Gå til innhold

Hvorfor vil du ikke bli fosterhjem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ja, som overskriften sier. Hvorfor vil du ikke bli fosterhjem? 

Nå er det slik at her i Norge så er det mange barn som står i kø for å få et fosterhjem. Hvorfor er det så få mennesker som vil bli det?

Barnevernet betaler utgiftene til disse barna så dermed burde jo ikke det være økonomi som stopper dem. 

Har barna problemer så skal jo barnevernet bruke ressurser  slik at barna får den hjelp de trenger. 

Jeg er ute etter at hver enkelt forteller hva det er som stopper dem. 

Anonymkode: dc21e...bc9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Plass i huset og overskudd til å tilby den omsorgen som er nødvendig for at barnet skal få det bra 

Anonymkode: d74c9...5a1

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Koser meg med egne barn den lille tiden jeg har til overs etter krevende fulltidsjobb.

k40

Anonymkode: 7c0c1...a58

• Liker 8
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

For vår del handler det nok mest om usikkerhet. Vi har begge jobbet mange år i yrker hvor vi er kommet tett på miljøer hvor barna typisk havner i fosterhjem.

Må ærlig si at jeg nok har en slags frykt for barnas foreldre og å være involvert med folk i den type miljøer.

I tillegg er vi relativt unge, i starten av 30 årene. Synes ikke vi har den livserfaringen og kunnskapen som skal til for å gi fosterhjemsbarn den trygge havnen de trenger og fortjener.

Anonymkode: 5a993...f16

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, som overskriften sier. Hvorfor vil du ikke bli fosterhjem? 

Nå er det slik at her i Norge så er det mange barn som står i kø for å få et fosterhjem. Hvorfor er det så få mennesker som vil bli det?

Barnevernet betaler utgiftene til disse barna så dermed burde jo ikke det være økonomi som stopper dem. 

Har barna problemer så skal jo barnevernet bruke ressurser  slik at barna får den hjelp de trenger. 

Jeg er ute etter at hver enkelt forteller hva det er som stopper dem. 

Anonymkode: dc21e...bc9

For å si det spnn så fungerer det virkelig ikke på den måten. Hverken økonomi eller ressurser fra bv sin side

Anonymkode: 7ee70...f9b

• Liker 26
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Per dags dato 

- vi etablerer nå egen familie, og da passer det veldig dårlig å ta til seg barn som har behov for MYE oppmerksomhet og omtanke, det funker ikke med en nyfødt i hus. 

- vi har ikke plass. 

- vi føler ikke at vi har den erfaringen som trengs enda. 

- vi ønsker det ikke nå 

Anonymkode: 22f6f...1c6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg vet hva det vil si å være barnevernsbarn. Gjør du?

Anonymkode: d94c2...0f7

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Liker ikke barn, og uansett vil de vel ikke bruke enslige?

Anonymkode: 99650...26e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle har vel ikke hatt det som deg

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har plass og overskudd, men mannen vil bare ikke. Det er grunnen hos oss. Jeg har sagt siden jeg var ung, at jeg vil ha forsterbarn fordi jeg ønsker å gi trygghet osv til barn som trenger det. Mann og barn vil ikke, og det må jeg respektere. 

Anonymkode: e6a1d...737

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg selv har observert familie som har vært fosterhjem for to barn. Det var ekstremt mye jobb, og ekstremt lite hjelp å få fra barnevernet. Helt rystende lite. 

Det hele endte med at fosterdatter som var et relasjonsskadet barn da hun kom til fosterforeldrene som fem-åring beskyldte fosterforeldrene for å ha stått bak skadene hennes når hun ble tenåring og rebelsk. Hun kom med helt sinnsyke beskyldninger mot fosterforeldrene. Dette kom som lyn fra klar himmel etter at hun fikk seg kjæreste og ønsket å flytte ut, noe barnevernet sa nei til. Da kom hun med beskyldningene og fikk flytte ut...

Beskyldningene og alt det medførte ødelagte nesten familien til de som hadde stått på for barnet i mange år. Også nå var det null støtte fra barnevernet. 

Så nei, hadde ALDRI valgt å bli fosterforeldre. Det er synd og trist, men i det store og det hele er det barnevernet sin feil. Hadde de hatt en bedre oppfølging, så hadde jeg endret mening. Men å nesten ofre hele livet sitt for det? Nei takk. 

Anonymkode: 0a20c...b21

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Nå er det mange barnevernsbarn som faktisk har blitt reddet av barnevernet. Trist at du har hatt en fæl opplevelse, men mange har det supert i fosterhjem. Kjenner flere pga miljøet jeg har vokst opp i. 

• Liker 3
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg er enslig og har nok med eget barn.

Har hatt et barn (som nå er barnevernsbarn i fosterfamilie)  ti dager i mnd fordi foreldrene sendte barnet på til oss hele tida, og det slet meg helt ut. Hadde aldri hjerte til å si nei heller.

Det er synd på de barna, men de har heller ikke grunnleggende oppdragelse og totalt mangel på manerer samt sengevæting og mangel på respekt for min og dine ting osv, og kan være temmelig uhøflige… Man kan jo ikke si noe heller… 

All ære til de som klarer å være familie for så forsømte barn. For det er jammen meg slitsomt. 

Anonymkode: 5ae14...805

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi jeg er enslig og har nok med eget barn.

Har hatt et barn (som nå er barnevernsbarn i fosterfamilie)  ti dager i mnd fordi foreldrene sendte barnet på til oss hele tida, og det slet meg helt ut. Hadde aldri hjerte til å si nei heller.

Det er synd på de barna, men de har heller ikke grunnleggende oppdragelse og totalt mangel på manerer samt sengevæting og mangel på respekt for min og dine ting osv, og kan være temmelig uhøflige… Man kan jo ikke si noe heller… 

All ære til de som klarer å være familie for så forsømte barn. For det er jammen meg slitsomt. 

Anonymkode: 5ae14...805

Alle fosterbarn er ikke like da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi jeg selv har observert familie som har vært fosterhjem for to barn. Det var ekstremt mye jobb, og ekstremt lite hjelp å få fra barnevernet. Helt rystende lite. 

Det hele endte med at fosterdatter som var et relasjonsskadet barn da hun kom til fosterforeldrene som fem-åring beskyldte fosterforeldrene for å ha stått bak skadene hennes når hun ble tenåring og rebelsk. Hun kom med helt sinnsyke beskyldninger mot fosterforeldrene. Dette kom som lyn fra klar himmel etter at hun fikk seg kjæreste og ønsket å flytte ut, noe barnevernet sa nei til. Da kom hun med beskyldningene og fikk flytte ut...

Beskyldningene og alt det medførte ødelagte nesten familien til de som hadde stått på for barnet i mange år. Også nå var det null støtte fra barnevernet. 

Så nei, hadde ALDRI valgt å bli fosterforeldre. Det er synd og trist, men i det store og det hele er det barnevernet sin feil. Hadde de hatt en bedre oppfølging, så hadde jeg endret mening. Men å nesten ofre hele livet sitt for det? Nei takk. 

Anonymkode: 0a20c...b21

Huff, j den er lei :( Kjenner noen somnhsr vært borti noe liknende. Da var de de biologiske foreldrene som stod bak og fikk barnet til å komme med beskyldninger. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to tidligere kolleager som har vært fosterhjem, etter å ha hørt dems opplevelser sier jeg "nei takk". 

Hun ene hadde et svært krevende fosterbarn i 7 år, han flyttet ut dagen han ble 18 år og tok ALDRI kontakt med de igjen. Veldig sårt for familien. 

Hun andre har opplevd at egene barn mener hun ofret familien for å være fosterhjem. Hennes kjødlige barn er veldig birte på foreldrene.

Anonymkode: 7f7e2...231

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg har egne barn og ikke overskudd til flere. Fordi alle fosterbarn jeg kjenner krever mer enn normalt god omsorg. Fordi de økonomiske og juridiske rammene er elendige.

Anonymkode: eb30d...9e7

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Altfor dårlig betalt

Ingen støtte fra Bufetar 

Og ingen pensjonspoeng

Anonymkode: 11f6d...c77

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Asperger og er uføretrygdet.

Anonymkode: 59681...162

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er for gamle (nærmer oss 60) og har ikke overskudd eller lyst på barn igjen. 

Anonymkode: bd2de...033

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...