Gå til innhold

Kan noen forklare en dum blondine prosessen med å skifte ut kjøkken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kjøpt ny leilighet, og skal sette inn et nytt kjøkken fra Ikea. Men det gamle må jo fjernes og, hvem kontakter jeg for å få gjort det (i Oslo)? Noen som vet hva det kan koste? Er et L-formet kjøkken som ikke er veldig stort. Når det gjelder å legge nytt gulv og maling av veggene, gjør jeg det når det gamle kjøkkenet er tatt ut? 

Beklager min uvitenhet men jeg er blond. 

Anonymkode: f82e6...4b4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har kjøpt ny leilighet, og skal sette inn et nytt kjøkken fra Ikea. Men det gamle må jo fjernes og, hvem kontakter jeg for å få gjort det (i Oslo)? Noen som vet hva det kan koste? Er et L-formet kjøkken som ikke er veldig stort. Når det gjelder å legge nytt gulv og maling av veggene, gjør jeg det når det gamle kjøkkenet er tatt ut? 

Beklager min uvitenhet men jeg er blond. 

Ikea kan skifte det ut for deg 

Anonymkode: 1a1a9...01c

• Liker 1
Skrevet

Du gjør ikke dette selv da? Skapene er ofte festet med skruer mellom skapene og skinne i bakkant, så det kan være ganske smertefritt å plukke ned. Benkeplaten er sikkert skrudd i underkant, så skjærer du evt fuger med en kniv før du løfter av.

Maling og gulv gjør du når alt er tatt vekk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det gamle kjøkkenet brukbart eller er det herpet ? 
Er det mulig for gjenbruk kan det jo være noen vil ha det mot at de tar det ned for deg? 
Men ikke slipp hvem som helst inn i huset uten at du har noen der hos deg . 
Er kjøkkenet ødelagt så begynner du iallefall fall med å fjerne dører og listene under skapene? 
Skapene nede er vel skrudd sammen, og da må du løsne de fra hverandre. 
Benkeplaten er vel limt fast ? Det greier du å finne ut av. 
Overskapene må du ha litt hjelp med å skru ned 

Anonymkode: 23f5a...fec

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
tasmus82 skrev (1 minutt siden):

Du gjør ikke dette selv da? Skapene er ofte festet med skruer mellom skapene og skinne i bakkant, så det kan være ganske smertefritt å plukke ned. Benkeplaten er sikkert skrudd i underkant, så skjærer du evt fuger med en kniv før du løfter av.

Maling og gulv gjør du når alt er tatt vekk.

Nei, jeg mangler totalt praktisk sans. Klarer såvidt skru på en tv :P Så må leie inn noen til dette her, men aner jo ikke hvem jeg skal kontakte. Kan jeg legge det ut på mitt anbud f.eks? Noen som har fjernet gammelt kjøkken, og hva betalte dere? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det gamle kjøkkenet brukbart eller er det herpet ? 
Er det mulig for gjenbruk kan det jo være noen vil ha det mot at de tar det ned for deg? 
Men ikke slipp hvem som helst inn i huset uten at du har noen der hos deg . 
Er kjøkkenet ødelagt så begynner du iallefall fall med å fjerne dører og listene under skapene? 
Skapene nede er vel skrudd sammen, og da må du løsne de fra hverandre. 
Benkeplaten er vel limt fast ? Det greier du å finne ut av. 
Overskapene må du ha litt hjelp med å skru ned 

Anonymkode: 23f5a...fec

Det er et kjøkken fra 70-tallet eller noe sånt, er brukendes men gammeldags. Kan hende noen vil ha det ja, kanskje jeg kan sjekke på finn. 

Skrevet

Man er ikke dum bare fordi man ikke vet noe. Ikke kall deg selv dum

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Til trådstarter: Det er enklest å legge nytt gulv og male veggene uten kjøkkeninnredningen, ja.

Jeg er usikker på nøyaktig hvem som kan fjerne kjøkkenet for deg (om det finnes forskjellige jobbtitler), men jeg hadde vurdert å legge det ut på MittAnbud.no og forklart det der (under håndverk-kategorien) og latt de som er interesserte i jobben kontakte deg. Ser for meg at der en enkel jobb å få fjernet det. Du har ingen bekjente, f.eks. en kollega eller familiemedlemmer du kan lufte ideen hos og se om de har noen tips eller i beste fall vet noen som kan gjøre det for deg?

Du kan også legge ut jobben med å installere nytt kjøkken der, eller få IKEA til å installere det for deg.

Lurer på om IKEA kanskje kan fjerne det for deg også? Du kan jo spørre de, for å være sikker. Det hadde jo kanskje vært enda enklere. Bare pass på å si at du ønsker litt tid til å bytte gulv og male veggene før nytt kjøkken kommer inn.

Anonymkode: 705c5...cd2

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
AnonymBruker
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 19.6.2022 den 21.48):

Til trådstarter: Det er enklest å legge nytt gulv og male veggene uten kjøkkeninnredningen, ja.

Jeg er usikker på nøyaktig hvem som kan fjerne kjøkkenet for deg (om det finnes forskjellige jobbtitler), men jeg hadde vurdert å legge det ut på MittAnbud.no og forklart det der (under håndverk-kategorien) og latt de som er interesserte i jobben kontakte deg. Ser for meg at der en enkel jobb å få fjernet det. Du har ingen bekjente, f.eks. en kollega eller familiemedlemmer du kan lufte ideen hos og se om de har noen tips eller i beste fall vet noen som kan gjøre det for deg?

Du kan også legge ut jobben med å installere nytt kjøkken der, eller få IKEA til å installere det for deg.

Lurer på om IKEA kanskje kan fjerne det for deg også? Du kan jo spørre de, for å være sikker. Det hadde jo kanskje vært enda enklere. Bare pass på å si at du ønsker litt tid til å bytte gulv og male veggene før nytt kjøkken kommer inn.

Anonymkode: 705c5...cd2

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Takk for et saklig svar, du er snill :) Jeg sa jeg er dum blondine som en spøk ja, men folk her på KG elsker jo å være så spydig som mulig. Kjenner dsv ingen handy folk, så jeg må leie inn noen. Jeg skal undersøke både med Mitt Anbud og med Ikea om hva som er best. 

Endret av Perelandra
Skrevet

Ikeas prisliste:

https://www.ikea.com/no/no/customer-service/services/installation/kjokkenmontering-og-installasjon-pub38eaf540

Her kan du sitte og legge sammen det du skal ha gjort. Og så kan du sjekke prisene på Mittanbud. Husk å få med alle detaljer.

Ikea tar 6000 kr for å ta ned og kjøre bort det gamle kjøkkenet, så det lønner seg virkelig å gi det bort.

Du må også sjekke hva rørlegger/elektriker koster. Det er 1060 pr time, når du tar det via Ikea. Jeg aner ikke hvor mange timer som brukes på det. Hvis du skal ha alt på samme plass som det står i dag, så blir det billig.

Hvis du skal sette vask og oppvaskmaskin på en annen vegg, så må rør og avløp legges om og det blir mange timer. Samme hvis du skal flytte hvitevarer. Det må legges nye stikk.

Så planen blir å få ut det gamle og så maling og gulvlegging. Eventuelt så kan du legge gulvet til slutt, og la det stoppe ved kanten av underskapene, med bare en dekklist.

Jeg vet faktisk ikke hva som blir best. Fordelen med å legge gulvet til slutt, er at det blir ikke noen skader fra håndverkere som skal jobbe der. Mange taper fast papp oppå eksisterende gulv for å unngå skader. (Hvis gulvet blir lagt før montering av det nye kjøkkenet)

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk alt via Ikea, de kom, rev det gamle og tok alt med seg, så kom det en mann som monterte det nye. Dagen etter kom elektriker og rørlegger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Takk for et saklig svar, du er snill :) Jeg sa jeg er dum blondine som en spøk ja, men folk her på KG elsker jo å være så spydig som mulig. Kjenner dsv ingen handy folk, så jeg må leie inn noen. Jeg skal undersøke både med Mitt Anbud og med Ikea om hva som er best. 

Syns det er ufint av deg å dra med deg alle blondiner i dragsuget her. Det er ikke hårfargen det står på.

Jeg er blond og har helt på egenhånd klart å bestille kjøkken, rive ut det gamle, legge nytt gulv og tapet, male og sette inn det nye. Måtte ha elektriker og rørlegger, så klart. 

Gå inn på mittanbud eller lignende sider eller rett og slett bruk Google. IKEA er sikkert også behjelpelig. De har vel noe full pakke greier. Fikk i hvert fall bestilt det da vi bestilte nytt kjøkken på jobben.

Anonymkode: 4c248...a53

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og avsporinger. 

Perelandra, mod. 

Gjest Tøffenbøffen
Skrevet (endret)

..

Endret av Tøffenbøffen
AnonymBruker
Skrevet

Ser ofte folk både selger og gir bort kjøkken på Finn, mot at man må demontere selv. Veldig kjekt og ikke minst billig for deg.

Anonymkode: f5977...7d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg la det ut på Finn, gratis mot demontering og henting. 

Anonymkode: a14e0...a8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...