Akryl Skrevet 19. juni 2022 #1 Skrevet 19. juni 2022 Det å ta med seg litt mat til arrangement kaller jeg ikke for dugnad. Eiere av private barnehager går i mange milloner i overskudd. De kunne lett ha innvilget litt ekstra penger så dugnad ikke hadde vært nødvendig. Penger til ekstra vasking/rydding, vedlikeholde utearealet osv. Men de sparer penger når de vet foreldre kan være slaver. Greit med litt dugnad i kommunale barnehager, men her har også lederne skjønt i hvilken barnehage foreldre stiller opp som slaver og der har de alltid lite penger til diverse arbeid. Noen foreldre har aldri opplevd dugnad fordi der har eiere skjønt at det ikke er kultur for slaveri, og da må de selv innvilge ekstra midler. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #2 Skrevet 19. juni 2022 Utrolig opptatt du er av disse dugnadene som du ikke er interessert å delta på. Var det ikke plass nok til å skrive dette i den forrige tråden din? Anonymkode: 39997...5cb 6
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #5 Skrevet 19. juni 2022 Dugnad er hyggelig. Anonymkode: 7ddd1...9fe
Akryl Skrevet 19. juni 2022 Forfatter #7 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Utrolig opptatt du er av disse dugnadene som du ikke er interessert å delta på. Var det ikke plass nok til å skrive dette i den forrige tråden din? Anonymkode: 39997...5cb Jeg ble lei meg av å lese tråder over hvor tung det er for enkelte foreldre å drive dugnad i barnehage.
Akryl Skrevet 19. juni 2022 Forfatter #8 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): WTF? Anonymkode: e3d9a...8e3 Jeg prøver å gjøre dugnads foreldre oppmerksom på at de blir lurt.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #9 Skrevet 19. juni 2022 Akryl skrev (4 minutter siden): Jeg prøver å gjøre dugnads foreldre oppmerksom på at de blir lurt. Da bør du oppsøke disse foreldrene direkte, og slutte å lage flere dugnadstråder her inne. Det er ikke sikkert at disse dugnadsforeldrene er klar over at du prøver å beskytter dem fra "slaveri". Kanskje de ikke henger her inne engang! Kanskje de kommuniserer via facebook i stedet. Ta kontakt med dem direkte, det er mitt råd. Anonymkode: 73456...171
Grønt blad Skrevet 19. juni 2022 #10 Skrevet 19. juni 2022 Jeg tror du må lese deg opp på hva slaveri er. Eller du kan lytte til P3 Dystopia. https://sverigesradio.se/avsnitt/slaveri-p3-dystopia Moderne slaveri er"en paraplybetegnelse som viser til ulike situasjoner hvor personer utsettes for grov utnyttelse, hvor de blir kontrollert gjennom maktmisbruk, trusler og vold, og ikke er frie til å forlate situasjonen." (Fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/moderne_slaveri/id2670039/, mine uthevinger) Dugnad i barnehagen er ikke helt der, er det vel? Uten at jeg synes dugnad i barnehagen automtisk er greit, bare for å få sagt det... 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #11 Skrevet 19. juni 2022 Akryl skrev (21 minutter siden): Jeg prøver å gjøre dugnads foreldre oppmerksom på at de blir lurt. Det blir vi ikke Anonymkode: 3c248...e8d
Akryl Skrevet 19. juni 2022 Forfatter #12 Skrevet 19. juni 2022 Grønt blad skrev (8 minutter siden): Jeg tror du må lese deg opp på hva slaveri er. Eller du kan lytte til P3 Dystopia. https://sverigesradio.se/avsnitt/slaveri-p3-dystopia Moderne slaveri er"en paraplybetegnelse som viser til ulike situasjoner hvor personer utsettes for grov utnyttelse, hvor de blir kontrollert gjennom maktmisbruk, trusler og vold, og ikke er frie til å forlate situasjonen." (Fra https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/moderne_slaveri/id2670039/, mine uthevinger) Dugnad i barnehagen er ikke helt der, er det vel? Uten at jeg synes dugnad i barnehagen automtisk er greit, bare for å få sagt det... Jeg bruker slaveri som metafor, utnytte noen til å gjøre gratis arbeid.
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #13 Skrevet 19. juni 2022 Dugnad er frivillig. Slaveri er ikke frivillig. Så nei dugnad er ikke slaveri Anonymkode: 0d6b8...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #14 Skrevet 20. juni 2022 Nå syns jeg du burde gi deg. Anonymkode: 105a7...951
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #15 Skrevet 20. juni 2022 Jeg lar meg lett utnytte, for både ungebe og jeg får noe ut av det. Vi blir kjent med andre foreldre og de ansatte som gjør at mine barns oppvekst blir lettere fordi jeg kjenner alle. Samme grunn til at jeg har blitt lagleder/klassekontakt, det er for mine egne barn og for at jeg blir kjent med barnas venner/klassekamerater. I dette synes jeg noen timers kakebaking, litt raking/maling/spyling er en liten pris å betale. Jeg kjører gjerne til alle treninger/bortekamper fordi jeg vil dele mine barns fremganger. Jeg synes det er helt ok å stå i kiosken på banen noen kvelder, møter alltid noen hyggelige foreldre. Jeg er ikke så selvopptatt at kun meg og mine er viktigst i verden. Anonymkode: 050da...640 1
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #16 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dugnad er frivillig. Slaveri er ikke frivillig. Så nei dugnad er ikke slaveri Anonymkode: 0d6b8...5cb På en måte er det ikke frivillig, for man er gjerne avhengig av å ha barnet i barnehage, og hvis man ikke stiller på dugnad blir man kalt lat, dårlig forelder etc, og da føler man jo at det er best å komme seg på den dugnaden for ikke å bli uglesett. Ikke alle er sterke nok til å tåle å bli kalt dårlig forelder og lat. Så jeg føler ikke at det er HELT frivillig. Om det var frivillig ville man kunne utebli uten sosial fordømmelse fra andre foreldre. Anonymkode: 5d658...25f 1
Akryl Skrevet 20. juni 2022 Forfatter #17 Skrevet 20. juni 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Da bør du oppsøke disse foreldrene direkte, og slutte å lage flere dugnadstråder her inne. Det er ikke sikkert at disse dugnadsforeldrene er klar over at du prøver å beskytter dem fra "slaveri". Kanskje de ikke henger her inne engang! Kanskje de kommuniserer via facebook i stedet. Ta kontakt med dem direkte, det er mitt råd. Anonymkode: 73456...171 Det er mange slitne foreldre som har skrevet om dugnad på KG. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå