AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #1 Skrevet 19. juni 2022 Hva var dine første tegn på overgangsalderen? Jeg er 38, og begynner nå å lure på om jeg faktisk er på vei inn i overgangsalderen 😔 Føles veldig tidlig! Sliter i perioder med hetetokter om natten, har blitt mye mer statisk (får støt av alt!), mensen har vært uregelmessig de siste måneder, husker ikke like godt som før... Skal til lege, men venter på å få bytte til en annen, som foreløpig ikke har plasser ledig. Vurderer å heller gå til privat gynekolog. Kan man testes på noe vis og få bekreftet, eventuelt avkreftet, om man er i overgangsalderen? Anonymkode: 46040...051
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #2 Skrevet 19. juni 2022 Uregelmessig mens. Men det symptomet gjelder sjelden for de som går på hormonprevensjon. Anonymkode: 500d5...30e
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #3 Skrevet 19. juni 2022 Slutten av 30-årene her også. Merket det mest på humøret, ble irritabel og masete. Gikk ut over både gubben og ungene. Anonymkode: e21d8...ee1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #4 Skrevet 19. juni 2022 Kortere sykluser og mer langvarige blødninger. Kort sagt, mere blod, når man venter på mindre. Anonymkode: 3efad...7b5
Hmmmmmm Skrevet 19. juni 2022 #5 Skrevet 19. juni 2022 Jeg merket det på humøret. Ble mer og mer nedstemt. Så hetetokter, mange om dagen. Forstyrret mens kom ikke før mye senere
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #6 Skrevet 19. juni 2022 Det eneste tegnet jeg har er kortere mensen. Den varte i 5-6 dager før og nå er det over på 2-3 dager. Den er like regelmessig. Er 41 år. Har ikke nattesvette eller andre symptomer, men har selvsagt blitt mer engstelig og bekymret med årene. Det har ingenting med overgangsalderen å gjøre. Anonymkode: f9b38...91f
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #7 Skrevet 19. juni 2022 Dårlig hukommelse, angst og irritabilitet. Anonymkode: 1ae6b...7c0
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #8 Skrevet 19. juni 2022 Uregelmessig mens og glemsomhet kan være symptomer på lavt stoffskifte også. Du kan ta blodprøver hos fastlegen for å undersøke om du er i for tidlig overgangsalder. Anonymkode: 513ea...850 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #9 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dårlig hukommelse, angst og irritabilitet. Anonymkode: 1ae6b...7c0 Samme her Anonymkode: 315d4...670
Kalevala Skrevet 20. juni 2022 #10 Skrevet 20. juni 2022 Migrenen endret seg til det verre. Dessverre skjønte jeg ikke det, og trodde det var den forebyggende medisinen jeg gikk på mot migrene som hadde sluttet å virke. Dermed kuttet jeg den ut, og ble enda verre.
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #11 Skrevet 20. juni 2022 Mensen min var stabil helt til januar 2020 da jeg fikk covid. Etter det ble det lengre og lengre sykluser. Fikk likevel akkurat samme premenstruelle plager, bare at de varte i opptil flere måneder! Mensen i år har knapt vært en dag. Fikk påvist kommende overgangsalder, men har ikke hatt et eneste annet symptom. Hukommelse er uansett selektiv. Anonymkode: 68668...54f
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #12 Skrevet 20. juni 2022 Jeg fikk hjertebank når jeg var 40. Ble grundig undersøkt hos lege, uten at de fant noe feil. Jeg tenkte det kunne være overgangsalder, men fikk det ikke bekreftet før to år senere når hetetoktene begynte. Anonymkode: 18cec...808
AnonymBruker Skrevet 20. juni 2022 #13 Skrevet 20. juni 2022 Jeg er 47 år, og for to år siden fikk jeg plutselig migrene med aura for første gang, samtidig som mensen uteble/ ble veldig forsinket og ustabil i halvannet år. Jeg hadde mye migrene denne perioden, det har (bank i bordet) vært bedre lenge nå. Men har lange perioder med hjertebank og hetetokter, det kommer og går, har også lange bedre perioder. Mensen har vært mer regelmessig igjen siste halvåret, men med mye lengre sykluser. Hadde også 4 måneder med masse masse ekstraslag på hjertet, (sjekket hos hjertespesialist, og alt ser fint ut selv om ca 6000 ekstraslag ble registrert på et døgn. Et halvt år før migrenen oppstod, fikk jeg problemer med at jeg kjente en ekkel lukt og smak, noe andre, inkl flere leger ikke kjente og ikke ante årsaken til. Det er også bedre igjen nå. Det har årlig bitt tatt blodprøver på bla overgangsalder, men ingen ting viser på prøvene enda. Jeg og legene knytter likevel disse symptomene til en begynnende overgangsalder. Hipp hurra for en herlig hverdag😆 Anonymkode: 094cd...f17
Helene Skrevet 20. juni 2022 #14 Skrevet 20. juni 2022 Det værste var egentlig blødninger. I hytt og pine. Jeg hadde jo et godt sexliv. Men ikke når du har blødninger. Ble varm innimellom. Jeg har frosset hele livet mitt. Så ja, tenk at jeg ble varm. Helt ok. Det er nå engang noe vi skal igjennom.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #15 Skrevet 21. juni 2022 Trodde jeg var på vei i overgangsalderen. Mensen endret seg og stoppet opp, nattesvette, hetetokter, hjertebank, hjernetåke og vondt i ledd. Viste seg i stedet å være trøbbel med stoffskiftet. Anonymkode: 4377f...798
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2022 #16 Skrevet 21. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 19.6.2022 den 18.44): Hva var dine første tegn på overgangsalderen? Jeg er 38, og begynner nå å lure på om jeg faktisk er på vei inn i overgangsalderen 😔 Føles veldig tidlig! Sliter i perioder med hetetokter om natten, har blitt mye mer statisk (får støt av alt!), mensen har vært uregelmessig de siste måneder, husker ikke like godt som før... Skal til lege, men venter på å få bytte til en annen, som foreløpig ikke har plasser ledig. Vurderer å heller gå til privat gynekolog. Kan man testes på noe vis og få bekreftet, eventuelt avkreftet, om man er i overgangsalderen? Anonymkode: 46040...051 Du trenger ikke å vente på fastlege, du kan gå til privat gynekolog. Det gjorde jeg. Jeg hadde nattesvette, slet med søvn, var ikke meg selv. Ringte min private gynekolog og han sa eksakt hvilken dag jeg skulle komme for å ta den blodprøven. Etter 2 uker fikk jeg svar at jeg ikke er i overgangsalder. Det viste seg i ettertid at jeg hadde infeksjon, derav nattesvette og dårlig søvn. Ikke alt er tegn på overgangsalder. Bestill time om du er bekymret, hadde jeg gjort.❤️ Anonymkode: c46a6...75f
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2022 #17 Skrevet 6. juli 2022 Dere som har opplevd veldig langvarige og kraftige blødninger under overgangsalderen, hvor lenge holdt dette på før siste blødning kom? Ble de mindre og sjeldnere igjen på slutten, eller hadde noen en sånn monsterblødning som sin siste? Har hørt at først når det er et år siden forrige blødning kan man regne med det er over. Har hatt et par omganger hvor det har gått to mnd mellom, men så begynner det på igjen. Så frustrerende hver gang man må begynne nedtellingen på nytt igjen. Og veldig kjedelig å ikke vite verken når den kommer eller hvor lenge den varer. 😛 Anonymkode: 3efad...7b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå