Gå til innhold

Bør lærere som er skeptisk til å ta med barn i Pride-paradene få sparken?

Gjest Visningsnavn null

Anbefalte innlegg

4 hours ago, Hummingbird2 said:

For det første har han ikke satt seg inn i læreplanen. Det i seg selv er grovt, og viser han ikke er kvalifisert til jobben.  For det andre anerkjenner han ikke andre kjønnsidentiteter enn mann og kvinne som strider mot det han har ansvar for å lære elevene han underviser.

Mannen virker i tillegg ikke skikket til å undervise barn som har annen legning eller kjønnsidentitet Tenk å være homofil eller trans elev i klassen når læreren har stått frem i media og vist slike holdninger. Da føler man seg hverken trygg, akseptert eller velkommen. Noe som er brudd på §9-A i opplæringsloven. Det går faen ikke an😡

Det er ikke alt man må forstå, men man må akseptere og respektere at det finnes mennesker som er annerledes enn oss selv. 

Jeg ba om konkrete utsagn og begrunnelse på hvorfor du mener de kvalifiserer for saklig grunn for oppsigelse. Jeg ba ikke om dine spekulasjoner om hva læreren måtte mene og tenke, ettersom de er helt irrelevante og uinteressante her.

Prøv igjen.

Endret av matsats
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

30 minutter siden, Carrie_S said:

Hvilke transfobiske og homofobiske holdninger har han ytret, helt konkret?

Du kommer ikke til å få noen svar her. Straks man etterlyser presisjon og konkrete eksempler, så blir det stille. Det skyldes at venstresiden liker ikke å forholde seg til konkrete handlinger og ytringer, men derimot hva de selv mener andre "egentlig tenker". Det hele er absurd, idiotisk og fullstendig teatralsk. Det er falskt!

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucius

Er vel ikke så uvanlig det. Er man en forsker som går på tvers av sin forskningsinstitusjons offisielle syn, så kan man oppleve å bli frosset ut og/eller gitt munnkurv. Har jo vært forskere på Blindern som har blitt gitt munnkurv om de har sagt noe om innvandrere for eksempel… 
Fremdeles ytringsfrihet i Norge etter hva jeg vet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel at:

1. Her blander en lokalpolitiker seg i arbeidsforhold i bydelen sin - noe han ikke skal gjøre

Man kan ikke true ansatte i kommuner med sparken om du irriterer en politiker

2. Jeg skjønner ikke overskriften relatert til dette innlegget, ingen lærere går med ungene i Pride sånn generelt 🤷‍♀️
Jeg har barn i Osloskolen, ingen steder er det mer GNÅL om paraden enn her inne. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

matsats skrev (11 minutter siden):

Du kommer ikke til å få noen svar her. Straks man etterlyser presisjon og konkrete eksempler, så blir det stille. Det skyldes at venstresiden liker ikke å forholde seg til konkrete handlinger og ytringer, men derimot hva de selv mener andre "egentlig tenker". Det hele er absurd, idiotisk og fullstendig teatralsk. Det er falskt!

Det var ikke jeg som skrev dette, men jeg kan forklare hva som er problemet: lærere arbeider med barn, og mange barn er skeive. Skeive barn har rett til å føle seg trygge på at de voksne på skolen aksepterer dem. Det vil ikke skeive barn som har læreren på Årvoll skole føle, da han har uttalt til pressen at han er motstander av bevegelsen som har kjempet for (og fremdeles kjemper for) skeives rettigheter. Dette kan da ikke være så vanskelig å forstå? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Visningsnavn null said:

Er du enig?

Overhodet ikke. Godt at det finnes lærere som tør å si fra.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, DundreMilfin said:

Jeg har barn i Osloskolen, ingen steder er det mer GNÅL om paraden enn her inne. 

Én ting er jo at de fleste ytrer seg friere anonymt på internett, enn man gjør i et offentlig rom hvor man kan identifiseres, eller gjenkjennes, en annen ting er at mange blir redde for å uttale seg, i frykt for å bli stemplet som transfob, eller motstander av menneskerettigheter. Ergo ser jeg det som naturlig at et slikt tema debatteres i større grad på KG enn "på gata". 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Undrende123 said:

Det var ikke jeg som skrev dette, men jeg kan forklare hva som er problemet: lærere arbeider med barn, og mange barn er skeive. Skeive barn har rett til å føle seg trygge på at de voksne på skolen aksepterer dem. Det vil ikke skeive barn som har læreren på Årvoll skole føle, da han har uttalt til pressen at han er motstander av bevegelsen som har kjempet for (og fremdeles kjemper for) skeives rettigheter. Dette kan da ikke være så vanskelig å forstå? 

Denne læreren sier overhode ikke at han ikke aksepterer skeive.  At man ikke kan stille seg bak ideologien til FRI, som i mange tilfeller har ganske ekstreme meninger og vil ha bort vitenskap, betyr ikke at man ikke aksepterer homofile. Jeg har flere homofile venner som er helt enige med ham, og som ikke identifiserer seg med ideologien til FRI. Betyr det at de også er homofobe?

Endret av Carrie_S
  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (56 minutter siden):

Én ting er jo at de fleste ytrer seg friere anonymt på internett, enn man gjør i et offentlig rom hvor man kan identifiseres, eller gjenkjennes, en annen ting er at mange blir redde for å uttale seg, i frykt for å bli stemplet som transfob, eller motstander av menneskerettigheter. Ergo ser jeg det som naturlig at et slikt tema debatteres i større grad på KG enn "på gata". 

Joda, men det er muligens fordi du er interessert i temaet?

Jeg er hetero cis og så videre - synes bare det er hyggelig å gå i sentrum med Pride nå (som jeg uansett knapt merker). 

Det trengs åpenbart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, DundreMilfin said:

Joda, men det er muligens fordi du er interessert i temaet?

Jeg er hetero cis og så videre - synes bare det er hyggelig å gå i sentrum med Pride nå (som jeg uansett knapt merker). 

Det trengs åpenbart. 

Nja, er ikke sånn sett superinteressert i temaet i seg selv, men jeg blir gjerne litt provosert noen ganger av de ekstreme ytterpunktene i slike debatter, når temaet blir så betent at enhver kritisk røst skal kveles. Sier ikke at det nødvendigvis er sånn, men det føles i alle fall sånn ofte. Akkurat som at man tror at kritikk og uenighet er synonymt med hat og trakassering.

Ønsker man å få gjennom en endring, så hadde det gitt mere mening for meg å for eksempel innføre psykisk helse som fag i skolen, slik at barn lærer om det, og hvordan mobbing og trakassering kan påvirke mennesker, og ødelegge liv. I tillegg til respekt, folkeskikk og sosialisering. Sånt som mennesker fikk naturlig før i tiden, før alle ble tilkoblet wifi, bluetooth og 5G.

Sånn sett så ønsker jeg egentlig mye av det samme som Pride-bevegelsen, men jeg synes bare den "valgte" metoden skaper for mye polarisering og splid i debatter til at den er nyttig i jakten etter forsoning og forståelse.

Endret av Gibralfaro
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Undrende123 said:

Hvilke konkrete utsagn fra denne læreren mener du gir saklig grunn for oppsigelse? Dette er ikke så vanskelig å forstå. Dersom du mener læreren bør miste jobben, så bør du jammen meg også kunne gi en god begrunnelse for dette. Det vil si kunne peke på konkrete utsagn og/eller handlinger som er i strid med relevante lover og/eller reglement.

For øvrig er det helt absurd å snakke om skeive barn. Skeiv viser til en bestemt seksualitet. Barn har ikke noen tydelig seksualitet. Det får de først i forbindelse med puberteten. Å seksualisere barn på denne måten er motbydelig!

Endret av matsats
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gibralfaro skrev (9 minutter siden):

Nja, er ikke sånn sett superinteressert i temaet i seg selv, men jeg blir gjerne litt provosert noen ganger av de ekstreme ytterpunktene i slike debatter, når temaet blir så betent at enhver kritisk røst skal kveles. Sier ikke at det nødvendigvis er sånn, men det føles i alle fall sånn ofte. Akkurat som at man tror at kritikk og uenighet er synonymt med hat og trakassering.

Ønsker man å få gjennom en endring, så hadde det gitt mere mening for meg å for eksempel innføre psykisk helse som fag i skolen, slik at barn lærer om det, og hvordan mobbing og trakassering kan påvirke mennesker, og ødelegge liv. I tillegg til respekt, folkeskikk og sosialisering. Sånt som mennesker fikk naturlig før i tiden, før alle ble tilkoblet wifi, bluetooth og 5G.

Sånn sett så ønsker jeg egentlig mye av det samme som Pride-bevegelsen, men jeg synes bare den "valgte" metoden skaper for mye polarisering og splid i debatter til at den er nyttig i jakten etter forsoning og forståelse.

Hvilken valgte metode da?

Her på KG får man inntrykk av at barna i Osloskolen skal gå i paraden.

De skal ikke det altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrende123 skrev (1 time siden):

Han har faktisk lov, som lærer, til å være det om han ønsker.

Men han må følge undervisningsopplegg som er satt.

Det kalles ytringsfrihet. 

Forøvrig støtter jeg Pride generelt og kunne gjerne sendt ungen min i parade, jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, DundreMilfin said:

Hvilken valgte metode da?

Det ønsker jeg ikke å utydpe, av årsakene jeg nevnte lenger opp på siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Velvia
2 hours ago, Undrende123 said:

Signerer denne.

Hele retorikken er et ekkelt gufs og indirekte legitimerer mobbing og trakkasering av transpersoner (i skolen og ellers) med retorikk som dette:

"Diskrimineringsnemnda og Likestillingsombudet på sin side tar parti med biologiske menn med penis som insisterer på retten til å benytte offentlige garderober ment for kvinner. "

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/286ywq/pride-skole-usant

Er det slike foreldre som i dette foreldre nettverket og lærere som skal ivarta barn og unge som blir utsatt for mobbing på grunn av legning og kjønnsidentitet?

Endret av Velvia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undrende123 skrev (7 timer siden):

Pride er ikke politikk og ikke ideologi, men menneskerettigheter. 

Menneskerettigheter er politikk og ideologi, for menneskerettighetene er vedtatt av politiske organer bestående av politikere. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
matsats skrev (58 minutter siden):

Hvilke konkrete utsagn fra denne læreren mener du gir saklig grunn for oppsigelse? Dette er ikke så vanskelig å forstå. Dersom du mener læreren bør miste jobben, så bør du jammen meg også kunne gi en god begrunnelse for dette. Det vil si kunne peke på konkrete utsagn og/eller handlinger som er i strid med relevante lover og/eller reglement.

For øvrig er det helt absurd å snakke om skeive barn. Skeiv viser til en bestemt seksualitet. Barn har ikke noen tydelig seksualitet. Det får de først i forbindelse med puberteten. Å seksualisere barn på denne måten er motbydelig!

Han sier jo helt eksplisitt i NRK-saken at han er imot pride! Han sier at han "frykter at han om noen år kanskje ikke får lov til å undervise fordi han ikke støtter pride." Meningene hans strider imot læreplanen. Alle elever skal være trygge og akseptert i skolen, også elever som er skeive. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvfølgelig ikke, barn har ikke noe i et Pride tog å gjøre. Heller ikke som publikum.

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Pride skal ikke påtvinges barn, dette får de ta stilling til selv når de blir gamle nok til å ta selvstendige valg. 

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sarkus
12 hours ago, Hummingbird2 said:

Det handler ikke om at han ikke vil gå i pridetog. Det handler om at han burde få sparken for sine tranfobiske og homofobiske holdninger. Jeg er helt enig i kronikken! Han har ikke noe som lærer å gjøre med slike holdninger! 

Som tatt ut av historieboka. Ja, han utviser helt klart anti-sovietiske holdninger, og burde få seg et opphold i omskoleringsleir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...