Gå til innhold

Ha hund med på norgesferie…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært innom tanken om å ta hunden vår med på en liten Norges ferie i sommer. Muligens innom Sverige, men da må vi ha eu pass blant annet, så det må vi sjekke opp i. Men hvilke utfordringer er det å ha med hund på ferie som vi bør tenke på? 
Jeg ser en stor utfordring og det er at vår hund har separasjonsangst. Så det at han evt må vente for lenge i bil, blir et problem. Så jeg tror det blir vanskelig å ta han med. Men hvilke erfaringer har andre med å ta hund med på ferie?

Anonymkode: 9a66c...c85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid med hundene på ferie. De trives i bilen og de ser på det som sitt hjem. 

Ferien blir lagt opp til at hundene skal være med. Dermed blir ikke hundene noe særlig alene i bilen mens familien gjør noe alene. Skal vi feks handle i Sverige, velger vi parkeringshus. Og vi sjekker jevnlig til hundene. Siden vi ofte er i Danmark og Sverige, kjører vi på med 28.dagers regelen når det kommer til ormekur, samt at vi er oppdatert på rabies og vanlig vaksine. 

Eneste utfordringen er å finne aktiviteter som tillater at hunden kan være med på. Men nå er ungene blitt så store, at jeg slipper å måtte forholde meg til aktivitetsparker osv. 

Skrevet

Jeg er mye på Norgesferie med hund, og synes ikke det er særlig utfordrende, i grunn.

Men nå har jeg ikke barn, og legger opp ferien etter hundene. Kjører ikke for lange strekker av gangen, gjør aktiviteter hundene kan være med på (blir mye vandreturer og sightseeing utendørs, fjellturer og camping). Jeg legger handling og slikt til sent på kveld eller regnværsdager, så det ikke skal bli varmt for dem å være igjen i bilen. 

AnonymBruker
Skrevet
Myrmica skrev (3 minutter siden):

Jeg er mye på Norgesferie med hund, og synes ikke det er særlig utfordrende, i grunn.

Men nå har jeg ikke barn, og legger opp ferien etter hundene. Kjører ikke for lange strekker av gangen, gjør aktiviteter hundene kan være med på (blir mye vandreturer og sightseeing utendørs, fjellturer og camping). Jeg legger handling og slikt til sent på kveld eller regnværsdager, så det ikke skal bli varmt for dem å være igjen i bilen. 

Når vi er flere og hunden blir stresset av å være igjen i bilen, så kunne en av oss vært med hunden tenker jeg. Men vi må vel bo på type camping og et sted vi kan lage maten selv og ikke spise på restaurant med mindre hunder er tillatt (feks utendørs i fint vær).

Skrevet

Det hjelper jo ikke på separasjonsangsten, men hvorfor må hunden evt vente lenge i bilen? Dere kan booke overnatting på hoteller, leiligheter, hytter som godkjenner hund. Da kan hunden være der og ha med kjente ting som hundeseng, teppe, leker osv. Uansett må ferien legges opp passende pga hunden. Så det beste er jo uteaktiviteter hvor en kan ha med hunden. Og eventuelt at dere voksne (om barn er med) deler dere hvis dere skal aktiviteter med barna på uegnete steder for hund og det blir lenge for hunden å være alene. 

AnonymBruker
Skrevet
Luckiness skrev (1 minutt siden):

Det hjelper jo ikke på separasjonsangsten, men hvorfor må hunden evt vente lenge i bilen? Dere kan booke overnatting på hoteller, leiligheter, hytter som godkjenner hund. Da kan hunden være der og ha med kjente ting som hundeseng, teppe, leker osv. Uansett må ferien legges opp passende pga hunden. Så det beste er jo uteaktiviteter hvor en kan ha med hunden. Og eventuelt at dere voksne (om barn er med) deler dere hvis dere skal aktiviteter med barna på uegnete steder for hund og det blir lenge for hunden å være alene. 

Han har separasjonsangst hjemme og, så vi blir litt bundet føler jeg. Han vil bjeffe, ule og pipe hvis han er alene. Ferien må selvsagt legges opp slik at det passer for hunden. Det er ungdom som er med. Og to voksne. Mulig vi reiser til Sverige og Ullared. Men mannen vil ikke inn dit, så da kan han være med hunden. Vi planlegger ikke en tur på mange dager. Det blir en tur for å prøve det ut å ha hunden med.

AnonymBruker
Skrevet

Ta med hunden på ferie. Bare husk at den ikke skal være alene igjen i bilen, særlig når det er fare for overoppheting og i verste fall død. 

Anonymkode: 09425...819

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi har vært innom tanken om å ta hunden vår med på en liten Norges ferie i sommer. Muligens innom Sverige, men da må vi ha eu pass blant annet, så det må vi sjekke opp i. Men hvilke utfordringer er det å ha med hund på ferie som vi bør tenke på? 
Jeg ser en stor utfordring og det er at vår hund har separasjonsangst. Så det at han evt må vente for lenge i bil, blir et problem. Så jeg tror det blir vanskelig å ta han med. Men hvilke erfaringer har andre med å ta hund med på ferie?

Til Sverige må den behandles mot revensdvergbendelorm, sett dere inn i reglene på det. 

Oftest er jo ikke seperasjonangst noe de tar med til bilen om de er vante til å være mye med i bil, men utfordringen med bil på sommeren parkert er at det blir varmt.

Jeg har alltid hundene med meg og syns det fungerer bra. De er vante til å reise og bo andre plasser. 

Anonymkode: d63a4...ffc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Til Sverige må den behandles mot revensdvergbendelorm, sett dere inn i reglene på det. 

Oftest er jo ikke seperasjonangst noe de tar med til bilen om de er vante til å være mye med i bil, men utfordringen med bil på sommeren parkert er at det blir varmt.

Jeg har alltid hundene med meg og syns det fungerer bra. De er vante til å reise og bo andre plasser. 

Anonymkode: d63a4...ffc

Han er daglig med i bil. Men går ikke frivillig inn i den, men legger seg pent ned i bilen når han først er kommet inn. Liker virkelig ikke bur, men sitter med sikkerhetssele for hund. Har plan om å kjøpe bur e.l til bruk i baksetet snart, for best mulig sikkerhet. Men når jeg går ut av bilen og inn på butikk eller bensinstasjon, så begynner han å bjeffe en del. Helt til han ser meg igjen. Så han blir urolig alene i bil. Han liker rett og slett ikke å være alene. Ang varme i bil så er vi selvsagt bevisst på dette. Finnes også produkter til å holde bilen kjølig om det skal bli nødvendig. Vi kommer ikke til å reise før i august, så vi har litt tid på tilvenning av bur i baksetet. 

AnonymBruker
Skrevet

om den ikke er vant med bil må dere trene positivt på det. og som nevnt, aldri alene i bilen i sola. Har aldri sett på det å ha med hund på ferie som et problem.

Anonymkode: 05406...4b0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ta med hunden på ferie. Bare husk at den ikke skal være alene igjen i bilen, særlig når det er fare for overoppheting og i verste fall død. 

Anonymkode: 09425...819

Det problemet er fikset i moderne biler (les:elbiler), der kan AC stå på hele tiden mens hunden er i bilen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...