AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #1 Skrevet 19. juni 2022 Skoleferien er lang, og får å få kabalen til å gå opp lengst mulig begynner vi voksne ferien om 14 dager. Jeg jobber fullt og skal ha 4 uker i sommer. Mannen jobber kum 70 % og har sine 3 etter meg. Barnet skal begynne I 5 .kl , og er tenkt å ære pp Sfo (vært der siden 1.tr og trives veldig godt) disse 14 dagene. Nå har barnet ytret ønske om å få slippe sfo , siden bestevenninnen tok fri og drar på ferie. Vi har kun dette barnet, og vi synes begge to at å være hjemme alene hver dag fra ca 0730-1600 hver dag er lenge. Hjemmekontor er ikke et alternativ, være med på jobb er uaktuelt grunnet arbeidsgivers regler ang barn og sikkerhet, besteforeldre kan ikke passe barnet i 14 dager grunnet helse, så drt blir nokn14 dager på Sfo hvor barnet vil kjede seg (de faste voksne har ferie fikk jeg vite på fredag), kun 1 langtidsvikar og sommervikarer på jobb ). Ville du latt din kommende 5.kl være alene hjemme på dagtid i 14 dager? Forsøkte forrige uke å sjekke ut venners og families planer disse to ukene , de er opptatt med ulike gjøremål og er ikke tilgjengelig . Får så dårlig samvittighet når hun som eneste 4.kl må være på Sfo mens resten av klassen har ferie.....😪 Anonymkode: f3d02...bfe
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #2 Skrevet 19. juni 2022 Barn på nesten 10 år klarer fint å være hjemme alene på dagtid. Gi henne en sjanse til å vise at hun er selvstendig. Anonymkode: 7b82a...14c 14
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #3 Skrevet 19. juni 2022 Du kjenner ditt barn best og må vurdere hvor moden hun er. Men om hun er en normalt oppegående 10-åring bør dette gå helt fint. Kanskje dere kan teste en søndag? At hun kan være hjemme alene i åtte timer, slik at hun kan vurdere om hun synes det er ok? Jeg var hjemme alene hele dagen ofte i denne alderen, var uproblematisk. Anonymkode: 7e1f7...2f8 2
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #4 Skrevet 19. juni 2022 Hva vil ungen selv? Er ungen såpass selvstendig og vil være hjemme, eller blir hen usikker? Kanskje hen vil være hjemme, kanskje hen vil være på sfo. Ønsket til kidden syntes jeg burde stå sterkt her Men generelt sett, en 10 åring klarer fint å være alene hjemme. Anonymkode: 18deb...64f 1
Ulrikke Skrevet 19. juni 2022 #5 Skrevet 19. juni 2022 Vår var alene tilsvarende i den alderen, og også sommeren før. Var aldri noe problem. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #6 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du kjenner ditt barn best og må vurdere hvor moden hun er. Men om hun er en normalt oppegående 10-åring bør dette gå helt fint. Kanskje dere kan teste en søndag? At hun kan være hjemme alene i åtte timer, slik at hun kan vurdere om hun synes det er ok? Jeg var hjemme alene hele dagen ofte i denne alderen, var uproblematisk. Anonymkode: 7e1f7...2f8 Men alene hjemme hver dag 8 timer i 2 arbeids uker? Hun har et alene i ca 3.5 t så langt , da begynner hun å ringe oss😉 Anonymkode: f3d02...bfe
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #7 Skrevet 19. juni 2022 Jeg var mye alene som 10-åring, både i sommerferien og etter skolen da mamma var alene og jobbet 40 min unna. For meg gikk det veldig fint, da jeg underholdte meg selv greit. Dette var før internett og jeg syklet til biblioteket og lånte bøker og filmer, og var en del ute. Traff også venninner hvis de var hjemme. Tror jeg sov ganske lenge også, så dagen ble ikke så lang. Mener jeg også fikk litt ekstra "feriepenger" for å gjøre noe enklere husarbeid. Hvis 10-åringen din er motivert for dette så kan det jo være vinn-vinn for dere begge. Anonymkode: bdf4b...f0b 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #8 Skrevet 19. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men alene hjemme hver dag 8 timer i 2 arbeids uker? Hun har et alene i ca 3.5 t så langt , da begynner hun å ringe oss😉 Anonymkode: f3d02...bfe Da kan det jo være lurt med en test. Samt å planlegge litt hva hun kan fylle dagene med. Har dere anledning til å ringes noen ganger i løpet av dagen? Kan besteforeldrene stikke innom eller ringe henne litt? Anonymkode: 7e1f7...2f8 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #9 Skrevet 19. juni 2022 En normalfungerende 10-åring skal fikse det uten problem, om ikke er det på høy tid å øve seg på det. Det er jo ikke SFO etter 4 klasse uansett. I mine barns klasser er det ingen som har hatt sfo så lenge, de har gradvis sluttet fra 2-3 klasse. Anonymkode: d78b9...0ab 1 2
Juststop Skrevet 19. juni 2022 #10 Skrevet 19. juni 2022 Det kommer Ann på barnet. Mitt barn på 11 år har vært hjemme alene mye de to siste årene da han alltid kommer tidligere hjem enn meg. Han har også vært hele dager innimellom. Han har lært seg å lage mat, men lager det alltid med oppfølging på meldinger eller telefon. Han sender stolt bilde av ferdig middag om han lager det. De har veldig godt av å lære seg å være selvstendig
Ananas. Skrevet 19. juni 2022 #11 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men alene hjemme hver dag 8 timer i 2 arbeids uker? Hun har et alene i ca 3.5 t så langt , da begynner hun å ringe oss😉 Anonymkode: f3d02...bfe Kan hun kanskje gå med på en eller annen avtale om halve dager? Kommer jo i så fall an på om det er mulig å få henne til/fra SFO i løpet av arbeidsdagen. Jeg var masse hjemme alene i den alderen, men de vet jo hverken hvor lang en dag eller en uke føles før de har prøvd.. Jeg ville vurdert løsninger som gjør at hun får litt hjemmetid og litt SFO-tid den første uka, og så tatt en vurdering sammen med henne etter det. Kanskje hun f.eks. kan få besøk av en besteforelder til lunsj hvis hun er hele dager hjemme? Det er jo noe annet enn å passe helsemessig, men er jo ikke sikkert at noe sånt heller går. 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #12 Skrevet 19. juni 2022 Min elsket å være alene i den alderen. Kunne ha musikk på full guffe, danse rundt og få venner på besøk eller bare gå ut litt. Vi har kodelås på døra så ikke noe surr med nøkkel. Anonymkode: 42926...e20
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #13 Skrevet 19. juni 2022 Jeg har jobbet som ferievikar på SFO i noen år (siden 2011) og det er nesten ingen 3. og 4. klassinger der i sommerferien. Det er i all hovedsak de yngste. Jeg hadde ikke sendt ei på nesten 10 år på SFO i sommerferien, da er det morsommere å være hjemme. Anonymkode: 7b82a...14c 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #14 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): En normalfungerende 10-åring skal fikse det uten problem, om ikke er det på høy tid å øve seg på det. Det er jo ikke SFO etter 4 klasse uansett. I mine barns klasser er det ingen som har hatt sfo så lenge, de har gradvis sluttet fra 2-3 klasse. Anonymkode: d78b9...0ab Hjemme alene 8 t hver dag i 2 arbeidsuke? Sfo her er veldig populært. Halve klassen har fått dette året inn.kl, men alle unntatt henne slutter nå til skolestart. Har spurt aktuelle venner om besøk, de we bortreist ut juli. Hun har hatt ansvar for middag 1x pr uke siden 3.kl, hun rydder rommet, henger opp klesvask, tar inn og utbav oppvaskmaskin og støvsuger gulvet på stua og kjøkkenet fast for ukelønn, så jobbe er ikke noe ukjent. Besteforeldre kjører ikke bil grunnet helse, men hun kan jo ringe dem om hun kjeder seg Anonymkode: f3d02...bfe
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #15 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har jobbet som ferievikar på SFO i noen år (siden 2011) og det er nesten ingen 3. og 4. klassinger der i sommerferien. Det er i all hovedsak de yngste. Jeg hadde ikke sendt ei på nesten 10 år på SFO i sommerferien, da er det morsommere å være hjemme. Anonymkode: 7b82a...14c Vår Sfo har et godt rykte. Halve 4.kl har vært der dette året. Disse to omtalte ukene skal aktuelle venner reise bort. Anonymkode: f3d02...bfe
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #16 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vår Sfo har et godt rykte. Halve 4.kl har vært der dette året. Disse to omtalte ukene skal aktuelle venner reise bort. Anonymkode: f3d02...bfe Ja, og da blir det bare de små der. Det er vanlig over hele landet. Det blir nok minst like kjedelig på sfo som hjemme. Anonymkode: 7b82a...14c 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #17 Skrevet 19. juni 2022 Her skal 8 åringen være alene i 14 dager før ferie. Hun har venner som er hjemme og klarer seg fint. Mobil har hun også. Hun gleder seg 🙂 En tiåring burde kunne såpass. Anonymkode: ca9f9...1a8 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #18 Skrevet 19. juni 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Hjemme alene 8 t hver dag i 2 arbeidsuke? Sfo her er veldig populært. Halve klassen har fått dette året inn.kl, men alle unntatt henne slutter nå til skolestart. Har spurt aktuelle venner om besøk, de we bortreist ut juli. Hun har hatt ansvar for middag 1x pr uke siden 3.kl, hun rydder rommet, henger opp klesvask, tar inn og utbav oppvaskmaskin og støvsuger gulvet på stua og kjøkkenet fast for ukelønn, så jobbe er ikke noe ukjent. Besteforeldre kjører ikke bil grunnet helse, men hun kan jo ringe dem om hun kjeder seg Anonymkode: f3d02...bfe Har hun noe å gjøre de dagene? Feks. hvis hun liker å lage ting kan dere dra på en hobbybutikk sammen og kjøpe litt greier så hun kan lege noe? Sånn for å få tiden til å gå tenker jeg. Anonymkode: 7e1f7...2f8
Vera Vinge Skrevet 19. juni 2022 #19 Skrevet 19. juni 2022 Min 10-åring hadde klart det helt fint, og har også vært alene hjemme hele dager ved noen få anledninger dette skoleåret ved hjemmeskole. Men det er mange timer alene til sammen på de to ukene, så for min gutt ville nok det betydd mye spilling og tid på mobilen hvis det ikke var andre barn i nabolaget han kunne møte… Hos oss har mange 4-klassinger hatt Sfo fram til nå i vår, men jeg tviler på at noen av de skal ha Sommer-Sfo. Hos min sønn og venene blir det et par uker med fotballskole. (Noe jeg forsåvidt ikke er så begeistret for sånn på et overordnet nivå, siden ikke alle har råd til disse private tilbudene, og jeg syns heller skolen burde ha kortere sommerferie, men det er en annen sak).
AnonymBruker Skrevet 19. juni 2022 #20 Skrevet 19. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Her skal 8 åringen være alene i 14 dager før ferie. Hun har venner som er hjemme og klarer seg fint. Mobil har hun også. Hun gleder seg 🙂 En tiåring burde kunne såpass. Anonymkode: ca9f9...1a8 Her er vennene bortreist, så det blir bare henne hele dagen. Tipper det blir mye ipad eller film om hun blir hjemme alene så mange dager. Anonymkode: f3d02...bfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå