Gå til innhold

Barnet har blitt sykt på samvær

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal samværsforelderen eller hovedforelderen ta fri for å være hjemme i morgen? Samvær foreldren sa ifra at H*n likevel var hjemme men hovedforelderen sa barnet skulle hjem til avtalt barnehagenleverings-tid. Men hva er "rett"?

Anonymkode: 794b3...685

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den som skal ha barnet blir hjemme. Skal barnet til deg i dag er du hjemme, skal barnet egentlig fortsette å være hos den andre forelderen i morgen er denne hjemme. 

Anonymkode: a98c0...b8b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hovedforelderen her høres ekstremt firkanta ut. Slik jeg ser det. 

Anonymkode: 01a98...532

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis barnet er sykt, bør det vel få være der det er. Barnets velferd og komfort er det som er viktig og burde være begge foreldrenes fokus, ikke hvem som har "rett". 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er vanskelig for et par foreldre å finne ut hva en skal  gjøre i denne situasjonen  så blir jeg bekymret over det beste utfordringene dere får. 
Barnet får bli der der er til det blir bedre eller helt frisk. 
Den forelderen som er hos barnet blir hjemme med sykt barndager. 
Hvis det er umulig å bli hjemme pga feks en jordomseiling som går av stabelen akkurat den dagen så kan en frakte barnet til mor/far.

Ellers så bruker en hodet og omsorgsevnen 

Anonymkode: 462ba...c28

• Liker 4
Skrevet

Det hender at et av barna våre er syke og må være hjemme på overtagelsesdag. Da er den forelderen som har barnet hos seg, hjemme med barnet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom samværsforelder ikke har syktbarn-dager så blir det jo naturlig at barnet reiser hjem ved endt samvær.

Anonymkode: 7ee6a...764

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres jo ut som forelderen som har helgesamvær ønsker å være hjemme med barnet da han eller hun er hjemme uansett. Da er det utrolig dårlig gjort av den andre parten å kreve at ungen skal hjem på morgenen (den tiden det ville blitt levert i bhg.) Hvorfor ikke bare levere barnet hjem etter arbeidsdagen var over? 

Anonymkode: 02452...eaa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Skal samværsforelderen eller hovedforelderen ta fri for å være hjemme i morgen? Samvær foreldren sa ifra at H*n likevel var hjemme men hovedforelderen sa barnet skulle hjem til avtalt barnehagenleverings-tid. Men hva er "rett"?

Jeg har barnet mitt til kl 16 den dagen det er levering. Frem til kl 16 den dagen har jeg ansvar for å være hjemme om barnet er syk. Etter det er det den andre som har barnet.

Det et lurt å ha en skriftlig avtale som gir nøyaktige detaljer ved sykdom 

Anonymkode: c5518...10c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lag en fast avtale på dette, det er garantert ikke siste gang det skjer!

Jeg kjenner folk som både har som avtale at den som skal overta barnet etter skole/barnehage den dagen tar sykt barn dag, og de som har som avtale at den barnet våkner hos den dagen skal ta sykt barn dag.

Finn ut hva som passer best for dere, og lag det til en fast avtale!

Anonymkode: 75b7d...17e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette er en lang rettsaksprosess men dommeren glemte så klart sykdom . 

Samværsforelderen har fri og kunne hatt litt mer tid med barnet. Men det er uaktuelt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Samværsforelderen har fri og kunne hatt litt mer tid med barnet. Men det er uaktuelt. 

Samværsforelderen har barnet denne helgen og dermed har den barnet frem til 15-16 i morgen. Sånn er det bare. 

Anonymkode: c5518...10c

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje høre hva barnet ønsker? 

Anonymkode: 179ca...cf6

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Den som skal ha barnet blir hjemme. Skal barnet til deg i dag er du hjemme, skal barnet egentlig fortsette å være hos den andre forelderen i morgen er denne hjemme. 

Anonymkode: a98c0...b8b

Måtte gud forby at man gjør om på samværsplanen når barna er syke….Så teknisk; «Nei, i dag er det du som er forelder, men i morgen er det meg»…. Blir så trist :( 

Anonymkode: 4b8fb...3b9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor er det uaktuelt? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje høre hva barnet ønsker? 

Anonymkode: 179ca...cf6

Nei, huff, det passer gjerne (sannsynligvis mor!?! Tipper det….. 😡) veldig dårlig…. Stakkars fremogtilbakebarna som bare er der for at mor og far skal få leve livet i «pose og sekk»! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bytte mandag etter skoletid (bor nært hverandre), så våkner hun opp syk mandag er det normalt den hun er hos som blir hjemme.

Nå har far hatt lite hjemmekontor, og en kritisk jobb han helst ikke bør ta med seg sykdom til, mens jeg har det rimelig fritt, ergo har jeg gjerne tatt mer de siste par årene, også i hans uker. Barnet er stort nok til at det er lite «styr», og har sjelden vært kjempesyk slik at hun ikke bør flyttes. Far tar likevel sin del de dagene det går fint å bli hjemme, også om det for en gangs skyld ikke passer så godt å bli hjemme i min uke.

Uten å kjenne bakgrunnen høres dette ut som storm i et vannglass, forutsatt at barnet ivaretas hos samværsforelder. 

Anonymkode: 7d084...209

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg antar, basert på det du skriver, at det er noen gode grunner til at samværsforelder ikke skal ha mer samvær. Da skjønner jeg ikke behovet for å spørre her, egentlig. I vårt tilfelle ville vi absolutt hentet barnet hjem om det ble sykt hos samværsforelder, siden det ikke blir tilstrekkelig godt ivaretatt der. 

Anonymkode: c63de...b02

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det som er best for barnet. Vil tro at det er best for barnet å hvile når han/hun er sykt og ikke bli flyttet på. Og da er det jo fint at samværsforelderen har mulighet til å være hjemme. Her må dere glemme uenigheter, og sette barnet i fokus! Dere er voksne mennesker! Hadde barnehagen hørt hva dere kranglet om hadde de blitt sjokkert! Ikke fokusere på hvem som har rett, men la barnet få hvile der han/hun er og bli frisk! I stedet for å rive og slite i barnet, så hør hvordan det går, og ønsk god bedring!

Anonymkode: a9a9a...df3

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (15 timer siden):

Hvis barnet er sykt, bør det vel få være der det er. Barnets velferd og komfort er det som er viktig og burde være begge foreldrenes fokus, ikke hvem som har "rett". 

Dette er jeg enig i, men synes at barnet skal være der det selv ønsker å være og føler seg tryggest når man er syk. Da kan det være godt med "sin egen seng", vante omgivelser, og at man får omsorg fra den personen man som barn selv ønsker omsorg fra. 

Barnet er ikke en brikke i et samværsspill. 

Anonymkode: daa42...0da

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...