AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #1 Skrevet 20. juni 2022 https://e24.no/olje-og-energi/i/qWqQ0w/mandag-skyter-stroemprisen-i-vaeret-i-deler-av-norge For innbyggere på Sørlandet kan det bli kostbart å gjøre unna morgenstellet mandag morgen. Ifølge strømbørsen Nord Pool vil strømprisen, mellom klokken 8 og 9, ligge på over 5 kroner kilowattimen (kWh) – en av årets dyreste timer. – Det er smått utrolig, sier analytiker John Brottemsmo i Kinect, som minner om at det er fra Sørlandet vi eksporterer mest kraft. Legger man til grunn en anslått nettleie på 28 øre, redusert elavgift på 15 øre, elavgift på 1 øre i tillegg til moms på 25 prosent blir den faktiske strømprisen på knappe 6,9 kroner kilowattimen. Ifølge Enova bruker man rundt 6 kWh på en 10 minutters dusj. Dette betyr at ti minutter i dusjen kan koste godt og vel 30 kroner for sørlendingene mandag morgen. Eksperter tror prisene vil fortsette å øke. Mens finansminister Vedum knegger og gnir seg i skjegget mens han regner ut hvor mye ekstra staten drar inn i kronasjer. Anonymkode: 907ca...e86
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #2 Skrevet 20. juni 2022 Grusomt. Alle som brukt penger på ferietur iår skjelver vel i buksene! Vi føler oss fattige! Selv om vi svir av flere tusener iåret på vin, utepils og sig. klesskapet stapp fullt av klær. Nå protesterer vi på facebook dere! *poster sint innlegg på strømgruppen før jeg drar og shopper en jakke til 2000kr. Og bestiller geilotur neste helg. Er så dyrt med strøm! *trasker til butikken for å kjøpe snus til 100kr pakka. Nå går halve Norge under pga strømprisene! *bestiller hjem ny laptop. Vi er fattige med de strømprisene nå, dette blir katastrofe! Men hysj.. vi må ha Netflix, spotify og flere tv-er i husstanden. Og to biler. For er så kjedelig med tog. Og det er ut å ha bare en bil pr husstand må vi opprettholde fasaden med en hver. Og nå som vi må betale ekstra i strøm har vi ikke råd til å være i verdenstoppen i oppussing lenger!! LANDET ER I KRISE! Anonymkode: 45509...570 7 1
Duraton Skrevet 20. juni 2022 #3 Skrevet 20. juni 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: Grusomt. Alle som brukt penger på ferietur iår skjelver vel i buksene! Vi føler oss fattige! Selv om vi svir av flere tusener iåret på vin, utepils og sig. klesskapet stapp fullt av klær. Nå protesterer vi på facebook dere! *poster sint innlegg på strømgruppen før jeg drar og shopper en jakke til 2000kr. Og bestiller geilotur neste helg. Er så dyrt med strøm! *trasker til butikken for å kjøpe snus til 100kr pakka. Nå går halve Norge under pga strømprisene! *bestiller hjem ny laptop. Vi er fattige med de strømprisene nå, dette blir katastrofe! Men hysj.. vi må ha Netflix, spotify og flere tv-er i husstanden. Og to biler. For er så kjedelig med tog. Og det er ut å ha bare en bil pr husstand må vi opprettholde fasaden med en hver. Og nå som vi må betale ekstra i strøm har vi ikke råd til å være i verdenstoppen i oppussing lenger!! LANDET ER I KRISE! Anonymkode: 45509...570 Ingenting av det du skrev representerer meg, dog. Så… har jeg lov til å klage? 12 3
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #4 Skrevet 20. juni 2022 Duraton skrev (6 minutter siden): Ingenting av det du skrev representerer meg, dog. Så… har jeg lov til å klage? JA😍 er du forsiktig med økonomien og ikke lever over evne har du lov! Var rettet til nordmenn som skal på utenlandsferie til 30 000 og som spiser indrefilet flere ganger i måneden samtidig som de klager på strømprisen. Folk med god råd som skriker høyt om hvor fattige de føler seg. Anonymkode: 45509...570
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #5 Skrevet 20. juni 2022 Meg og min mann har utbetalt ca 27000 tilsammen og vi har barn, så vi klager bittelitt nå 🙈 ferie blir det ikke råd til gitt. Faktisk klarer vi ikke spise biff en gang i mnd engang ( ute) men det er helt ok altså. Klær kjøper vi brukt til oss alle. ( Liker gjenbruk så hadde gjort det med mer penger inn også) Dessverre så er vi begge syke så får ikke høynet noe inntekt heller.. sånn er bare verden for noen! Vi overlever nok dette også. 😅 Anonymkode: f10e6...876 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #6 Skrevet 20. juni 2022 Mens vi med solcelleanlegg på taket bryter ut i en stille jubel Er på ferie nå men sjekket anlegget hjemme og produksjonen er oppe i over 7kW nå klokken 8. Den blir en pen sum på formiddagen av det. Anonymkode: e5af9...c6f 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #7 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Grusomt. Alle som brukt penger på ferietur iår skjelver vel i buksene! Vi føler oss fattige! Selv om vi svir av flere tusener iåret på vin, utepils og sig. klesskapet stapp fullt av klær. Nå protesterer vi på facebook dere! *poster sint innlegg på strømgruppen før jeg drar og shopper en jakke til 2000kr. Og bestiller geilotur neste helg. Er så dyrt med strøm! *trasker til butikken for å kjøpe snus til 100kr pakka. Nå går halve Norge under pga strømprisene! *bestiller hjem ny laptop. Vi er fattige med de strømprisene nå, dette blir katastrofe! Men hysj.. vi må ha Netflix, spotify og flere tv-er i husstanden. Og to biler. For er så kjedelig med tog. Og det er ut å ha bare en bil pr husstand må vi opprettholde fasaden med en hver. Og nå som vi må betale ekstra i strøm har vi ikke råd til å være i verdenstoppen i oppussing lenger!! LANDET ER I KRISE! Anonymkode: 45509...570 Når en monopolvare som i tillegg er eid av staten og har svært lav produksjonskostnad utsettes for markedskrefter som er helt ute av kontroll er det lov å klage, ja. Om man har god råd eller dårlig råd spiller faktisk ingen rolle. Anonymkode: e7062...c55 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #8 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mens vi med solcelleanlegg på taket bryter ut i en stille jubel Anonymkode: e5af9...c6f Man må ha mye penger for å spare penger. Jeg sjekket ut hvor mye det ville kostet oss å ha 4 paneler på taket - 70 000 kr gitt. Da er det bare å spare. Anonymkode: e6071...853 5
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #9 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Man må ha mye penger for å spare penger. Jeg sjekket ut hvor mye det ville kostet oss å ha 4 paneler på taket - 70 000 kr gitt. Da er det bare å spare. Anonymkode: e6071...853 4 paneler? Ingen installerer 4 paneler. Det blir jo selvsagt grisedyrt, ingen tvil om det. 15-30 paneler er ganske vanlig, noen har over hundre om de har takflate nok. Jeg har regnet på produksjonskostnaden for eget anlegg over en levetid på 25 år, med ett bytte av inverter underveis og rente på 4%. Det havnet på ca. 80 øre. Siden jeg aldri har fått under 110 øre/kWh for eksporten er det god business. Og for egenforbruk er nettleie alene nesten 60 øre, så det skal ikke høye strømprisen til for å spare der heller. Trenger ikke å spare heller så lenge man har ledig sikkerhet på huset. Anonymkode: e5af9...c6f
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #10 Skrevet 20. juni 2022 Vi har ikke merket noe på økonomien at strømmen er blitt dyrere. Bor i Vestfold. Men skjønner at det kan være et problem for mange. Men vi er heldige i Norge, vi har generelt billig strøm. Anonymkode: 2020b...bbd 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #11 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Når en monopolvare som i tillegg er eid av staten og har svært lav produksjonskostnad utsettes for markedskrefter som er helt ute av kontroll er det lov å klage, ja. Om man har god råd eller dårlig råd spiller faktisk ingen rolle. Anonymkode: e7062...c55 Joda. Men ser på det som bortkastet energi. Nordmenn må være det folkeslaget som klager mest. Så mange som har det så bra og så sitter man og klager rævven av seg. Smått kvalmt. Sier noe om hvor priviligerte vi er. Anonymkode: 45509...570 1
Gjest Athena Catalina Skrevet 20. juni 2022 #12 Skrevet 20. juni 2022 Glad jeg har fastpris. Men uansett må noe gjøres dette går ikke i lengden folk kommer til å slite noe veldig, gjelder også drivstoff og matvarepriser.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #13 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Grusomt. Alle som brukt penger på ferietur iår skjelver vel i buksene! Vi føler oss fattige! Selv om vi svir av flere tusener iåret på vin, utepils og sig. klesskapet stapp fullt av klær. Nå protesterer vi på facebook dere! *poster sint innlegg på strømgruppen før jeg drar og shopper en jakke til 2000kr. Og bestiller geilotur neste helg. Er så dyrt med strøm! *trasker til butikken for å kjøpe snus til 100kr pakka. Nå går halve Norge under pga strømprisene! *bestiller hjem ny laptop. Vi er fattige med de strømprisene nå, dette blir katastrofe! Men hysj.. vi må ha Netflix, spotify og flere tv-er i husstanden. Og to biler. For er så kjedelig med tog. Og det er ut å ha bare en bil pr husstand må vi opprettholde fasaden med en hver. Og nå som vi må betale ekstra i strøm har vi ikke råd til å være i verdenstoppen i oppussing lenger!! LANDET ER I KRISE! Anonymkode: 45509...570 Normalt sett ville jeg vært enig. Men nå er det sånn at våre folkevalgte har solgt ut alt vi har. Det var nemlig sånn at våre eldre var med å bygde opp landet, og nå er alt solgt til store selskaper. Staten hover inn, og folket betaler. På alle fronter. Men da er det godt å vite, at vi har noen sånne som syns dette bare er gøy og klager ikke. Bra for dem. Lykke til de neste årene alle sammen. Anonymkode: 23e20...4ae 4
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #14 Skrevet 20. juni 2022 Panthera Pardus skrev (1 minutt siden): Glad jeg har fastpris. Men uansett må noe gjøres dette går ikke i lengden folk kommer til å slite noe veldig, gjelder også drivstoff og matvarepriser. Nå får man jo refundert 80% av alt over 70 øre eks.mva da. Så om strømprisen er ekstreme 500 øre eks. mva. ender man uansett bare opp med å betale 195 øre. Anonymkode: e5af9...c6f
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #15 Skrevet 20. juni 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Joda. Men ser på det som bortkastet energi. Nordmenn må være det folkeslaget som klager mest. Anonymkode: 45509...570 Franskmennene er nok verre. Anonymkode: 907ca...e86
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #16 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har ikke merket noe på økonomien at strømmen er blitt dyrere. Bor i Vestfold. Men skjønner at det kan være et problem for mange. Men vi er heldige i Norge, vi har generelt billig strøm. Anonymkode: 2020b...bbd Hadde billig strøm. Det var det eneste som var billig i Norge. Vår eneste fordel. Det har våre politikere klart å fucke opp ved å bygge kabler for å importere prisene på kontinentet. Ironien er at disse kablene er bygget med nettleieavgifter . Slik at politikeren har klart mesterstykket det er å få norske forbrukere til å sponse sine egne økte strømpriser. Ikke rart vi har politikerforakt. Anonymkode: 9f28b...d10 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #17 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nå får man jo refundert 80% av alt over 70 øre eks.mva da. Så om strømprisen er ekstreme 500 øre eks. mva. ender man uansett bare opp med å betale 195 øre. Anonymkode: e5af9...c6f Som er 19 ganger produksjonskostnaden. Gjennomsnittkraften for meg på Østlandet har vært 37 Øre pr.kwt siste 10år i januar. Nå er kraften 6 ganger dyrere midt på sommeren. Vedum og Støre gir oss en liten rabatt slik at det ikke er 10 ganger men 6 ganger prisen. Så gir Vedum 10.milliarder til sine venner i bondelaget og tar en 3 mnd ferie mens han håper på vind og regn. Norge er i praksis en seilbåt hvor styrmannen (Vedum) har gått og lagt seg og vinden bestemmer. kapteinen (Støre) sitter i lugaren sin og har forståelse men ingen handlekraft. For en gjeng vi skal holde ut med de neste 3 årene . Anonymkode: 9f28b...d10 2 1
-jk- Skrevet 20. juni 2022 #18 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Som er 19 ganger produksjonskostnaden. Gjennomsnittkraften for meg på Østlandet har vært 37 Øre pr.kwt siste 10år i januar. Nå er kraften 6 ganger dyrere midt på sommeren. Vedum og Støre gir oss en liten rabatt slik at det ikke er 10 ganger men 6 ganger prisen. Så gir Vedum 10.milliarder til sine venner i bondelaget og tar en 3 mnd ferie mens han håper på vind og regn. Norge er i praksis en seilbåt hvor styrmannen (Vedum) har gått og lagt seg og vinden bestemmer. kapteinen (Støre) sitter i lugaren sin og har forståelse men ingen handlekraft. For en gjeng vi skal holde ut med de neste 3 årene . Anonymkode: 9f28b...d10 Produksjonskostnad har da ingenting med salgsprisen å gjøre, den styres av etterspørsel. Vi produserer olje til 20 dollar fatet men den selges til 120 dollar. Og prisen er nok heller 3 ganger enn 6 ganger 37 øre. Hva den er i noen få timer har lite å si for gjennomsnittsprisenfor hele måneden. 37 øre var uansett for lavt for å bygge ut vesentlig mer kraft, som vi vil trenge i årene fremover. Kun vindkraft på land er lønnsomt til den prisen. Den bør nok ligge på det doble i hvert fall, for å sikre oss en god utbygging de neste 10-15 årene.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #19 Skrevet 20. juni 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Nå får man jo refundert 80% av alt over 70 øre eks.mva da. Så om strømprisen er ekstreme 500 øre eks. mva. ender man uansett bare opp med å betale 195 øre. Anonymkode: e5af9...c6f nei, det stemmer ikke. du får refundert 80% av gjennomsnittsprisen inneværende måned før moms. Nå ligger snittprisen i juni på ca 140 øre og det gir ca 54øre/kwh refusjon. Så ved pris på 500 øre/kwh blir prisen ((500-54)*1,25)=557øre/kwh pluss nettleie Anonymkode: ec5b0...6db
-jk- Skrevet 20. juni 2022 #20 Skrevet 20. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (28 minutter siden): nei, det stemmer ikke. du får refundert 80% av gjennomsnittsprisen inneværende måned før moms. Nå ligger snittprisen i juni på ca 140 øre og det gir ca 54øre/kwh refusjon. Så ved pris på 500 øre/kwh blir prisen ((500-54)*1,25)=557øre/kwh pluss nettleie Anonymkode: ec5b0...6db Det regnestykket skjønte jeg ikke. Om snittprisen en måned er 500 øre eks. mva vil du den måneden få 0,8*(500-70)*1,25=430 øre/kWh. Enklere sagt får du refusjon på snittprisen eks. mva minus 70 øre. Med 430 øre i refusjon blir strømprisen du må betale (500*1,25)-430=195 øre. Eller om du vil regne alt eks. mva, (500-(0,8*(500-70))*1,25=195 øre. En pris på 140 øre eks.mva gir dermed effektiv refusjon på 70 øre og en pris på 105 øre etter støtte. Om du tenker på en spesiell time så kan det jo stemme, men den timen vil jo heve snittprisen og dermed strømstøtten for hele måneden så det blir feil å regne slik. Er man flink til å flytte forbruk vil slike timer være gunstige nettopp pga. at de hever støttenivåene. Endret 20. juni 2022 av -jk-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå