Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #2 Skrevet 14. november 2005 Kan ikke akkurat huske at det er så mange som har begravelsr på mandager? :klø: Det er jo svært lite intelligent og skjer sjelden, blant annet pga blomstene
Malama Skrevet 14. november 2005 #3 Skrevet 14. november 2005 Begravelser skjer de flest steder i landet ikke på mandager annet enn i unntakstilfeller fordi prestene har fri mandagene fordi de jobber på søndagene, så akkurat det reagerer jeg ikke så mye på, men folk flet gifter serg jo på en lørdag da, så det kan bli mer probematisk. Jeg tror nå ikke akkurt at det blir noe av da, de finner nok en løsning tenker jeg.
Stinemora Skrevet 14. november 2005 #4 Skrevet 14. november 2005 Trur heller det ikkje blir noko av dette då dei allefleste brukar å gifte seg på laurdagar.
Arkana Skrevet 14. november 2005 #5 Skrevet 14. november 2005 Jeg kan ikke se at dette skulle bli et stort problem. Folk gifter seg på lørdager fordi de kan, hvis lørdager er utelukket finner man seg en annen dag, enkelt og greit. Det er da vel det samme hvilken ukedag man gifter seg på.
Gjest gjest1 Skrevet 14. november 2005 #6 Skrevet 14. november 2005 Jeg kan ikke se at dette skulle bli et stort problem. Folk gifter seg på lørdager fordi de kan, hvis lørdager er utelukket finner man seg en annen dag, enkelt og greit. Det er da vel det samme hvilken ukedag man gifter seg på. ← Folk flest har fri i helgene, og folk flest likar å ha fri dagen etter dei har vore på fest, derfor er laurdagar ein veldig grei dag for dei aller aller fleste..
Arkana Skrevet 14. november 2005 #7 Skrevet 14. november 2005 Det burde da ikke være noe problem å ta seg fri på sin egen bryllupsdag, vi har tross alt 5 ukers ferie i løpet av et år. De aller fleste tar seg jo fri likevel fordi de skal på bryllupsreise eller bare fordi de ikke vil dra rett på jobb etter den store dagen, en dag ekstra ferie fra eller til er vel ikke så nøye.
Malama Skrevet 14. november 2005 #8 Skrevet 14. november 2005 Det er jo GJESTENE som også gjerne skal ha fri da. Fri til å være i kirka under vielsen midt på dagen (og siden det er gudstjeste på søndagen er det bare ukedager igjen da om de dropper lørdagen) og som gjerne skal kunne feste lenge, og likevel dukke opp på jobb neste arbeidsdag. Det er en grunn til at lørdag er den vanligste dagen å gifte seg på: Det er praktsik fornuftig.
Arkana Skrevet 14. november 2005 #9 Skrevet 14. november 2005 Det finnes jo mange som gifter seg midt i uka nå også. Har de færre gjester i selskapet sitt? Er det ingen som møter opp i kirken/hos byfogden under vielsen? Klager gjestene over at bryllupet ble lagt til en ukedag og ikke en lørdag?
Malama Skrevet 14. november 2005 #10 Skrevet 14. november 2005 Det er noen som gjør det ja, men flertallet gjør et på lørdagen. Fordi det er lettest. Alle gjestene må ta seg fri den dagen, hvilket sikkert er mulig, og de nærmeste gjør det, men en del som "går i kirka uten å være invitert videre" tar seg sikkert ikke fri fra jobb for å gjrøe det, og ikke alle mennesker KAN få fri fra jobb heller. Dersom gjestene skal feste like lenge som det er vanlig i et brykklup må e da komme på jobb etter 3-4 timers søvn med kraftig bakrus, (og kan ikke kjøre på jobb...) eller ta fri dagen etterpå også, med mindre det er på en fredag da selvsagt, siden flertallet jobber mandag-fredag. Du kan jo ikke nekte for at lørdag er den mest praktsike dagen? Selvsagt KAN det gjøres andre dager, men det er en grunn til at lørdagen er mest vanlig...
Arkana Skrevet 14. november 2005 #11 Skrevet 14. november 2005 Ja, jeg er enig i at lørdag er den mest praktiske dagen, og jeg kan godt forstå diverse problemstillinger. Men jeg synes egentlig folk gjør et stort nummer av noe som kommer til å ordne seg helt fint, hvis det i det hele tatt blir slik at det er slutt på lørdags-vielser.
Gjest Melk Skrevet 14. november 2005 #12 Skrevet 14. november 2005 Her lukter det budsjettforhandlinger og mediestrategi lang vei.
Malama Skrevet 14. november 2005 #13 Skrevet 14. november 2005 Her lukter det budsjettforhandlinger og mediestrategi lang vei. ← Noe i den duren ja. Jeg tviler på at et blir no av, det kommer til å fortsette å være lørdagsvielser. (dt er nettopp pga at det er så praktsik at mange gjør det, og jeg tviler sterkt på at dette forandres) At de ikke blir begravelser på mandager eller fredager anser jeg som mindre problemstisk. Mandag er jo helt uvanlig med begravelser uansett. At det bare blir i praksis tre dager med begravelser anser jeg som et mulig problem, da det kan bli "kø", jeg vet ikke hvor stor beastningen er pr kirke, men jeg vil anta at kriker i landest mest tettbebygde strøk sikkert har relativt mange som sokner til hver kirke. Men det ordner seg helt sikkert.
Gjest Gjest Skrevet 14. november 2005 #14 Skrevet 14. november 2005 Er det kun Oslokirkene dette dreier seg om i første omgang? For jeg har ikke lest noe om at dette gjelder i hele landet.
tuji Skrevet 15. november 2005 #15 Skrevet 15. november 2005 Her handler det ikke om når det passer for folk å gifte seg. Saken er at kirka får vesentlig mindre penger å rutte med enn i forrige periode, og likevel forventes det at man skal ha det samme tilbudet. En følge blir at man i kirken ikke kan være like fleksible med hensyn til dager for vielse/begravelse, og i forhold til hvilken kirke man kan vies i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå