AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #1 Skrevet 19. juni 2022 Jeg har lenge tenkt på å bytte karrierevei til sosionom, men ser mange steder blir det sagt at folk heller ansetter vernepleiere (mye pga medisinkompetansen) Jeg kan tenke meg å jobbe i f.eks. bhg eller psykiatri, BUP o.l., hva tenker dere om å velge vernepleie isåfall? Har ikke så lyst å jobbe med fysisk pleie av mennesker (derfor er sykepleie uaktuelt). (Ser mange sier at bhglærere er "låst" i jobben og tenker derfor å ikke velge denne veien siden det er flere andre ting jeg også synes virker spennende å jobbe med) Anonymkode: 28415...c4f
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #2 Skrevet 19. juni 2022 Er sosionom og ser ikke helt hvordan jeg skal få annet enn assistentstilling og assistentlønn med min utdannelse. Har dog ikke undersøkt så mulig jeg tar feil BUP (poliklinikk) er det oftest klinisk sosionom jeg har sett de søker etter i stillingsutlysninger. Anonymkode: f4c93...03c
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #3 Skrevet 19. juni 2022 Som vpl blir du poteten innenfor feltene bvped, sosionomer og vpl jobber. Hadde valgt det over sosionom. Anonymkode: 8451c...39b 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #4 Skrevet 19. juni 2022 Jeg hadde valgt sosionom, da jeg har det inntrykket at det gir flere variasjoner av jobber enn ovennevnte - og at du ikke har så lyst til å jobbe med stell. Man er ikke låst til barnehage som barnehagelærer - finnes andre muligheter også Anonymkode: b4d6f...16e
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #5 Skrevet 19. juni 2022 Vernepleiere - Jobbe med pasienter/brukere til å håndtere problemer i dagliglivet i mer praktisk forstand + utdeling av medisin. Ofte på institusjoner (psykiatrisk / eldreomsorg / rus). Sosionom - Jobber med pasienter/brukere til håndtere problemer i et samfunnsmessig perspektiv. Jobber ofte på institusjoner, men også i offentlig etat (f.eks. konsulent i NAV). Begge rollene kan overlappe på noen arbeidsplasser, hvor begge kan fungere som samtalepartnere. Anonymkode: c8538...707
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #6 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er sosionom og ser ikke helt hvordan jeg skal få annet enn assistentstilling og assistentlønn med min utdannelse. Har dog ikke undersøkt så mulig jeg tar feil BUP (poliklinikk) er det oftest klinisk sosionom jeg har sett de søker etter i stillingsutlysninger. Anonymkode: f4c93...03c Hvorfor tror du ikke at du får annet enn assistenstilling og assistentlønn som sosionom? Det florerer jo av muligheter for sosionomene Anonymkode: b4d6f...16e
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #7 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): (Ser mange sier at bhglærere er "låst" i jobben og tenker derfor å ikke velge denne veien siden det er flere andre ting jeg også synes virker spennende å jobbe med) Anonymkode: 28415...c4f Dette stemmer IKKE. Mange barnehagelærere er ikke klar over hvilke muligheter de har for å ta videreutdanning. De er kvalifisert til flere tverrfaglige videreutdanninger (f.eks psykososialt arbeid med barn og unge). Anonymkode: 0ffb2...874
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #8 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette stemmer IKKE. Mange barnehagelærere er ikke klar over hvilke muligheter de har for å ta videreutdanning. De er kvalifisert til flere tverrfaglige videreutdanninger (f.eks psykososialt arbeid med barn og unge). Anonymkode: 0ffb2...874 AB over her Jeg kjenner forresten ei som er barnehagelærer i bunn. Hun har ikke master, men jobber på DPS. Anonymkode: 0ffb2...874
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #9 Skrevet 20. juni 2022 Ts her, takk for masse gode svar så hvis jeg ikke er interessert i pleie så går det for det samme om jeg tar sosionom eller vernepleier? Eller er det sannsynligvis lettere å få jobber i både psykiatri, barnehage og lignende som vernepleier? (Og kan bhglærer være et like godt alternativ?) Anonymkode: 28415...c4f
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #10 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Ts her, takk for masse gode svar så hvis jeg ikke er interessert i pleie så går det for det samme om jeg tar sosionom eller vernepleier? Eller er det sannsynligvis lettere å få jobber i både psykiatri, barnehage og lignende som vernepleier? (Og kan bhglærer være et like godt alternativ?) Anonymkode: 28415...c4f Om du ikke er interessert i pleie bør du ikke velge vernepleier. Det er ikke noe mindre pleie der enn i sykepleien. Jobbene på psyk, BUP o.l. er det også stor rift om, så det kan være at du ikke får drømmejobben med en gang. Anonymkode: 48143...935
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #11 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Om du ikke er interessert i pleie bør du ikke velge vernepleier. Det er ikke noe mindre pleie der enn i sykepleien. Jobbene på psyk, BUP o.l. er det også stor rift om, så det kan være at du ikke får drømmejobben med en gang. Anonymkode: 48143...935 Setter pris på ærlige svar, jeg hadde en mistanke om det men har aldri fått et så konkret svar på det før 😅 Anonymkode: 28415...c4f
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #12 Skrevet 20. juni 2022 Slenger meg på de som foreslår sosionom. Rettåslett fordi du ikke ønsker å pleie. Det er en viktig del av en vernepleier sin utdannelse, og derfor en del praksis rundt det. Om du vil jobbe med rus /psykiatri er sosionom et bra valg. Vi trenger faktisk flere av de på min arbeidsplass. Vi flommer over av sykepleiere og vernepleiere. Ikke noe galt i de yrkene, men i TSB, (tverrfaglig spesialist behandling) er sosionomer et viktig innslag sammen med de to. Jeg har ingen av disse utdannelsene, men nyter godt av å være i faglige drøftinger med alle tre representert. Anonymkode: d6a96...4d8
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #13 Skrevet 20. juni 2022 Hvis du ønsker større muligheter for også å jobbe i barnehage vil jeg slå et slag for barnevernspedagog 😊 er selv det, med videreutdanning i småbarnsped- og barnehageped og dermed også kvalifisert barnehagelærer. Jobbet som pedagogisk leder i barnehage i mange år. Jobber nå som barnevernkosulent i barneverntjenesten. Har også vært i innom barnevernsinstitusjon og psykiatri. Du har mange av de samme mulighetene som sosionom, men sosionomer kan ikke søke småbarnsped- og barnehageped så vidt jeg vet, om det med barnehage er viktig 😊 Anonymkode: e97cf...840
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #14 Skrevet 20. juni 2022 Jeg er vernepleier og jobber i barnehage. Jobber 1-1 med et barn som trenger hjelp til alt, og har et komplisert sykdomsbilde. Mange prosedyrer og medisiner. Det blir jo en del pleie og stell også. jeg trives greit, men blir nok ikke veldig lenge. Vil ha større variasjon og større faglig nettverk. Har heller ikke fast stilling da i min kommune får man kun engasjementstilling de årene barnet man følger går der. Så ustabilt. Vet ikke hvordan det er andre steder Anonymkode: 6b00a...c9b
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #15 Skrevet 20. juni 2022 Tusen takk for mange ulike erfaringer og råd! Det er så godt å få varierte innspill. Absolutt interessant med bvped, men blir man ikke da igjen mindre aktuell for jobber innenfor feks rus og psykiatri? Eller blir man satt på lik linje med sosionomene? Anonymkode: 28415...c4f
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #16 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Tusen takk for mange ulike erfaringer og råd! Det er så godt å få varierte innspill. Absolutt interessant med bvped, men blir man ikke da igjen mindre aktuell for jobber innenfor feks rus og psykiatri? Eller blir man satt på lik linje med sosionomene? Anonymkode: 28415...c4f Du kan ta videreutdanning innenfor psykisk helse. Kjenner barnevernspedagoger som har gjort det for å jobbe med voksne. Anonymkode: 48143...935
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå