Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har brukt stort sett pensum, men har også brukt tilleggskilder på to avsnitt i oppgaven. 

Noen sensurveiledninger sier det er positivt, andre trekker for det. 

Jeg tenkte meg ikke om, eier begge bøkene da jeg kjøpte dem av interesse (skal fordype meg videre i faget og den ene er pensum til neste runde i samme fag). 

Tror dere i en ellers god oppgave - vil dette være tegn på selvstendighet eller kan jeg snuble med dette? 

Anonymkode: 135a8...b46

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har brukt stort sett pensum, men har også brukt tilleggskilder på to avsnitt i oppgaven. 

Noen sensurveiledninger sier det er positivt, andre trekker for det. 

Jeg tenkte meg ikke om, eier begge bøkene da jeg kjøpte dem av interesse (skal fordype meg videre i faget og den ene er pensum til neste runde i samme fag). 

Tror dere i en ellers god oppgave - vil dette være tegn på selvstendighet eller kan jeg snuble med dette? 

Anonymkode: 135a8...b46

Kommer helt an på. Finnes den samme infoen i pensum kan du bli trekt fordi du ikke evner å bruke pensumlitteraturen til å løse oppgaven. Tilleggslitteratur bør man helst bruke om pensumlitteraturen ikke er tilstrekkelig. Og ikke minst må tilleggslitteraturen være relevant for oppgaven din og være egnet til å løse den på et høyere nivå enn du ville klart med pensumlitteraturen alene. Jeg er tidvis ekstern sensor og sensorveiledningene jeg har fått har ikke sagt noe om det. Jeg tar den vurderingen selv når jeg vurderer oppgavene. Finnes infoen i pensum og det ikke kommer fram noe nytt ved at kandidaten bruker tilleggspensum kan de hende jeg trekker en karakter for manglende selvstendighet. Jo lengre kandidaten er kommet i sitt studieprogram jo strengere er jeg. Tar alltid en helhetsvurdering av hele oppgaven så hva som gir trekk og hva som belønnes kommer helt an på oppgaven jeg har foran meg. Den vurderes ut fra karakterskalaen til syvende og sist.

Anonymkode: f1f0a...8c8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne aldri forestilt meg at det skulle være negativt, så lenge de er relevante for faget, brukes fornuftig i sammenhengen og brukes i tillegg til pensum. En vesentlig del av høyere utdanning er jo å søke og bruke litteratur 🤷‍♀️

Hadde stusset voldsomt hvis det sto i en sensorveiledning at bruk av andre kilder enn pensum trakk ned! (Skjønner jo at samfunnet har kommet så langt at man må presisere at influencer på youtube ikke nødvendigvis er en kilde...)

Anonymkode: 451e4...e54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...