AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #1 Skrevet 19. juni 2022 Jeg starter snart tredje året på integrert master. Har hatt en bratt læringskurve, og har også oppdaget at jeg trenger å la stoffet modnes for å forstå. Jeg er ingen skippertaksstudent, likevel begynner ikke de store sammenhengene og åpenbaringene å vise seg før en måneds tid før eksamen. Nå vet jeg noe av det som skal være pensum til høsten og har skaffet noen av bøkene jeg vet vi skal ha. Men det er ofte litt håpløst å sitte med læringsmål og ukjent litteratur og skulle forsøke på egenhånd. Noen har har erfaringer med dette, enten om det er bortkastet energi eller om det har noe for seg? Er det eventuelt noe som er spesielt lurt? Planen min var å lese (uten å ta notater) endel av de første kapittelene og kanskje forsøke å notere med noen fagbegrep i forkant. Skulle så gjerne ønske forståelsen kom litt tidligere i semesteret, tror utbyttet av forelesninger og arbeidskrav blir noe helt annet da. Anonymkode: 11e42...798
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #2 Skrevet 20. juni 2022 Vet du akkurat hvilke sider/kapitler som er pensum? Hvis ikke risikerer du å lese mye unødvendig. Anonymkode: 65d83...b8b
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #3 Skrevet 20. juni 2022 Det kan jo være greit det. Det å lese introduksjonskapitlene kan jo være greit. Hvis det er et fag hvor det er relevant kan du jo lese mer populærvitenskapelig litteratur om temaet istedenfor, se om det er noen gode nettsider eller dokumentarer/fagserier på diverse strømmetjenester eller tv? Anonymkode: cedf1...021 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #4 Skrevet 20. juni 2022 Les de første kapitler og innholdsfortegnelse, men ikke ha fokus på å pugge Når du har lest gjennom en gang før er det mer gjenkjennelig i forelesning og behøver ikke bruke like mye energi på å forstå og få det med seg. Fint å lære noen fagbreper etc dette er det vi kaller førforståelse og er veldig viktig for å lære stoffet bedre Anonymkode: 75de1...fbb 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #5 Skrevet 20. juni 2022 Les pensumbøkene gjennom i sin helhet med det formål å forstå mest mulig. Er det noe du ikke skjønner, gå videre (det vil du sikkert forstå senere). Ikke ta notater ol med mindre det hjelper deg til å forstå. Ser noen over skriver at man kan risikere å lese ting som ikke er pensum - ja det hadde jo vært helt krise! 😊 Anonymkode: a104d...539
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #6 Skrevet 20. juni 2022 Spørs hva du mener angående å tyvstarte på pensum. Jeg er født nysgjerrig, og har vært interessert i det jeg utdannet meg innen, så jeg leste gjerne ulike bøker om det vi skulle gjennom, men av interesse. Litt for å se pensum i større kontekst, slik at jeg ble bedre i stand til å vurdere og stille spørsmål ved pensum. Ikke svelge det foreleser fokuserte på som eneste faktorer i ting. Det gjorde at jeg kunne delta mer aktivt ved undervisning, samt ga meg bredde jeg kunne bruke til argumentasjon ved eksamen. Det hjelper litt på å være interessert i det man utdanner seg innen generelt. Anonymkode: 17c36...d3c
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #7 Skrevet 20. juni 2022 Jeg tyvstartet også pensum da jeg studerte, fordi jeg var veldig interessert i temaene. Jeg rett og slett bare leste bøkene som jeg ville gjort hvilke som helst andre bøker, for å lære innholdet. Anonymkode: 04b4b...650
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå