Gå til innhold

Noen som har vannkran med kokende vann (Quooker)?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Albbas skrev (1 minutt siden):

Går ikke så mye strøm, står at den bruker like mye strøm som en wifi-router. Og det må veies opp mot strømbruken ved å stadig koke opp "større" mengder med vann i vannkoker eller på induksjon. 

Det er først og fremst innkjøp som koster. 

Vi har det ikke, men savner det innimellom. Men innkjøp ble altfor dyrt. 

En vannkoker bruker ikke mer strøm på å varme opp vannet. Men vann som er varmt hele tiden har selvsagt et varmetap til omgivelsene, altså vil man garantert bruke mer energi med Quooker enn med vannkoker.

For vår del ville verdien vært lik null da vi ikke drikker te eller kaffe. Eggene kokes i eggkoker og vann til pasta eller grønnsaker varmer seg opp mens andre deler av middagen lages. Dessuten fylles de kjelene med 50-55 graders varmt vann som er varmet med varmepumpe og derfor har et mye lavere strømforbruk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Albbas
13 minutter siden, -jk- said:

En vannkoker bruker ikke mer strøm på å varme opp vannet. Men vann som er varmt hele tiden har selvsagt et varmetap til omgivelsene, altså vil man garantert bruke mer energi med Quooker enn med vannkoker.

For vår del ville verdien vært lik null da vi ikke drikker te eller kaffe. Eggene kokes i eggkoker og vann til pasta eller grønnsaker varmer seg opp mens andre deler av middagen lages. Dessuten fylles de kjelene med 50-55 graders varmt vann som er varmet med varmepumpe og derfor har et mye lavere strømforbruk.

Men med en vannkoker koker man ofte mer vann enn man behøver. Skal du ha kun en kopp te må du koke det dobbelte. Det er jo et gedigent varmetap i vannkoker også hvis du ikke tar i bruk vannet med en gang (og overraskende mange gjør ikke det). 

Man må selvfølgelig se an forbruket opp mot egne behov. Hadde vi hatt quooker ville vi droppet kaffetrakter (gått for presskanne i stedet, eller pour over) og vannkoker. Drikker man ikke te og kaffe og har en god induksjon er nytten liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser absolutt verdien, men jeg er småbarnsmor og liker å spare tid. Jeg bruker den flere ganger daglig. Ungene vil ofte ha kakao, og jeg kan bare fylle en kopp i vasken og hive i pulveret. Når turdag er glemt tar det få sekunder å helle i kokende vann til kakao eller pølser, pastaen er ferdig etter 8 minutter inkl koketid (for det er ingen koketid). Jeg synes det er kjedelig å fylle vann og koke opp, og selv om vannkoker er et OK alternativ, tar det mye lenger tid, den må vaskes og den tar ekstra plass. I tillegg koker man alltid opp for mye eller for lite vann. 

Anonymkode: f2b54...924

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
-jk- skrev (1 time siden):

Du koker maten i vann fra varmvannstanken?

Anonymkode: 8e300...42a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-jk- skrev (3 timer siden):

Jada, fungerer fint med kjele. Men man sparer både mye vann og strøm med eggkoker. For oss som koker egg daglig er det definitivt verdt det. Sparer fort inn prisen på eggkokeren på få år kun på lavere vannforbruk. Så kommer lavere strømforbruk som en ren bonus.

For oss som koker egg få ganger i året er det bare tull med eggkoker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du koker maten i vann fra varmvannstanken?

Varmepumpa. Rustfri tank. Ingen grunn til å ikke bruke vannet derfra til matlaging.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommermor skrev (4 minutter siden):

For oss som koker egg få ganger i året er det bare tull med eggkoker.

Helt enig, vi koker egg til frokost hver dag og da er det en annen sak.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
-jk- skrev (1 time siden):

Varmepumpa. Rustfri tank. Ingen grunn til å ikke bruke vannet derfra til matlaging.

Hva er forskjellen på det og en vanlig varmtvannsbereder? Annet enn hvilken kilde oppvarmingen kommer fra?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (3 timer siden):

Det må da gå en del strøm for å opprettholde kokende nivå på det vannet i beholderen? Hvis det hele tiden, konstant, skal stå og koke fordi man når som helst kan få behov for å tappe kokende vann, så drar det jo strøm døgnet rundt.

Jeg hadde ikke giddet å betale strøm for det.

-jk- skrev (3 timer siden):

Holder den vann kokende hele tiden? Jeg trodde det var en slik sak som varmet opp vannet ved behov (og dermed krevde en svært kraftig strømtilkobling). Om den holder det varmt hele tiden blir det en del varmetap ja.

Vannet varmes opp i en isolert vakumflaske under vasken, noe som bidrar til at det krever mindre energi å varme opp samme mengde vann sammenlignet med gryte eller vannkoker (de fleste er vel kjent med at vann koker fortere jo høyere opp man er? = lavere trykk). Isolasjonen bidrar til at det er mindre varmetap til omgivelsene enn de andre løsningene som de fleste bruker i dag (gryte/vannkoker).

I følge Quooker selv så vil daglig drift ligge på ca 10W. Dvs ca 240W, eller 0,24kW over en hel dag. Estimerer vi at snittprisen i dag er 3 kr pr kW + 1 kr i nettleie så koster den altså 1 krone pr dag i drift. Vær obs på at dette er det Quooker selv oppgir. Jeg vet ikke om dette tallet stemmer.

Å varme opp en hel beholder (3L) fra helt kaldt vann til kokende vann skriver de igjen selv tar ca 10 minutt på 1600W. Tar vi utgangspunkt i samme pris som over så koster en full flaske på 3 liter kaldt vann 1 krone å varme opp.

Sammenligner vi med for eks en helt enkel Logik vannkoker fra Elkjøp så er den på 2200W så antar jeg at den tar ca 3 minutt på å koke opp 1 liter vann. Jeg antar det fordi denne testen jeg linker til under viser at vannkokere rundt den effekten bruker ca 3 minutt på 1 liter. Om vi da ganger dette opp med 3 siden Quooker er på 3 liter som standard så får vi rundt 10 minutt der også, men til en kostnad på ca kr 1,5 totalt med prisene over. Og da har jeg ikke tatt høyde for at du må koke i to eller tre omganger med tilhørende varmetap/nedkjøling på vannet som du koker først.

Produkt: https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/kjokkenapparater/vannkoker/logik-vannkoker-l17pkb20e/132122
Test: https://www.best-i-test.nu/vannkoker

Utregningen min over med oppgitte tall fra leverandøren og antagelser fra lignende vannkokere viser meg at du sparer ca 33% (eller mer) på en Quooker kontra vanlig vannkoker. Åpenbart ikke noe å bli rik på eller en investering du får igjen i løpet av produktets levetid - men heller ikke et produkt som koster mer i drift enn det tradisjonelle alternativet. Som ble et lite argument i mot her.

Da går det mer på om man koker nok vann til at det praktiske her gir en opplevd verdi stor nok til å bruke 25k på den. Eller om tidsbesparelsen er stor nok til å gi en opplevd verdi.

Jeg heller i retning av ja.

For de her som sier de har en er veldig fornøyd. Samtidig så skriver de som vurderte det men valgte det bort at de ikke nødvendigvis angrer. Man klarer seg fint uten, og for di var den ikke verdt prisen.

Anonymkode: 4dc5c...aa9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville gått for det. Man kan ikke kun se på pris, men også se det som fremskritt til enklere liv. 

Din tid er hva du må se innkjøpsprisen mot. Man trenger ikke støvsugerrobot heller, det er billigere å bruke 20 min å støvsuge selv.

Anonymkode: 26aca...e41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hva er forskjellen på det og en vanlig varmtvannsbereder? Annet enn hvilken kilde oppvarmingen kommer fra?

Rustfri bereder uten kobber, og legionellakjøring med jevne mellomrom som hever temperaturen nok slik at evt. bakterier dør. Dessuten har vi PEX-rør, ikke kobberrør i fordelingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ser absolutt verdien, men jeg er småbarnsmor og liker å spare tid. Jeg bruker den flere ganger daglig. Ungene vil ofte ha kakao, og jeg kan bare fylle en kopp i vasken og hive i pulveret. Når turdag er glemt tar det få sekunder å helle i kokende vann til kakao eller pølser, pastaen er ferdig etter 8 minutter inkl koketid (for det er ingen koketid). Jeg synes det er kjedelig å fylle vann og koke opp, og selv om vannkoker er et OK alternativ, tar det mye lenger tid, den må vaskes og den tar ekstra plass. I tillegg koker man alltid opp for mye eller for lite vann. 

Så mange ting jeg lurer på.

Hvordan får du melk ut av quookeren til kakao? 

Hva mener du med å vaske vannkoker? Sånn etter at man har kokt pølser i den? Jeg trodde det var på tide å kjøpe ny etter det.

Jeg tror også det er veldig stort slingringsmonn på hvor mye vann du trenger å bruke til pølser og 8-minutters ferdigpasta. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ajarRun skrev (8 minutter siden):

Så mange ting jeg lurer på.

Hvordan får du melk ut av quookeren til kakao? 

Hva mener du med å vaske vannkoker? Sånn etter at man har kokt pølser i den? Jeg trodde det var på tide å kjøpe ny etter det.

Jeg tror også det er veldig stort slingringsmonn på hvor mye vann du trenger å bruke til pølser og 8-minutters ferdigpasta. 

Det er ikke alle som bruker melk i kakao, jeg gjør det enkelt og bruker pulver og kokende vann. 

Man koker vel ikke pølser i vannkoker? Da jeg hadde vannkoker likte jeg å vaske den med jevne mellomrom. Jeg ønsker ikke å bidra til et bruk- og kastsamfunn, og dermed kaster jeg ikke ting som fungerer.

Jeg er nok opptatt av å være nøyaktig. Jeg ville synes det var irriterende og tidkrevende å måtte måle opp i et litermål før jeg hente i et glass vann for å drikke også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvor mye koster den?

Anonymkode: c717a...2fa

20.000-25.000 tror jeg vi betalte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke alle som bruker melk i kakao, jeg gjør det enkelt og bruker pulver og kokende vann. 

Man koker vel ikke pølser i vannkoker? Da jeg hadde vannkoker likte jeg å vaske den med jevne mellomrom. Jeg ønsker ikke å bidra til et bruk- og kastsamfunn, og dermed kaster jeg ikke ting som fungerer.

Jeg er nok opptatt av å være nøyaktig. Jeg ville synes det var irriterende og tidkrevende å måtte måle opp i et litermål før jeg hente i et glass vann for å drikke også. 

Hvis du skal ha et glass vann kan du vel bare måle med glasset? Skjønner ikke hva du skal med litermål...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ajarRun skrev (13 minutter siden):

Hvis du skal ha et glass vann kan du vel bare måle med glasset? Skjønner ikke hva du skal med litermål...

Det er jo det du gjør, hvis du skal koke et glass vann med vannkoker. Du heller opp i vannkokeren, for å så så koke opp vannet og deretter heller det i glasset. Med quooker får du kokende vann rett i springen. Helt enig i at det er en høy pris for en liten fordel, men det er en fordel vi synes er praktisk og tidsbesparende i vår hverdag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har fått feriepenger hva er lurest å kjøpe quocker eller sittebadekar?

Anonymkode: 06ec6...5f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har fått feriepenger hva er lurest å kjøpe quocker eller sittebadekar?

Anonymkode: 06ec6...5f3

Hvis du prioriterer rett får du kanskje råd til å kjøpe begge?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...