AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #21 Skrevet 20. juni 2022 -jk- skrev (1 time siden): Produksjonskostnad har da ingenting med salgsprisen å gjøre, den styres av etterspørsel. Vi produserer olje til 20 dollar fatet men den selges til 120 dollar. Og prisen er nok heller 3 ganger enn 6 ganger 37 øre. Hva den er i noen få timer har lite å si for gjennomsnittsprisenfor hele måneden. 37 øre var uansett for lavt for å bygge ut vesentlig mer kraft, som vi vil trenge i årene fremover. Kun vindkraft på land er lønnsomt til den prisen. Den bør nok ligge på det doble i hvert fall, for å sikre oss en god utbygging de neste 10-15 årene. Spørsmålet er vel heller om alt som omhandler strøm bør være markedsbasert eller ikke. I Norge er nedsiden for å fortsette som vi gjør nå stor, der både privatpersoner og næringslivet lider. I Norge er en av veldig få konkurransefordeler man tradisjonelt har hatt billig strøm, om det ikke vil være det lenger, så vil vi på sikt se en storstilt nedleggelse og/eller utflagging av norsk arbeidsliv. Anonymkode: 93f4b...3c8 2
Gjest Adobyen Skrevet 20. juni 2022 #22 Skrevet 20. juni 2022 Det er veldig usikkert med alt pga krigen som herjer i Ukraina, sanksjoner og vanskeligheter i alle ledd, så normal planlegging funker ikke lenger. Jeg aner ikke hvor mye vårt land bruker på utstyr og nødhjelp, flyktninger både der og katastrofer i andre land pga manglende forsyninger. Det er et enormt press på våre penger og folk.
Callisto83 Skrevet 20. juni 2022 #23 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Grusomt. Alle som brukt penger på ferietur iår skjelver vel i buksene! Vi føler oss fattige! Selv om vi svir av flere tusener iåret på vin, utepils og sig. klesskapet stapp fullt av klær. Nå protesterer vi på facebook dere! *poster sint innlegg på strømgruppen før jeg drar og shopper en jakke til 2000kr. Og bestiller geilotur neste helg. Er så dyrt med strøm! *trasker til butikken for å kjøpe snus til 100kr pakka. Nå går halve Norge under pga strømprisene! *bestiller hjem ny laptop. Vi er fattige med de strømprisene nå, dette blir katastrofe! Men hysj.. vi må ha Netflix, spotify og flere tv-er i husstanden. Og to biler. For er så kjedelig med tog. Og det er ut å ha bare en bil pr husstand må vi opprettholde fasaden med en hver. Og nå som vi må betale ekstra i strøm har vi ikke råd til å være i verdenstoppen i oppussing lenger!! LANDET ER I KRISE! Anonymkode: 45509...570 Jeg skjønner meg ikke helt på disse type svarene som gjerne kommer i tråder som dette. Vil du ha syk høy strømpris? Jeg vil ikke det, uavhengig av hvor god råd jeg har. 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #24 Skrevet 20. juni 2022 På tide å avsette denne dritt regjeringen nå. De har nettopp godkjent millionlønninger til seg selv. Det et demonstrasjon på onsfag fofan srotinget. Søk det opp på face Anonymkode: 67c10...127 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #25 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Meg og min mann har utbetalt ca 27000 tilsammen og vi har barn, så vi klager bittelitt nå 🙈 ferie blir det ikke råd til gitt. Faktisk klarer vi ikke spise biff en gang i mnd engang ( ute) men det er helt ok altså. Klær kjøper vi brukt til oss alle. ( Liker gjenbruk så hadde gjort det med mer penger inn også) Dessverre så er vi begge syke så får ikke høynet noe inntekt heller.. sånn er bare verden for noen! Vi overlever nok dette også. 😅 Anonymkode: f10e6...876 Hvordan i alle dager kan to voksne mennesker ha utbetalt 27k til sammen??? Jobber dere begge 30%?? Anonymkode: 75ce4...61b 1 1
-jk- Skrevet 20. juni 2022 #26 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På tide å avsette denne dritt regjeringen nå. De har nettopp godkjent millionlønninger til seg selv. Det et demonstrasjon på onsfag fofan srotinget. Søk det opp på face Anonymkode: 67c10...127 Ja, du tror en Høyre-regjering ikke hadde økt lønningene? 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #27 Skrevet 20. juni 2022 Kall strømprisene hva dere vil, og begrunn gjerne godt hvorfor. Men det finnes ikke EN ENESTE legitim grunn for at strømmen i Norge skal koste opp mot 7 kr kWt. INGEN. Hverken krig, inflasjon, etterspørsel, produksjonskostnader, markedsreguleringer, EU-føringer, ACER, vær, klima, politikk eller noe noe annet er en god grunn for at strømmen skal koste 7 kr kWt. Det er rett og slett elendig politisk styring av landet. Intet mindre, intet mer. Et par pennestrøk og prisen ville kostet en brøkdel av dette. Våre politikere har all makt i verden til å regulere prisen! Nå må vi slutte å underkue oss dårlige unnskyldninger. Det er pokker meg på høyt tid at man begynner å rasle med sablene. MAN SKAL ALDRI GODTA 7 KR KWT !!! Uansett !!! Og 7 kr kWt fører igjen til enda høyere inflasjon, som i neste omgang fører markedet inn i en økonomisk kollaps med tiden. Anonymkode: 818b7...afd 4
Gjest Adobyen Skrevet 20. juni 2022 #28 Skrevet 20. juni 2022 Callisto83 skrev (1 time siden): Jeg skjønner meg ikke helt på disse type svarene som gjerne kommer i tråder som dette. Vil du ha syk høy strømpris? Jeg vil ikke det, uavhengig av hvor god råd jeg har. Jeg skjønner heller ikke det. Noen liker på en måte å påføre andre mennesker skam eller kaste skylden på de som har mindre. Nå var det visstnok feil prioriteringer. Det skjer i alle tråder om økonomiske bekymringer eller sikkerhet.
Callisto83 Skrevet 20. juni 2022 #29 Skrevet 20. juni 2022 Adobyen skrev (8 minutter siden): Jeg skjønner heller ikke det. Noen liker på en måte å påføre andre mennesker skam eller kaste skylden på de som har mindre. Nå var det visstnok feil prioriteringer. Det skjer i alle tråder om økonomiske bekymringer eller sikkerhet. Har lagt merke til akkurat det samme. Det er jo ikke som om de som gjør dette kommer bedre ut av det selv, om enten lånerenten blir for høy, strømmen for dyr, eller matvareprisene stiger til himmels. Alle merker det på lommeboken sin. 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #30 Skrevet 20. juni 2022 3 hours ago, -jk- said: Det regnestykket skjønte jeg ikke. Om snittprisen en måned er 500 øre eks. mva vil du den måneden få 0,8*(500-70)*1,25=430 øre/kWh. Enklere sagt får du refusjon på snittprisen eks. mva minus 70 øre. Med 430 øre i refusjon blir strømprisen du må betale (500*1,25)-430=195 øre. Eller om du vil regne alt eks. mva, (500-(0,8*(500-70))*1,25=195 øre. En pris på 140 øre eks.mva gir dermed effektiv refusjon på 70 øre og en pris på 105 øre etter støtte. Om du tenker på en spesiell time så kan det jo stemme, men den timen vil jo heve snittprisen og dermed strømstøtten for hele måneden så det blir feil å regne slik. Er man flink til å flytte forbruk vil slike timer være gunstige nettopp pga. at de hever støttenivåene. Jeg tok utgangspunkt i at ab snakket om spottpris i region sør i dag som passerte 500øre/kwh i en time. Om snittprisen på strøm blir 500øre/kWh er jeg helt med på din utregning. Anonymkode: ef7f9...8b0
-jk- Skrevet 20. juni 2022 #31 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg tok utgangspunkt i at ab snakket om spottpris i region sør i dag som passerte 500øre/kwh i en time. Om snittprisen på strøm blir 500øre/kWh er jeg helt med på din utregning. Anonymkode: ef7f9...8b0 Ok, men regnestykket ditt blir fortsatt feil da den timen med høy pris påvirker snittet for hele måneden og dermed også støtten for alle de andre dagene den måneden. Derfor er det ingen vits i å regne på den måten.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #32 Skrevet 20. juni 2022 Tenkte jeg skulle ta en dusj men så prisen nå 401 øre uten avgifter 😂 Anonymkode: 3332a...9cf
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #33 Skrevet 20. juni 2022 205 øre i Oslo, nesten gratis strøm der 😂 Anonymkode: 3332a...9cf
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #34 Skrevet 20. juni 2022 De skal flagge ut og vi vil bli et u-land. Anonymkode: 5869d...079
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #35 Skrevet 21. juni 2022 Her jeg bor er det kun 15.92 øre pr kwt for strøm. Anonymkode: c6c2b...0ca
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #36 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Her jeg bor er det kun 15.92 øre pr kwt for strøm. Anonymkode: c6c2b...0ca Det er bare å nyte mens det varer. Nå sitter kraftselskapene og jobber med planer for overføring av kraft mellom nord og sør slik at enda mer kan eksporters til Tyskland og England. Og dere som bor i Nord må betale for bygging overføringslinjen sørover gjennom økt nettleie. https://www.arbeiderpartiet.no/aktuelt/arbeiderpartiets-100-dagersplan/ Støre: Ny regjering vil merkes fra dag 1. Norge: Vi merker det.... Anonymkode: 9f28b...d10 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå