Gå til innhold

Må alle barn gå på en aktivitet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg har ikke møtt noen på mine to mastergrader som ikke har ferdigheter fra barndommen. Absolutt alle har spilt noe, om det er sport eller instrument. Sunget i kor, vintersport, friidrett, ett eller annet der man har fått utforske sine ferdigheter og opplevd mestring. Dette bygger et godt selvbilde og tro på egne evner, stimulerer til læring, og ikke minst vennskap og samhold. Det å være en del av noe større skal man ikke kimse av. 

Personlig har jeg spilt fortball i 19 år og korps i 11 år. Det var kun to aktiviteter der jeg vokste opp, og jeg var med på begge deler. Uansett hvor jeg har flyttet i norge og ellers i verden har jeg kunnet skaffet meg venner eller deltatt på noe slikt som en inngangsport til byen, studiet, nærmijøet. Uvurderlig. Jeg har også noe å bidra med i samtaler, jeg har fått opplevelser og interesser jeg ikke hadde fått ellers, og jeg har noe å lære videre til egne barn. 

Jeg er også med på et damelag for mødre der vi trener på gøy en gang i uken. 

I tillegg til dette gikk jeg på fjellet, som alle andre, i fjøra, som alle andre, jeg kan å spikke, strikke, hekle, bygge varde, bygge gapahuk, male, skifte dekk osv, akkurat som alle andre. Tenker at de aktiviteten du har tenkt å tilby barna dine hjemme er noe alle andre barn stort sett får i tillegg til fritidsaktiviteten sin. 

Min barn driver med fotball, håndball, friidrett, piano, kor, og selvfølgelig kan de å svømme. Jeg tar de med på svømmehallen minst en gang i mnd, og så snart det er over 12 grader bader vi i sjøen. 

Synes du høres utrolig egoistisk ut med det fokuset du presenterer her for oss. Skal ikke dere delta på 17. mai feiring dere da?

Det minner meg om de særingene som alltid finnes rundt omkring. Barnet får ikke lov til å delta på ditt eller datt, aldri vært svett eller sliten, har ikke treningsklær, null kondis, begrensede sosiale ferdigheter fordi de har tilbragt all sin tid hjemme med mor og far som ikke gidder. Nei, tenk på barnet, la de få delta på normalt vis i samfunnet. Det er dere alle tjent med. 

Anonymkode: c1e9a...6b6

Jeg synes du høres slitsom ut. Her er det ikke aktuelt tvinge barna til ørten aktiviteter. Se hva du selv lister opp, alt det der på en gang er ikke sunt for noen. 

Anonymkode: d9ae5...ef2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man må absolutt ikke noe som helst, men jeg ville sett an interessene til ungen din etterhvert som han blir eldre. 

Vi har for eksempel sett at vår er veldig glad i å turne, hoppe, ta "pull ups" (😂) på alt han finner, så vi vurderer å melde han på turn fra han er 3 år (til neste år), bare for å se om interessen er der. Om den ikke er det så slutter vi bare igjen.

Jeg var med på turn i 6mnd, fant ut at det ikke var noe for meg, karate i 1 år, men så flytta de tilbudet 1time unna plutselig, håndball fra 2-4 klasse. Syns forsåvidt det var gøy men så flytta vi, og da starta jeg ikke opp igjen.

Ungen må finne sin egen greie. Om han har et stort ønske om å gå på tur med foreldrene så er det tipp topp! Om han en dag interesserer seg for fotball eller korps så syns jeg han skal få lov til det også. Ikke nekt han fordi du syns det er kjedelig. Syns det er gørr kjedelig jeg også, men gud så stolt jeg hadde vært på fotballkamper og korpsmarsjering om dette er noe han brenner for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg synes du høres slitsom ut. Her er det ikke aktuelt tvinge barna til ørten aktiviteter. Se hva du selv lister opp, alt det der på en gang er ikke sunt for noen. 

Anonymkode: d9ae5...ef2

Absolutt ikke, alt foregår ikke samtidig. Barna velger selv aktiviteter, og trenger ikke bli kjørt til noe. Eneste jeg synes er dyrt er piano gjennom kulturskolen. Det foregår for så vidt rett etter skoletid, så det blir som en forlengelse av skoledagen med 20 minutt. Kor er også rett etter skolen, og er for de som ikke vil gå på SFO. Korøving er 40 minutt, 10 minutt fellesmåltid så 30 min sang, dette er et tilbud gjennom kirken. Vi er overhode ikke kristne eller hører til kirkemiljøet, men gutten min liker å synge og de er en gjeng på 8 stk som går sammen fra skolen til korøvingen. Sosialt, kjekt, og lystbetont :) Han kan gjøre det any day fremfor hjernedø gaming som det blir nok av i løpet av en uke. Dette er 1 dag i uken. Håndball er sesongbasert om vinteren, fotball er den store lidenskapen, der tilbringer han mye tid med kompisene, friidrett er 50 minutt i uken, også lystbetont med venner. 

Nå er ikke jeg en forelder som dyrker sofaen og netflix heller da, så han har ikke en rollemodell som lever en sedativ livsstil, har mye vondt, er sliten, kjenner etter, vondt i hodet, vondt i ryggen, vondt i nakken, sovet dårlig, må ta en paracet, sliten, orker ikke... Jeg er rake motsatt, liker naturen, frisk luft, koster oss ingenting å ta på støvlene og grille kveldsmaten i fjøra, ta med kveldsen på en liten fjelltopp i nærheten... Ja, bruke det som er rundt oss. Det går an å slappe av ute også, eller hjemme med en bok, eller i hagen... det er ikke bare sofaen foran tven som er avslapping. 

Viktigst av alt, barna blir ikke tvunget til noe som helst. Annet enn å fullføre det man har startet på, det er avtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barn må gjerne ha en aktivitet de går på, men de begynner altfor tidlig. Det medfører bare ytterligere stress, i en hverdag som er altfor travel i utgangspunktet.

Synes barn godt kan vente til de har gått noen år på skole, før de skal ha aktiviteter i tillegg.

Å begynne mens de går i barnehage, er altfor tidlig og altfor mye stimuli ila en dag når de er så små. 

Anonymkode: 8c617...944

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes barn godt kan vente til de har gått noen år på skole, før de skal ha aktiviteter i tillegg.

Om aktiviteten er idrett så er det fort etter noen år at dei slutter siden da er en begynt å toppe lag, har 3-4 treninger i uka osv mens første årene er det mer basert på glede og lek.

Anonymkode: 42416...a71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om aktiviteten er idrett så er det fort etter noen år at dei slutter siden da er en begynt å toppe lag, har 3-4 treninger i uka osv mens første årene er det mer basert på glede og lek.

Anonymkode: 42416...a71

Skjønner godt at de slutter. Og at det i de første årene er basert på "glede og lek", skulle bare mangle - den frie leken er enormt viktig, men blir fratatt dagens barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner godt at de slutter. Og at det i de første årene er basert på "glede og lek", skulle bare mangle - den frie leken er enormt viktig, men blir fratatt dagens barn.

Barn blir ikke fratatt noe som helst. Utfordrer alle foreldre til å skru av internett og mobildata i 4 uker og se hvor mye frilek som popper opp. Barn som kvikner til, føler seg bedre med seg selv og andre. Plutselig ser man barn ute igjen. 

Det er foreldrene sine feil denne utviklingen, ikke idretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig bør barna gå på fritidsaktiviteter, men ikke hver dag tenker jeg. Viktig med en balanse gang. Å gå på fritidsaktiviteter er viktig både for å lære/styrke ferdigheter, oppleve mestring, få selvtillit og er også sosialt. Når det er sagt så skal det være noe barna er interessert i. Det er derfor man som foreldre prøver seg litt fram med ulike aktiviteter, for å se hva barnet ønsker å drive med til slutt.

Det jeg derimot reagerer mest på med ts sitt innlegg er at hun sier nesten direkte ut at hun ikke gidder å stille opp for barnet sitt om det blir fotball, eller spilling i korps. Hvis hun ikke har interessere for aktiviteten så gidder hun ikke å stille opp. For meg så betyr det: mine interesser og mine behov er viktigere enn barna mine.

Som foreldre så gjør man en innsats for barna sine, uansett selv om man ikke har interesse for aktiviteten. Man gjør det for å glede barna, og vise barna at man stiller opp. Det betyr ikke at man skal dra på hver kamp, men at man absolutt må være tilstede på noen kamper selv om man som foreldre ikke har interesse for aktiviteten selv. 

Det kommer til å være mye som man foreldre finner kjedelig, men som man gjør all like vel pga barna. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...