Gjest Gamle Alex Skrevet 14. november 2005 #1 Skrevet 14. november 2005 Hvordan kan foreldrene la dette skje med barnet sitt? Snakk om omsorgssvikt http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=109427
Gjest MrsL Skrevet 14. november 2005 #2 Skrevet 14. november 2005 Ja, det der er jo bare grusomt. Skjønner ikke helt hva det er som skjer, hvorfor foreldre ikke tar vare på tennene til barna sine. Tenk så mye smerte barna har helt unødvendig
Gjest Melk Skrevet 14. november 2005 #3 Skrevet 14. november 2005 Kjenner til et slikt tilfelle. Barnet endte opp i fosterhjem, da dette var en av flere indikasjoner på at det ikke var særlig bra å vokse opp med foreldrene. Det er ikke gøy å begyunne på skolen, og alt man ser når du smiler og ler er brune råtne tannstubber, slik at man ikke en gang kan tygge skorper. Saft i tåteflasken døgnet rundt var årsaken.
Brunhilde Skrevet 14. november 2005 #4 Skrevet 14. november 2005 Stakkars unger! Tenk så vondt de har...
Gjest Gamle Alex Skrevet 14. november 2005 #5 Skrevet 14. november 2005 Kjenner til et slikt tilfelle. Barnet endte opp i fosterhjem, da dette var en av flere indikasjoner på at det ikke var særlig bra å vokse opp med foreldrene. Det er ikke gøy å begyunne på skolen, og alt man ser når du smiler og ler er brune råtne tannstubber, slik at man ikke en gang kan tygge skorper. Saft i tåteflasken døgnet rundt var årsaken. ← Huff men det er jo et tegn da på at andre ting også må være galt
Gjest Pjusk Skrevet 14. november 2005 #6 Skrevet 14. november 2005 Min samboer husker enda da han ble kjørt til sykehuset som seksåring for å trekke sine tenner (ikke alle, men mange). Han hadde fått saft på flaske alt for lenge, i tillegg til generellt mye sukker og dårlig tannstell. Og historien gjentar seg: Til tross for dette gir farmor saft på flaske til "store" barnebarn etter tannpuss på kvelden "for de må jo få kose seg litt". Hun har aldri fått lov til å gjøre dette med våre barn. Mtp. artikkelen: Jeg synes dette uten tvil er alvorlig omsorgssvikt.
Gjest Gretha Skrevet 14. november 2005 #7 Skrevet 14. november 2005 Det er da slett ikke uvanlig å se at unger som har lært seg å drikke av kopp fortsetter med flaske? Skjønner ikke at noen blir sjokkert av dette, dette kan man se daglig rundt i gater og på sentere, unger med flaske med juice, saft, sjokomelk og annet. Er selv tannlege og dette er ganske vanlig og dumt og ubetenksomt er det, ja.
Brunhilde Skrevet 14. november 2005 #8 Skrevet 14. november 2005 Det er da slett ikke uvanlig å se at unger som har lært seg å drikke av kopp fortsetter med flaske? Skjønner ikke at noen blir sjokkert av dette, dette kan man se daglig rundt i gater og på sentere, unger med flaske med juice, saft, sjokomelk og annet. Er selv tannlege og dette er ganske vanlig og dumt og ubetenksomt er det, ja. ← Vi pakket flaska bort på 1års dagen og det var ingen spørsmål etter den senere. Kanskje derfor 15åringen bare har hatt 1 bittelite hull til nå? Men vi tar da tannhygienen på alvor også - jeg spør fremdeles om tennene er pusset, bare for å være på den sikre siden...
Gjest Gamle Alex Skrevet 14. november 2005 #9 Skrevet 14. november 2005 En hver foreldre burde være klar over at saft på flaske hver dag uten tannpuss skader tennene. Blir helt sjokkert jeg at ikke folk skjønner det
Gjest Gjesta Skrevet 14. november 2005 #10 Skrevet 14. november 2005 En hver foreldre burde være klar over at saft på flaske hver dag uten tannpuss skader tennene. Blir helt sjokkert jeg at ikke folk skjønner det ←
Gjest Milah Skrevet 14. november 2005 #11 Skrevet 14. november 2005 En hver foreldre burde være klar over at saft på flaske hver dag uten tannpuss skader tennene. Blir helt sjokkert jeg at ikke folk skjønner det ← Sukkerholdig drikke på flakse hver dag, skader tennene, selv MED tannpuss..
Gjest Gamle Alex Skrevet 14. november 2005 #12 Skrevet 14. november 2005 Skjønner det, men hvis du ser på bildet så kan jo ikke tannpussen ha vært tema en gang
Gjest Gretha Skrevet 14. november 2005 #13 Skrevet 14. november 2005 Flaske som inneholder annet enn vann skal ikke forekomme etter at barn har lært seg å drikke av kopp/glass!
Gjest Milah Skrevet 14. november 2005 #14 Skrevet 14. november 2005 (endret) Nei.. Det ser man jo klart og tydelig! Slike tilfeller er rett og slett tragiske! Nevøen min fikk ikke annet enn morsmelk og vann, før han var godt over året. Tror nok jeg kommer til å gjøre det på samme måten, når jeg en gang for barn. Endret 14. november 2005 av Milah
Tusenfryd Skrevet 14. november 2005 #15 Skrevet 14. november 2005 Ja, cola og saft på flaske ser man overalt. Og så når man skal liksom passe på og holde unna sukker, så bruker foreldre lightprodukter og juicebokser kjøpt i kiosken. Ufattelig etsende på tennene det osgå, minst like ille som ren cola. Det er utrolig mange ignorante foreldre.
Gjest Gretha Skrevet 14. november 2005 #16 Skrevet 14. november 2005 Skjønner det, men hvis du ser på bildet så kan jo ikke tannpussen ha vært tema en gang ← Jo, tennene kan ha vært pusset. Saft o. l. på flaske er så skadelig så tannpuss ikke hjelper.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #17 Skrevet 14. november 2005 Vil bare tilføye at det kan være andre årsaker enn saft på flaske som gjør at tennene blir slik. Min sønn har slike tenner og det er ikke kosthold, slurv med tannpuss eller søte drikker som har gjort tennene hans slik. I hans tilfelle er det en konsekvens av langvarig medisinering.
-Tone- Skrevet 14. november 2005 #18 Skrevet 14. november 2005 Bare så dere vet det... Melk på flaske kan gi like store skader på tennene som saft når man ikke pusser tennene! Melk har også syre... Vet selv om et barn som har operert bort 6 tenner på grunn av melk på flaske gjennom natta... Snakk om omsorgssvikt ja! Hvis barna absolutt skal ha noe etter tannpuss, så finnes det faktisk vann!
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #19 Skrevet 14. november 2005 Melk, saft, jus eller velling bør man ikke gi på flaske om natta. Jeg er i grunnen i mot flaske i det store og hele, bortsett fra til babyer
Charmina Skrevet 14. november 2005 #20 Skrevet 14. november 2005 Dette er bare så tragisk jeg får helt vondt jeg av å se slikt! Man skal jo hjelpe barna med tannpuss fram mot ti års alderen heter det jo. Selv pusser jeg over tennene til gutten min på 7 år både morgen og kveld selv om han selv tror han har klart det godt selv. Men når jeg sjekker er det jo ikke bra nok. Fluor tror jeg også på, mine barn har startet med det når de var ett år! Søte drikker på flaske trenger ingen. Men det mange ikke tenker på er jo at morsmelken også er veldig søt og at enkelte barn faktisk får masse hull som følge av nattamming! -Charmina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå