Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og hva er tilbudet?

Anonymkode: ed707...2bb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er på gjerdet. Skal ihvertfall bytte bank. Bruker feriepenger på å betale ekstra ned på lån. Da vi tok opp lån tok ble vi enige om at vi skulle greie å leve på en lønning om en av oss ble syke eller arbeidsledige.  Glad vi tenkte slik da. Så vi tåler rente opp mot 8% før det blir kraftige nedskjæringer. 

Blir verre for dem som er sitter med lån på 8 mill der en av dem plutselig mister jobben. 

Anonymkode: dea6f...313

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Det har aldri lønt seg. 

Anonymkode: 25894...066

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hvis en ikke tåler de store oppgangene som er meldt så må en nesten binde den.

Jeg bandt den på 3.1 over 10 år.

Anonymkode: ed707...2bb

Skrevet

Det er jo litt seint å binde renta nå da, hvis man skal gjøre det for å spare penger... Det skulle vært gjort for et halvt års tid siden. 

Om man frykter rentehopp og har presset økonomi kan det være lurt å binde renta nå, men om du planlegger å gjøre "noe lurt" for å spare penger er du for seint ute. Renta har allerede hoppet opp, og markedet forventer en relativt bratt rentebane fremover. FED satt jo nettopp opp renta 0,75%. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg avventer det. :)  Jeg har startlån og har aldri hatt fastrente. Det har lønt seg for meg, og uansett så har jeg ikke så veldig høyt lån så har råd til den renteoppgangen. :) 

Endret av Blått
AnonymBruker
Skrevet

Litt sent å binde renta nå, men 20 års fastrente på 4% trenger ikke være så dumt

Anonymkode: 347bb...f83

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å binde nå. Blir på litt over 4 % i fastrente,  men det er jo varslet at flytende rente vil ligge på 4 % neste sommer. 

Burde selvsagt bundet i 2020 ish...

Anonymkode: 7e597...0a8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt sent å binde renta nå, men 20 års fastrente på 4% trenger ikke være så dumt

Anonymkode: 347bb...f83

Tenker du at flytende vil komme vesentlig over 4 %?

Anonymkode: 7e597...0a8

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nåja. Jeg bant renta på 1,39% i 3 år for 1,5 år siden. Ser ut til å lønne seg ganske bra ;) Skulle bare ønske jeg hadde gått for 10 år, men da var tilbudet vesentlig dårligere (over 2%) så jeg gikk for 3 år. Angrer på det nå. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Jeg har avdragsfrihet og betaler inn de beløpene jeg vil når det passer meg. Det er umulig med fastrente. 

Anonymkode: dcdc7...324

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, betaler heller ned lånet, og evt låner mer senere om renta synker igjen.

Anonymkode: 77078...9a2

Gjest Ghostface
Skrevet

Jeg gjorde det heldigvis for to år siden.

AnonymBruker
Skrevet

Tipper det skjer det samme som før finanskrisen i 2008/2009. Rentene passerer 6 prosent, før de faller kraftig grunnet en betydelig økonomisk nedgang. Så blir de lave lenge igjen.

Anonymkode: f64d9...6e5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, skal refinansiere innen et år, så tar ikke sjansen! Har bundet renten før, og måtte betale mye for å komme ut av lånet. 

Anonymkode: d20d8...5d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tipper det skjer det samme som før finanskrisen i 2008/2009. Rentene passerer 6 prosent, før de faller kraftig grunnet en betydelig økonomisk nedgang. Så blir de lave lenge igjen.

Anonymkode: f64d9...6e5

Nemlig. Vi bandt renta på 5.6 i 2008. Angret ganske raskt på det kan du si. Aldri igjen!

Anonymkode: ef383...761

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fastrente er jo i praksis en forsikring slik at man kan være rimelig sikker at en brått oppgang i rente ikke vil ta knekken. Så man må regne med at det er et tapsprosjekt over lang tid men hvis man ikke klarer toppene er det likevel fornuftig. Bedre å betale litt mer tilsammen enn miste huset fordi man ikke klarte det ene året der renta var høyest.

Anonymkode: 499e1...f4d

Skrevet

jeg bandt renta på 2,3% 20 år, men nå er jeg ufør så jeg vil helst ikke spekulere veldig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bant renten nå rett før jul. Trodde egentlig aldri at jeg kom til å gjøre det, men følte usikkerheten var så stor fremover at det ville være en rimelig forsikring. Bant renten på 2/3 av lånet i 5 år på 2,6. Tror nok det kommer til å lønne seg, men man vet jo aldri da. 

Anonymkode: 649b7...c20

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags lån er det snakk om her? Lån generelt? Jeg har bare studielån og har aldri bint renta, men håper noen sier i fra når man burde gjøre det! 😅 (husker man sa i fra for en del år siden, men bant den ikke da.. mulig fordi jeg studerte da) 

Anonymkode: a8853...d70

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...