Gjest Adobyen Skrevet 19. juni 2022 #1 Skrevet 19. juni 2022 Burde man ikke i det minste forsøke å lære seg litt om språk og samfunn hvis man bosetter seg i andre land? Altså enten man kommer fra andre vestlige land eller har reist lenger. Det er faktisk både riktig og mest naturlig. https://www.abcnyheter.no/stemmer/2022/06/19/195849076/retten-til-ikke-a-bli-norsk-i-norge
Gjest Lucius Skrevet 23. juni 2022 #2 Skrevet 23. juni 2022 Ut av respekt for det landet man bosetter seg i, så jo. Har man vilje, får man til det meste. Siden mange ikke gjør det så har de tydeligvis ingen respekt og null vilje og man kan jo «lure» på hvorfor 🤔
Drizzt Skrevet 23. juni 2022 #3 Skrevet 23. juni 2022 Adobyen skrev (På 19.6.2022 den 21.14): Burde man ikke i det minste forsøke å lære seg litt om språk og samfunn hvis man bosetter seg i andre land? Altså enten man kommer fra andre vestlige land eller har reist lenger. Det er faktisk både riktig og mest naturlig. https://www.abcnyheter.no/stemmer/2022/06/19/195849076/retten-til-ikke-a-bli-norsk-i-norge Ja, man må lære seg språk og kultur i landet man bosetter seg i. Det blir feil å kalle det for respekt. Det er en forutsetning for å integrere seg og fungere optimalt i samfunnet. Kan man ikke språket, setter man seg automatisk på sidelinjen og kan ikke delta fullverdig i samfunnet. Hvis man ikke vil integrere seg og delta fullverdig i samfunnet, må man finne seg et annet land å flytte til og ikke være parasitt. 6 1
Gjest Adobyen Skrevet 23. juni 2022 #4 Skrevet 23. juni 2022 Drizzt skrev (6 minutter siden): Ja, man må lære seg språk og kultur i landet man bosetter seg i. Det blir feil å kalle det for respekt. Det er en forutsetning for å integrere seg og fungere optimalt i samfunnet. Kan man ikke språket, setter man seg automatisk på sidelinjen og kan ikke delta fullverdig i samfunnet. Hvis man ikke vil integrere seg og delta fullverdig i samfunnet, må man finne seg et annet land å flytte til og ikke være parasitt. Det er veldig rart at myndighetene tillater det. Andre land, f.eks Danmark, stiller krav om å lære seg språket. Hos oss kommer rasismekortene flagrende, og det er jo ikke dette som var meningen.
zemer Skrevet 23. juni 2022 #5 Skrevet 23. juni 2022 Ville aldri bodd i ett annet land uten å lære meg språket og om samfunnet. Da står en jo fort fast på det meste, ikke lett å bli kjent med andre heller. 3
Talentedmrripley Skrevet 23. juni 2022 #6 Skrevet 23. juni 2022 Ref. de velintegrerte spansktalende norske pensjonistene med en dyp forståelse for spansk kultur som emigrerer til Spania. 12 1 2
Carrot Skrevet 23. juni 2022 #7 Skrevet 23. juni 2022 Lucius skrev (1 time siden): Ut av respekt for det landet man bosetter seg i, så jo. Har man vilje, får man til det meste. Siden mange ikke gjør det så har de tydeligvis ingen respekt og null vilje og man kan jo «lure» på hvorfor 🤔 Det er langt vanskeligere å lære et språk som voksen enn som barn, og av erfaring er det ikke bare språket, men variasjonene man må mestre - og dialektene, som for eksempel i Norge er så sprikende at man omtrent ikke skjønner en skjit om man har begete seg en mil enkelte steder. Så det går ikke alltid på vilje og det er veldig snevert å si at sånn er det bare uten å ha vært der selv tenker jeg - men jeg er absolutt enig i at man bør forsøke, men da bør også kurst tilbys gratis som en del av inkluderingen. Å ta for eksempel norskkurs er dyrt om man ikke kommer som kvoteflyktning for eksempel men flytter hit av andre årsaker da ikke alle arbeidsgivere betaler for dette..
Hedda-78 Skrevet 23. juni 2022 #8 Skrevet 23. juni 2022 Hadde en kollega fra Canada som hadde bodd og jobbet i Norge i 20 år, og fortsatt ikke ville snakke norsk på jobb. Norsk kone og selvfølgelig norske barn. Hans manglende norskkunnskap var jo egentlig ikke noe problem for oss andre, arbeidsspråket var jo engelsk uansett og vi slo lett om til engelsk i hvilken som helst situasjon. Det var mye viktigere å kunne engelsk enn norsk i firmaet. Men at han orket å leve livet sitt i Norge uten å være stødig i norsk skjønner jeg ikke. 6
Ella1 Skrevet 23. juni 2022 #9 Skrevet 23. juni 2022 Jeg har tidligere bodd og arbeidet flere år i Spania. Nordmenn som er bosatte i utlandet er ikke bedre, de holder seg til sine, spiser helst norsk mat, sender barna på norsk skole, går til norske leger og klager på alt som ikke er som hjemme, bortsett fra været. Når det gjelder språket så kan de fint lite, noen ord, men kan ikke sette sammen en hel setning selv etter mange år i landet. 11
Gjest Lucius Skrevet 23. juni 2022 #10 Skrevet 23. juni 2022 2 hours ago, Carrot said: Det er langt vanskeligere å lære et språk som voksen enn som barn, og av erfaring er det ikke bare språket, men variasjonene man må mestre - og dialektene, som for eksempel i Norge er så sprikende at man omtrent ikke skjønner en skjit om man har begete seg en mil enkelte steder. Så det går ikke alltid på vilje og det er veldig snevert å si at sånn er det bare uten å ha vært der selv tenker jeg - men jeg er absolutt enig i at man bør forsøke, men da bør også kurst tilbys gratis som en del av inkluderingen. Å ta for eksempel norskkurs er dyrt om man ikke kommer som kvoteflyktning for eksempel men flytter hit av andre årsaker da ikke alle arbeidsgivere betaler for dette.. Jeg kjente til noen en familie fra Nederland som bosatte seg i en dal i gokk. Ett år etterpå snakket de alle flytende norsk. Det ene kjipe var at de ble mobbet bort derfra fordi de var «innvandrere». Hjelper for øvrig ikke stort med norskkurs om man ikke ønsker å lære språket. Annet, jeg «kjente» til noen som var flyktninger, helt til de fikk norsk statsborgerskap og pass. Det landet de flyktet fra som ville tatt livet av dem om de dro tilbake – dit dro de flere ganger til på ferie. De tok for øvrig norskkurs, men lærte ingenting 🙎🏼♀️🤦🏼♀️ 1 hour ago, Ella1 said: Jeg har tidligere bodd og arbeidet flere år i Spania. Nordmenn som er bosatte i utlandet er ikke bedre, de holder seg til sine, spiser helst norsk mat, sender barna på norsk skole, går til norske leger og klager på alt som ikke er som hjemme, bortsett fra været. Når det gjelder språket så kan de fint lite, noen ord, men kan ikke sette sammen en hel setning selv etter mange år i landet. Det har jeg aldri skjønt.
Carrot Skrevet 23. juni 2022 #11 Skrevet 23. juni 2022 (endret) Lucius skrev (2 timer siden): Jeg kjente til noen en familie fra Nederland som bosatte seg i en dal i gokk. Ett år etterpå snakket de alle flytende norsk. Det ene kjipe var at de ble mobbet bort derfra fordi de var «innvandrere». Hjelper for øvrig ikke stort med norskkurs om man ikke ønsker å lære språket. Annet, jeg «kjente» til noen som var flyktninger, helt til de fikk norsk statsborgerskap og pass. Det landet de flyktet fra som ville tatt livet av dem om de dro tilbake – dit dro de flere ganger til på ferie. De tok for øvrig norskkurs, men lærte ingenting 🙎🏼♀️🤦🏼♀️ Det har jeg aldri skjønt. Åå du kjenner en familie, som tilfeldigvis kommer fra et annet "germanstalende" land der likheter i både gramatikk og uttale er stor.. Ja det sier seg jo selv at da må det gjelde alle liksom... Og fordi noen reiser tilbake til ladet de flyktet fra når de har fått et annet statsborgerskap med mye mer sikkerhet så skjønner du det ikke? Mulig det er deg som er probplemet her? Eller mulig jeg misforstår deg men du skjønner vel at dette ikke er det samme som at det gjelder alle? Samtidig er det slik at om man har lært et annet språk før, som for eksempel nedelenderene dine som lærer ett til to språk i skolen på samme måte som nordmenn gjør så lærer de lettere språk enn for eksempel amerikanere eller engelskmenn, franskmenn osv som ikke gjør dette uten at de velger det ekstra? Samtidig er noen språk i samme "Klasse" og ergo enkelre å lære seg enn ande, spansk er som kjent ulikt eksempelvis engelsk og tysk.. Så nei, det er nok ikke slik at fordi du kjenner en familie så gjelder det alle.. Endret 23. juni 2022 av Carrot
Silva Pluvialis Skrevet 23. juni 2022 #12 Skrevet 23. juni 2022 Drizzt skrev (5 timer siden): Ja, man må lære seg språk og kultur i landet man bosetter seg i. Det blir feil å kalle det for respekt. Det er en forutsetning for å integrere seg og fungere optimalt i samfunnet. Kan man ikke språket, setter man seg automatisk på sidelinjen og kan ikke delta fullverdig i samfunnet. Hvis man ikke vil integrere seg og delta fullverdig i samfunnet, må man finne seg et annet land å flytte til og ikke være parasitt. Du er vanvittig god til å formulere deg på norsk, det må sies. Hvor lenge hadde du bodd i Norge og hvor lang tid brukte du på å bli så god i norsk? Du må ha språkøre 1 1
Silva Pluvialis Skrevet 23. juni 2022 #13 Skrevet 23. juni 2022 (endret) Hedda-78 skrev (På 23.6.2022 den 11.53): Hadde en kollega fra Canada som hadde bodd og jobbet i Norge i 20 år, og fortsatt ikke ville snakke norsk på jobb. Norsk kone og selvfølgelig norske barn. Hans manglende norskkunnskap var jo egentlig ikke noe problem for oss andre, arbeidsspråket var jo engelsk uansett og vi slo lett om til engelsk i hvilken som helst situasjon. Det var mye viktigere å kunne engelsk enn norsk i firmaet. Men at han orket å leve livet sitt i Norge uten å være stødig i norsk skjønner jeg ikke. Samme her. Fatter ikke at noen vil bo et sted uten å kunne språket. Blir man ikke fullstendig hjelpeløs? Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 1 1 2
Brutex Skrevet 23. juni 2022 #14 Skrevet 23. juni 2022 Selvfølgelig bør man tilpasse seg lokale regler og lokale forhold. Men det blir dobbeltmoralsk når europere forventer at andre skal gjøre det når de kommer til oss men ikke vi til de. I hvilken grad har vi tilpasset oss andre? Når folk fra europa jobber i områder hvor man er nakne eller toppløse så følger ikke europere det. Er man i land hvor man dekker til ansiktet så er europerne de siste til å gjøre det. De vil gjerne også være i shorts eller bikini på stranda selv om normen er å dekke seg til vesentlig mer.
Druid Skrevet 23. juni 2022 #15 Skrevet 23. juni 2022 Adobyen skrev (På 19.6.2022 den 21.14): Burde man ikke i det minste forsøke å lære seg litt om språk og samfunn hvis man bosetter seg i andre land? Altså enten man kommer fra andre vestlige land eller har reist lenger. Det er faktisk både riktig og mest naturlig. https://www.abcnyheter.no/stemmer/2022/06/19/195849076/retten-til-ikke-a-bli-norsk-i-norge Det er det riktige når du kommer til Norge. Det er ikke det NATURLIGE. Og det er veldig unaturlig for oss. Akkurat problemet artikkelen handler om, er at svært mange av dagens innvandrere, er flyktninger: deres referanseverden er et sted der man aldri kan stole på myndighetene. «Myndighetene» er ledere og eliten som misbruker deg, og de har bare flyktet til en som misbruker deg mindre. Men det er ikke grunnlag for TILLIT. Vi hakker hele tiden løs på muligheten for å bygge den tilliten, ved å nedgradere ankomst programmene, introduksjonsprogrammene og sist bostedsprogrammene. Vi nærmer oss svensk tankegang om at du har flyttet til Norge og her er alt så paradisisk og kulturelt riktig, at det er helt selvfølgelig at du skal forte deg å bli erke-norsk. Legg merke til at han sammenligner med den store økonomiske innvandringen fra Pakistan. Og fordi disse var selvmotivert for å passe inn, kom de fortere inn i forståelsen og utnyttelsen av mulighetene i samfunnet. Selvfølgelig, disse kom inn før integrering var et begrep i problemstillingen, følgelig når de første innstramming kom og de følte seg angrepet og misbrukt, gikk de rett i paralellsamfunn. Hvis du skal dra nøytrale sammenligninger, kan du se til Nordmenn (og i og for seg alle nasjonaliteter) som reiste til Amerika. I det øyeblikket en større gruppe følte de endte opp alene, etablerte de et paralellsamfunn. Strukturer du kan finne igjen flere plasser, på tross av normalisering. Men vi lever i et veldig strukturert demokrati, hvilket gjør at vi kan ikke leve med paralellsamfunn, så vi har gjordt det vi kan for å motarbeide det. Artikkelen forteller oss at vi har mer å gjøre. «Men det er naturlig: while in Rome, do as the romans!» Nei , det er tillært og krever faktisk endel opplæring, hvilket hvem som helst som noensinne har vært Turist eller jobbet med Turister vet. 1 1
Druid Skrevet 23. juni 2022 #16 Skrevet 23. juni 2022 Lucius skrev (5 timer siden): Annet, jeg «kjente» til noen som var flyktninger, helt til de fikk norsk statsborgerskap og pass. Det landet de flyktet fra som ville tatt livet av dem om de dro tilbake – dit dro de flere ganger til på ferie. Dette er ikke uvanlig og heller ikke rart: hvis jeg kom fra Iran på grunn av revolusjonen, så kan det godt hende jeg ønsker besøke min slekt. Eneste måten jeg kan gjøre det på, er å komme inn med en annen nasjonalitet. Passet beskytter… (så lenge du ikke reiser til land med så svak statsfunksjon at at geopolitiske hensyn blir borte) 1
Gjest Adobyen Skrevet 23. juni 2022 #17 Skrevet 23. juni 2022 Vanskelig område dette. Jeg kjenner bare innvandrere som har blitt en av oss, gode mennesker alle sammen, selv om jeg ikke liker at damene bruker disse hijabene. Jeg kjenner ingen muslimske damer. Men jeg har lest om diss andre tingene, om de som holder seg utenfor samfunnet. Det er feil og veldig trist. Ungene finner hverandre, men det er vel verst for eldre og kvinnene.
Talentedmrripley Skrevet 23. juni 2022 #18 Skrevet 23. juni 2022 8 hours ago, Hedda-78 said: Hadde en kollega fra Canada som hadde bodd og jobbet i Norge i 20 år, og fortsatt ikke ville snakke norsk på jobb. Norsk kone og selvfølgelig norske barn. Hans manglende norskkunnskap var jo egentlig ikke noe problem for oss andre, arbeidsspråket var jo engelsk uansett og vi slo lett om til engelsk i hvilken som helst situasjon. Det var mye viktigere å kunne engelsk enn norsk i firmaet. Men at han orket å leve livet sitt i Norge uten å være stødig i norsk skjønner jeg ikke. Hmm, av mange jeg kjenner har de stort sett det motsatte problemet: de er knallstødige i engelsk og ønsker å bruke og forbedre norsken sin, men nordmenn flest snakker heller engelsk med dem. Derfor får de også praktisert språket sykt lite.
Gjest Lucius Skrevet 23. juni 2022 #19 Skrevet 23. juni 2022 3 hours ago, Carrot said: Åå du kjenner en familie, som tilfeldigvis kommer fra et annet "germanstalende" land der likheter i både gramatikk og uttale er stor.. Ja det sier seg jo selv at da må det gjelde alle liksom... Og fordi noen reiser tilbake til ladet de flyktet fra når de har fått et annet statsborgerskap med mye mer sikkerhet så skjønner du det ikke? Mulig det er deg som er probplemet her? Eller mulig jeg misforstår deg men du skjønner vel at dette ikke er det samme som at det gjelder alle? Samtidig er det slik at om man har lært et annet språk før, som for eksempel nedelenderene dine som lærer ett til to språk i skolen på samme måte som nordmenn gjør så lærer de lettere språk enn for eksempel amerikanere eller engelskmenn, franskmenn osv som ikke gjør dette uten at de velger det ekstra? Samtidig er noen språk i samme "Klasse" og ergo enkelre å lære seg enn ande, spansk er som kjent ulikt eksempelvis engelsk og tysk.. Så nei, det er nok ikke slik at fordi du kjenner en familie så gjelder det alle.. Nei altså når man har en forelder som har jobbet med norsk som andrespråk på diverse skoler i Oslo så har man opp igjennom møtt ymse folk. Nederlenderne var bare noen oppe i en dal i gokk, der det bor typiske nordmenn som ikke liker folk som kommer fra det store utlandet. Så når nederlenderne ble mobbet vekk så kan du sikkert tenke deg hvordan de ser på «melaninrike» folk. Nei, jeg skjønner ikke det. Folk med norsk statsborgerskap kan bli drept i utlandet og. Siden 2000 har minst 87 sivile norske blitt drept i utlandet uten at drapene er registrert i noen norske statistikker. Norsk pass forhindrer ikke at man kan bli drept nei.
13579 Skrevet 3. juli 2022 #20 Skrevet 3. juli 2022 Adobyen skrev (På 23.6.2022 den 19.38): Vanskelig område dette. Jeg kjenner bare innvandrere som har blitt en av oss, gode mennesker alle sammen, selv om jeg ikke liker at damene bruker disse hijabene. Jeg kjenner ingen muslimske damer. Men jeg har lest om diss andre tingene, om de som holder seg utenfor samfunnet. Det er feil og veldig trist. Ungene finner hverandre, men det er vel verst for eldre og kvinnene. Med få unntak er innvandrerne gode og ressurssterke mennesker. Disse må få beholde sin kultur og sitt språk i Norge, Det er vi som må lære å forstå disse menneskene, og nordmenn bør lære innvandrernes språk. En bør aldri kreve at innvandrerne lærer norsk, men det bør legges til rette for at de som vil, får mulighet til å lære dette. For de andre må det etableres en ordning med gratis tolk (evt telefontolk) som kan tilkalles ved behov.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå