Gå til innhold

Enebolig vs rekkehus

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Klarer ikke å bestemme meg for å kjøpe enebolig eller rekkehus. Jeg er singel voksen kvinne og har egentlig mest lyst på enebolig uten naboer. Men synes samtidig det virker litt skremmende, det er tryggere å bo med naboer hvis noe skulle skje. Skulle noe skje, er man helt alene. Redd for å føle meg mer utsatt.. 

Hva tenker dere er fordeler/ ulemper med begge? 

Anonymkode: 3194e...51b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å si, men du kan jo velge en enebolig som ligger i er byggefelt eller i alle fall ikke helt alene uti gokk…. Det har jeg lyst til. 

Har bodd i rekkehus i ett år nå og synes det blir for lite privatliv og for oppå naboene, rett og slett. 

Anonymkode: dedf0...83c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i enebolig. Har naboer på alle kanter. Du må jo ikke velge en enebolig midt i ødemarka. 

Anonymkode: 55116...273

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Enebolig, med naboer på god avstand

Anonymkode: dc9ef...d8a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi valgte kjedet enebolig på ende :) kanskje det er noe for deg?

Anonymkode: 6a8ba...6ab

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å høre folk rundt meg, så jeg har valgt rekkehus. Men det er ikke et rekkehus som er en klassisk lang tarm, om du skjønner hva jeg mener. 

Anonymkode: d8155...6ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i midten i rekka av rekkehus og vil anbefale ende hvis du velger rekke Vi føler oss litt klemt inne, men har heldigvis gode rolige naboer. Hadde en familie med fire barn som naboer en periode, de bråkte konstant og var gjerne ute til 22 på kveldene sommerstid. I tillegg røykte far i huset så all røyk trakk inn i åpne vinduer hos oss.

Jeg ville valgt tomannsbolig eller enebolig. Man er utrolig prisgitt naboene i rekkehus. 

Anonymkode: 82513...a64

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor nå i mitt 3 rekkehus har enden. Oppvokst i enebolig. Rom inndelingen i rekkehus er elendig. Skal flytte om en mnd inn i leilighet og gleder meg.

Anonymkode: fe98e...6d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i rekkehus på ene enden. Vi hører ikke noe til naboene når de er hjemme. Men jeg ville ikke bodd her med små barn pga trafikk. Det er en del bygging her så det kjører mye tungtransport rett utenfor her.

Men ellers er jeg veldig fornøyd med rekkehuset.

Anonymkode: 67ed9...361

Skrevet

Ville heller bodd i blokk enn rekkehus altså så da hadde det blitt enebolig for min del om valget er mellom rekkehus og enebolig. Har ikke bodd i rekkehus selv som voksen men gjorde det som barn og har vært en del på besøk hos venner som bor i rekkehus og det er ganske så lytt kontra hvordan jeg selv har det som faktisk bor i blokk. Og selv om jeg selv ikke har noe stress med lyder og slikt så er det begrenset hva jeg ønsker å få med meg av naboens liv... :P Men det spørs kanskje litt på hvor nytt det er og, ikke vet jeg men rekkehus liker jeg ikke både på grunn av lyd og jeg synes man lever tettere enn hva man gjør i blokk for man treffer jo naboene hele tiden. 

Jeg som liker å bo sentralt hadde nok kjøpt meg en liten enebolig i et område med flere om enebolig var min greie. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Har bodd i leilighet, rekkehus og enebolig. Leilighet er for meg helt utenkelig, da jeg vil ha hage. Rekkehus går, men må da være på enden. Enebolig er å foretrekke. Boligen vi har nå, ligger ikke langt fra folk, men vi kan spille musikk hele natta, grille osv uten at det går utover naboene :) 

Anonymkode: f031e...aaf

AnonymBruker
Skrevet

Elsker å sitte ute om kveldene/sommernatta, kunne høre på lav musikk og slippe å hviske til mannen eller vennene mine eller gå på tå hev i mitt eget hus pga naboene. 

Anonymkode: f031e...aaf

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt enebolig og har rekkehus nå. Skal flytte i leilighet. Synes det blir alt for mye vedlikehold for én person, særlig med ett barn på 3 som alltid må passes på. Men liker meg godt i rekkehus sånn ellers, har enderekkehus og da har jeg bare én nabo å forholde meg til. Føler meg også litt tryggere i rekkehus enn da jeg bodde i enebolig. Kommer det noen for å ta livet mitt, så kommer naboen til å høre meg i hvert fall 😄

Anonymkode: adeac...d47

AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel mye an på hvordan du er som person. Trives du med litt ungeleven og ring-og-spring en gang i blant? Kan du la deg sjarmere av andres barn selv om du er ferdig med egne? Jeg bor i rekkehus. Her er det en blanding av alt fra småbarnsfamilier til pensjonister. Selv drømmer jeg om enebolig nå som mine barn er halvstore og vi ikke lenger har den samme gleden og fordelene det er med rekkehus når man har små barn. Men samtidig er det et godt miljø her. Pensjonistene her er herlige. De blir gode venner med barna,  men syns nok også det kan bli litt mye til tider. Er man sosial og orker barnestøy kan rekkehus være helt topp for å få den tryggheten du virker å søke. I blokk er det kanskje mer gjennomtrekk og vanskeligere å få kontakt med naboene? Enebolig blir automatisk mer isolert, men mye kan jo oppnås om man er utadvent og aktivit rusler rundt i nabolaget og tar initiativ til kontakt og prat.

Anonymkode: 0ee71...4c4

• Nyttig 1
Skrevet

Stortrives i enderekkehus. Har god plass, men samtidig tryggheten at det er folk rundt meg. Husene er ikke særlig lytt, naboen vegg i vegg har totalrenovert uten at det har plaget meg. Men jeg er nok en person som liker litt lyd og liv rundt meg. I ferier når flesteparten av naboene er vekkreist synes jeg nesten det blir litt for stille. Har også bodd i blokk og trivdes da, men jeg husker jeg savnet større uteplass. Og røykelukt fra naboens balkong var en gjenganger. Når jeg tenker meg om er kanskje røykelukt det eneste jeg irriterer meg over når det gjelder naboer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.6.2022 den 19.58):

Klarer ikke å bestemme meg for å kjøpe enebolig eller rekkehus. Jeg er singel voksen kvinne og har egentlig mest lyst på enebolig uten naboer. Men synes samtidig det virker litt skremmende, det er tryggere å bo med naboer hvis noe skulle skje. Skulle noe skje, er man helt alene. Redd for å føle meg mer utsatt.. 

Hva tenker dere er fordeler/ ulemper med begge? 

Anonymkode: 3194e...51b

Du trenger vel ikke et helt hus kun for deg selv (enebolig)? Det blir dyrere også. Mer å vedlikeholde og støvsuge.

Jeg forstår frykten din og er enig at det gir en trygghetsfølelse med naboer i nærheten. Vi bor i et boligfelt med hovedsakelig eneboliger og selv om det er hus ''tett'' på, er det hager og avstand, så man får sin plass uten at naboene føles for nært. Samtidig er det betryggende at de passer på huset når vi er bortreist og vi gjør det samme når de er bortreist. Klippe gress og tømme postkassen for eksempel :)

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke bodd i rekkehus, men har leid i over 10 år. Alltid hatt mennesker "rett i veggen", og aldri før fått kjenne på noe som er 'mitt og privat'. Kjøpte for litt over tobår siden enebolig. Og for en DRØM! Vi kan dunke musikk som vi vil, kan få besøk uten at "alle ser og lurer på hvem som kommer", kan spikre spiker i veggen kl 02 på natta (jeg kan, gjør det vanligvis ikke 😅), jeg kan støvsuge og jobbe en søndag og helligdag uten å få blikk og dunking i veggen fra naboen om at "det er søndag så HYSJ". Jeg kan aldri se for meg at jeg vil savne noe som helst med å bo vegg i vegg noen gang, naboer har vi ennå noen meter unna.

Anonymkode: 38604...238

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også singel voksen dame, og hadde jeg hatt råd til å kjøpe enebolig i de områdene jeg kunne tenkt meg å bo (bor i Oslo), så hadde jeg gjort det. Det har jeg imidlertid ikke, så det ble rekkehus. 

Trives veldig godt, og har ikke naboene ekstremt tett på (huset er «skjevt», så man er ikke sånn sett vegg i vegg med naboen på uteplassene. Ikke er det spesielt lytt heller. Det eneste jeg tenker på er brann faktisk, man er prisgitt at naboene er årvåkne, for blir det brann hos de, brenner også min del ned. Det slapp jeg å bekymre meg så veldig for da jeg bodde i blokk.

Anonymkode: c31e0...126

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...