte for reisene deres. De ville så gjerne komme, men hadde ikke råd. Så hvis boet ikke er villig til det, så ikke reis. 

Alternativt så kan man be om at noen streamer begravelsen. Det ble også gjort i forrige begravelse jeg var. Pga mange som bodde langt unna. Men også pga begrenset med plasser pga korona 

Anonymkode: 39da5...4fd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syntes at boet etter han bør betale. Vi gjorde det for et barne barn i nord, og en nabo på Vestlandet. Og betalte for reisene deres. De ville så gjerne komme, men hadde ikke råd. Så hvis boet ikke er villig til det, så ikke reis. 

Alternativt så kan man be om at noen streamer begravelsen. Det ble også gjort i forrige begravelse jeg var. Pga mange som bodde langt unna. Men også pga begrenset med plasser pga korona 

Skjønner evnt boet ikke kan betale om det er mange som må reise langt. Men et par stk, bør de jo kunne få til 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Du har ikke krav på fri i dette tilfellet.  Hvis du må på jobb, bare si at du jobber de dagene. 

Anonymkode: ce511...c1f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde bare sakt at det var umulig å få fri den uken pga ferier og mye å gjøre på jobb.

Anonymkode: 7588a...007

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Send blomster eller en matrelatert "gave". Og kort. Og si at du ikke får fri. Mange får ikke det med mindre det er aller nærmeste familie. Ikke dra inn reisevei og økonomi og alt, det er veldig relevante grunner, men sier du at du ikke får fri, er det ikke din "skyld", og ingen kan bli sure på deg. 

Anonymkode: ffb37...805

Dette. 

Anonymkode: cbf5f...d0d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Boet? Han har jo fortsatt en tante som lever og søskenbarn som potensielt er arvinger etter ham. 
Send tante en blomst og kondoler, og si at du beklageligvis ikke kan komme i begravelsen på grunn av jobb, men at du tenker på dem.

Anonymkode: f6dab...dc2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke dratt. Skyld på jobb.

Anonymkode: 7c849...c86

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er vel ikke noe overskudd i boet når ektefellen fortsatt lever i beste velgående. 

Anonymkode: 7c849...c86

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kondolansebukett

Anonymkode: c5421...39e

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Det er godt å se at dere syns det er akseptabelt å ikke reise, da blir jeg hjemme. Jeg skal sannsynligvis på reise til den delen av landet senere i år viser det seg, tenker jeg da kan hilse på familien og legge ned blomster på graven. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i en lignende situasjon for en stund siden. Jeg valgte ikke å dra. Har ikke hørt noen si noe på det.

Anonymkode: 6a9f9...fc0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2022 den 8.46):

Du kan med god samvittighet bli hjemme. ❤ 

Du skal ikke bruke så mye ressurser, når du ikke kan. Ring dine foreldre og si du vil være med på bårebuketten fra dem og eventuelle søsken. Det er det eneste du trenger å gjøre. Det koster deg noen hundrelapper avhengig av hvor mange dere er. Det er vanlig prosedyre ifht en siste hilsen. 

Så melder du deg syk kvelden før avreise. Det blir en nødløgn,men ifht hele bildet her,så er den innafor.  🌹 

Skrevet
Havspeil skrev (14 timer siden):

Du kan med god samvittighet bli hjemme. ❤ 

Du skal ikke bruke så mye ressurser, når du ikke kan. Ring dine foreldre og si du vil være med på bårebuketten fra dem og eventuelle søsken. Det er det eneste du trenger å gjøre. Det koster deg noen hundrelapper avhengig av hvor mange dere er. Det er vanlig prosedyre ifht en siste hilsen. 

Så melder du deg syk kvelden før avreise. Det blir en nødløgn,men ifht hele bildet her,så er den innafor.  🌹 

Melder deg syk? Til hvem?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok fly og tok inn på hotell for å være der for ex-stefar (og -stebror), som hadde mistet en sønn. Satt litt bak i kirken, ga mine kondolanser så medfølende jeg klarte, men samlingen etterpå var bare for familien, og da var jeg ikke invitert. 

Angrer på at jeg dro. De brydde seg opplagt ikke om at jeg var der (som i for seg var forståelig). 

Anonymkode: ede9f...2d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...