Gå til innhold

Forelder prøver å lure/manipulere alle til å tro at jeg er voldelig

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I flere år har forelder holdt på med psykisk vold som endte i brudd. I mange år etter det fortsatte dette i form av å slite ut for at jeg som far ikke skulle orke mer. Ingen tror på at kvinnen kan være den som bedriver psykisk vold, ikke her i hvert fall. 

Etter brudd så var jeg langt nede, men fant etter hver ny kjæreste. Etter det så har mor vært på forskjellige møter med barnehage og helsestasjonen for å få frem sin bekymring om min omsorg. Hele to ganger har jeg vært meldt til barnevernet for dårlig omsorg og begge gangene fikk jeg ros av de. Eksen har også kontaktet advokater ved forskjellige anledninger, men trukket seg før rettsmøter. 

Eksen har overtalt barnehagen til å se ned på meg som far. Barnet har blitt opplært til å fortelle ting som ikke stemmer og som kan bevises. Nå har barnet blitt større og mor hater meg med. Hun forteller med store tårer at barnet skal ha fått beskjed av meg om at ting ikke er lov å fortelle til mor. Så barnet vil ikke dele hva vi gjør sammen.

Kun en person i barnevernet har virkelig forstått noe av dette og svarer meg med at barnet vårt ikke føler seg trygg nok på mor til å dele ting. Når jeg har gitt mor beskjeder så gjør hun motsatt av mine beskjeder hele tiden. All irritasjon bare vokser. Etterpå så får jeg beskjed om at jeg bare misforstår henne. 

Mor har en måte å snakke på som gjør at alle er imøtekommende. Det er tydelig hver dag at ansatte i barnehagen har en favoritt. Selv om vi har 50/50 så får jeg ingen beskjeder av barnehagen, de forholder seg kun til mor. 

Til hovedpoenget. I det siste så har barnet begynt å spørre meg "det blåmerket var høyt oppe ikke sant?" Vet ikke om jeg klarer å gjøre meg forstått her. Men sånn prater barnet om ting den er vant til å få oppmerksomhet for eller som gjentagelse av andre sine setninger. 

Jeg har blitt meldt for vold før, men ingen trodde på det, det ble full sjekk og alt. Mor sa bare "barnet sa to ord og da tenkte jeg at det kunne stemme." Barnet var så lite da at to ord per setning var maks. De gangene mor har pratet med advokat har alltid ting vært lagt opp til at hun tror det kan være vold i bildet her. 

Jeg har hittil hatt 4 hjemmebesøk med forskjellige mennesker. Alt dette samlet sliter meg snart fullstendig ut. Jeg tør ikke la kjæresten min bo med meg for jeg er redd dette skal gå utover henne også. 

Vold har aldri vært noe jeg har slitt med. Verken vold, sinne eller utagerende oppførsel. Jeg er en rolig mann med rolige dager som kun handler om å jobbe og barnet mitt. Jeg er utdannet og jobber som vernepleier og hver gang det dukker opp noe så er jeg redd for å miste jobben min om noen virkelig skal tro på henne. 

Når det er sagt så må jeg si de sjekker virkelig grundig når det er mistanke om vold. Legen sjekker absolutt alt, barnevernet sjekker papirer hos lege, de går å snakker med barnehagen. Alt blir sjekket ut. Så når de har sjekket så grundig to ganger så bør det vel gå opp noen lys for de snart?

Jeg kunne helt klart gått til sak, men det stresset orker jeg ikke å legge oppå det andre. Det kan skape ennå større konflikter som går utover barnet vårt. Ikke minst det økonomiske som faktisk direkte går utover barnet. 

Hvordan kan jeg leve fremover i ei slik røre som allerede har pågått i 4+ år? Det var forresten hun som ville ut av forholdet, hun flyttet lengre unna og hun fikk seg kjæreste først. Hun tenkte vel at ved å flytte lengre unna så kunne jeg ikke ha barnet så mye, men jeg valgte å flytte etter. 

Anonymkode: 2d17d...760

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Beklager å si det, men gå til sak. Ja det blir tøft en stund. Sånn dette pågår blir det tøft i mange år

Anonymkode: b3037...2e4

AnonymBruker
Skrevet

virker som at mor her har noen psykiske problemer. Ut ifra beskrivelsen du gir kan hun være manipulerende og har narsissistiske trekk (men hopper ikke over til noen konklusjon her). Som en person som vokste opp med ei mor som oppførte seg på denne måten, kan jeg bare oppfordre deg til å gå til sak. Husk at du må ha bevis! Dokumenter alt! Dessverre er det sånn at mange favoriserer mødre i slike saker, noe jeg selv opplevde da jeg som 16/17-åring ønsket å flytte fra mor grunnet vold. Det kommer til å bli tøft, men bare tenk på hvordan mors oppførsel kan utvikle seg i årene fremover. Skjønner at du er redd for at det kan gå utover barnet, men mor høres ikke bra ut.

Btw, barnehagen er lovpålagt å gi deg samme informasjon som de gir mor dersom dere har likt delt foreldreansvar (50/50). Prøv å snakk med dem, fortell dem at det de gjør er ulovlig. 

Anonymkode: c4f36...3d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke si noe annet enn at du har min fulle støtte. Samboer og jeg gikk gjennom det samme (evt enda mer infamt) med moren til deres felles barn. Vi involverte selv barnevernet som henla saken. Mor visste nøyaktig hvordan hun skulle ordlegge seg. Selv om vi to er ressurssterke så hadde vi null sjans - før barnet ble så stort at de psykiske skadene begynte å vise for skole og lege.

De meldte til barnevernet og det endte opp med at vi fikk 100% ansvar. Dessverre var barnet da såpass skadet av oppførselen til mor at h*n har gått ut og inn hos ppt, bup og andre hjelpetilbud siden.

For oss tok det åresvis å få omsorgsovertakelse og bli trodd. Forholdet vårt ble vel for så vidt ødelagt i prosessen også, fordi det var eneste temaet så lenge og fikk så store ringvirkninger.

Bra at du ikke har flyttet sammen med kjæresten din enda, ikke gjør det før ting faller på plass. Ville alliert meg med en god advokat som kunne rådgi, og start med å dokumentere alle hendelser og ytringer, store eller små, i et notat med dato, klokkeslett og hva som ble sagt/gjort av mor eller av barn tydelig påvirket av mor. På den måten får du underbygget saken din.

Hør mer advokat først og lykke til.

Anonymkode: 86b84...d9b

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har snakket med advokat, men til ingen nytte. Jeg kan ikke bevise mer enn meldinger frem og tilbake og det er ikke grovt nok. Jeg må vente til mor gjør en grov nok feil som kan bevises. 

Skrevet

På tide å begynne å forberede seg da med å avsløre mor ! Last ned båndopptaker på telefonen din, som automatisk tar opp alle samtaler med mor når dere ringes.

Møter du mor ha på opptaker som tar opp samtalen, installer kamera på din eiendom som kan filme mors oppførsel om hun møter opp hos deg. 

Ta gjerne opp samtalene med barnehagen også sånn at du har bevis om de gjør seg vanskelig. Så lenge du selv er med i samtalen har du lov til å ta opp samtalen uten at du informerer at samtalen blir tatt opp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
avent skrev (1 time siden):

På tide å begynne å forberede seg da med å avsløre mor ! Last ned båndopptaker på telefonen din, som automatisk tar opp alle samtaler med mor når dere ringes.

Møter du mor ha på opptaker som tar opp samtalen, installer kamera på din eiendom som kan filme mors oppførsel om hun møter opp hos deg. 

Ta gjerne opp samtalene med barnehagen også sånn at du har bevis om de gjør seg vanskelig. Så lenge du selv er med i samtalen har du lov til å ta opp samtalen uten at du informerer at samtalen blir tatt opp.

Den jeg har prøvd tar kun inn lyden av meg, ikke den andre. Hva slags app kan brukes? Kan det brukes i sak om det går til hoveddomstol? 

Vi møtes alltid på en nøytral plass for mor fant alltid noe som ikke var i orden her og tok bilder av det. 

Jeg har gått noe til psykolog i kommunen for å bearbeide noe av dette. Kan det brukes i mot noen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...